Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 18.01.2022
18.01.2022

Întrunit în ședința publică din data de 18.01.2022, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite și, constatând încălcări ale dispozițiilor Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, a decis să sancționeze cu câte o somație publică următoarele posturi :
- România TV, pentru că la difuzarea spotului publicitar aferent campaniei de promovare a unor produse de pe site-ul Superlove.ro nu a È›inut cont de prevederile art. 96 alin. (1), potrivit cărora : „Comunicările comerciale pentru convorbiri telefonice erotice, precum ÅŸi pentru produse ÅŸi servicii cu destinaÅ£ie sexuală sunt interzise” (perioadă monitorizare : 06–12.12.2021) ;
- Etno TV, pentru ediÈ›iile din 22 È™i 25.10.2021 ale emisiunii „Teleshopping – Cupoane Fantastice”, în cadrul cărora au fost încălcate dispoziÈ›iile art. 91 alin. (1) lit. b) [„Concursurile interactive pot fi difuzate în cadrul programelor audiovizuale numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiÅ£ii : (…) b) sunt inserate numai în programe educative ÅŸi de divertisment sau sunt difuzate ca emisiuni-concurs”]. La stabilirea sancÈ›iunii s-a avut în vedere È™i nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 83 ;
- Taraf TV, pentru încălcarea prevederilor art. 91 alin. (1) lit. b), la difuzarea emisiunii „Teleshopping – CâștigaÈ›i Acum”, ediÈ›iile din 23.10, 05, 15, 27 È™i 28.11.2021.
Totodată, Consiliul a hotărât să emită câte o decizie de intrare în legalitate în privința spoturilor publicitare TV aferente campaniilor de promovare a produselor :
- „Urigood”, transmis fără a se È›ine seama de prevederile art. 120 alin. (1), (2) È™i (3) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 01-07.11.2021) ;
- „Revidox”, difuzat cu încălcarea dispoziÈ›iilor art. 120 alin. (1) È™i (3) din Cod (perioada monitorizată : 13-19.12.2021).
În urma analizării rapoartelor întocmite de Direcția Control, pentru nerespectarea unor prevederi ale Codului audiovizualului, Consiliul a aplicat următoarele sancțiuni :
- amendă de 10.000 de lei postului Apollonia TV (IaÈ™i) pentru încălcarea prevederilor art. 47 alin. (1), la difuzarea emisiunii „Inimă de român” din data de 03.11.2021, titlul afiÈ™at pe ecran : „Pogromul de la IaÈ™i din 1941 – Intre minciuna oficială È™i marele adevăr istoric” („Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de incitare la ură naÅ£ională, rasială sau religioasă, la discriminare ÅŸi la săvârÅŸirea de infracÅ£iuni de genocid contra umanităţii ÅŸi de crime de război”) ;
- somație publică postului Radio Accent (Novaci/Gorj), deoarece la difuzarea unei știri în cadrul emisiunii informative din data de 02.12.2021, radiodifuzorul nu a ținut cont de dispozițiile art. 40 alin. (2).
În aceeași ședință, CNA a aprobat solicitarea de licență audiovizuală prin satelit și prin alte rețele de comunicații electronice a S.C. DIPLOMATIC DIGITAL S.R.L. București, pentru difuzarea serviciului de programe CinemaAsia.
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizualului la care facem referire :
Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare
Art. 40 (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.
Art. 83 - Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice şi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română.
Art. 120 - (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi. (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006.(3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă.