Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 10.11.2021

10.11.2021


envoyer l'article par mail title=


ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 10.11.2021, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :
- amendă de 10.000 de lei postului România TV, deoarece radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 47 alin. (2), ale art. 64 alin. (1) lit. a) precum È™i pe cele ale art. 40 alin. (5) din Codul audiovizualului la difuzarea emisiunilor „Știrile România TV” din data de 05.07.2021, ora 15.00 È™i „Breaking News” din 31.07.2021, orele 21.00 È™i 22.00 ;
- somaÈ›ie publică postului România TV pentru emisiunea „România la raport” din 14.07.2021, difuzată fără a se È›ine cont de dispoziÈ›iile art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului ;
- somaÈ›ie publică postului Telestar 1 pentru încălcarea prevederilor art. 27 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 È™i ale art. 135 alin. (4) din Codul audiovizualului (monitorizare : perioada 07 – 08.07.2021).

ÃŽn urma analizării rapoartelor întocmite de DirecÈ›ia Control, membrii Consiliului au decis să sancÈ›ioneze cu câte o somaÈ›ie publică posturile :
- Turda TV (Turda/Cluj) pentru că nu a respectat dispoziÈ›iile art. 40 alin. (2) la difuzarea, în cadrul ediÈ›iei informative din data de 06.07.2021, a È™tirii cu titlul „OpoziÅ£ia nu vrea bani publici pentru sportul turdean - Primarul promite sprijin necondiÅ£ionat pentru sportivi” ;
- NCN (Cluj-Napoca/Cluj) pentru emisiunea „Vroom vroom” din 23.09.2021, în cadrul căreia au fost încălcate prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, potrivit cărora : „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiÅ£ii : a) să poată fi uÅŸor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conÅ£inut comercial mascat fiind interzise”. La stabilirea sancÈ›iunii s-a reÈ›inut È™i nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 18 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului [„Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producÅ£ii care prezintă : (…) b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscene”].

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002

Art. 27 - (1) Publicitatea televizată ÅŸi teleshoppingul trebuie să fie uÅŸor de identificat ÅŸi trebuie să fie separate de conÅ£inutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice ÅŸi/sau spaÅ£iale între publicitatea televizată, teleshopping ÅŸi, respectiv, celelalte părÅ£i ale programelor. (2) Spoturile publicitare ÅŸi de teleshopping izolate, altele decât cele difuzate în cadrul transmisiilor sportive, constituie o excepÅ£ie ÅŸi pot fi difuzate numai în cazuri stabilite ca atare de Consiliu ;

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 40 – (2) ÃŽn cazul în care acuzaÅ£iile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; respectarea acestui principiu presupune condiÅ£ii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaÅŸi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaÅ£iile. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt. (…) (5) Moderatorii, prezentatorii ÅŸi realizatorii programelor au obligaÅ£ia să nu folosească ÅŸi să nu permită invitaÅ£ilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.
Art. 47 - (2) Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări rasiste, antisemite sau xenofobe.
Art. 64 - (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincÅ£ii clare între fapte ÅŸi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.
Art. 135 - (4) MenÅ£iunea « Teleshopping » va fi afiÅŸată pe toată durata emisiunii.