Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 22.10.2020

22.10.2020


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 22.10.2020, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a reclamaÈ›iilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :
- amendă de 10.000 de lei postului NaÈ™ul TV pentru ediÈ›ii ale emisiunii „NaÈ™ul special” în cadrul cărora nu s-a È›inut cont de prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului 504/2002 È™i nici de cele ale art. 40 alin. (5), art. 64 alin. (1) lit. a), b) È™i art. 66 din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. Au fost monitorizate ediÈ›iile din zilele de 3, 7, 8, 10, 19 È™i 23.09.2020 ;
- somaÈ›ie publică postului Etno TV pentru nerespectarea prevederilor art. 91 alin. (1) lit. c) din Codul audiovizualului la difuzarea emisiunii „CâștigaÈ›i acum !” (raportul de monitorizare cuprinde ediÈ›iile din 5 È™i 6 septembrie 2020) ;
- somaÈ›ie publică postului NaÈ›ional TV, pentru că nu a respectat dispoziÈ›iile art. 18 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului, la difuzarea emisiunii „Fosta mea iubire”, ediÈ›iile din 06 È™i 08.09.2020 ;
- somaÈ›ie publică postului Pro TV, deoarece serialul „LecÈ›ii de viată” a fost transmis în zilele de 3 È™i 22.09.2020 cu încălcarea dispoziÈ›iilor art. 23 raportate la cele ale art. 19 alin. (2) lit. f), j), k), l).

De asemenea, CNA a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate pentru spotul TV aferent campaniei de promovare pentru produsul Simpliq, difuzat cu încălcarea prevederilor art. 94 lit. a) din Codul audiovizualului (perioada monitorizată : 27.07 - 02.08.2020).

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, în urma analizării rapoartelor întocmite de DirecÈ›ia Control pentru posturile din teritoriu, Consiliul a aplicat o somaÈ›ie publică postului A7 TV (BucureÈ™ti), constatând încălcarea dispoziÈ›iilor art. 40 alin. (5) È™i ale art. 43 alin. (1) din Codul audiovizualului, la difuzarea emisiunii „Alături de tine” din data de 08.09.2020.

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002
Art. 3 - (…) (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare
Art. 18 - (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producÅ£ii care prezintă : (…) b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen ;
Art. 19 - (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor ÅŸi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii : (…) f) psihologia personajelor ÅŸi reperele morale pe care acestea le oferă copiilor sau adolescenÅ£ilor ; (…) j) numărul ÅŸi intensitatea scenelor de violenţă casnică ; k) calitatea ÅŸi tipologia limbajului ; l) genul sau tema programului.
Art. 23 - (1) Programele 12 se difuzează numai după ora 20,00 şi vor fi însoţite permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 12 de culoare albă. (2) Dimensiunea semnului de avertizare va fi de minimum 30 de puncte în format SD, definiţie standard, respectiv 60 în format HD, înaltă definiţie.
Art. 40 - (5) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă.
Art. 43 - (1) Radiodifuzorii trebuie să evite să aducă atingere dreptului la un proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile unor cauze aflate pe rol în justiţie sau în curs de cercetare, prin comentariile şi luările de poziţie proprii sau ale invitaţilor, inclusiv ale avocaţilor părţilor.
Art. 64 (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincÅ£ii clare între fapte ÅŸi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.
Art. 66 În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.
Art. 91 - (1) Concursurile interactive pot fi difuzate în cadrul programelor audiovizuale numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiÅ£ii : (…) c) nu presupun taxă de participare directă sau disimulată, cum ar fi suprataxa percepută de serviciile de telefonie cu valoare adăugată ;
Art. 94 - ÃŽn scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie.