Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 23.04.2020

23.04.2020


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în ședința publică din data de 23.04.2020, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate și a decis să aplice următoarele sancțiuni :

- amendă de 25.000 de lei postului PRO TV pentru încălcarea dispozițiilor legislației audiovizualului referitoare la protecția minorilor, respectiv art. 39. alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 („Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective”). La stabilirea sancțiunii, Consiliul a avut în vedere emisiunea „Românii au talent” (ediția din 21.02.2020, reluată în data de 22.02.2020 și ediția din 28.02.2020) la care a fost reținută și nerespectarea art. 18 lit. b) din Codul audiovizualului, precum și emisiunea „Știrile Pro TV” din data de 20.02.2020, în cadrul cărora la rubrica sport a fost difuzată știrea „Dramă în Australia” , radiodifuzorul încâlcând și art. 18 lit. a) din Cod ;

- somație publică postului Digi 24, deoarece la difuzarea emisiunii „Știrile Digi 24” din 04.04.2020, ora 15.00 nu au fost respectate dispozițiile art. 47 alin. (3) din Cod ;

- somație publică postului Romania TV deoarece, în cadrul emisiunii „Ultima oră” din data de 26.03.2020, au fost încălcate prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) din Cod ;

- somație publică postului Rock FM pentru încălcarea dispozițiilor art. 40 alin. (5) din Codul audiovizualului la difuzarea ediției 26 februarie 2020 a emisiunii „Morning Glory”.

De asemenea, CNA a analizat rapoartele de monitorizare privind duratele orare ale inserțiilor de publicitate difuzate în luna ianuarie 2020 de 12 posturi de televiziune în intervalele orare 7.00-18.00 și 18.00-23.00. Au fost monitorizate posturile Antena 1, Antena 3, B1 TV, Digi 24, Kanal D, Național TV, Prima TV, Pro TV, Pro Cinema, Realitatea Plus, România TV și TVR1. Constatând încălcarea dispozițiilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările și completările ulterioare, conform cărora „Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date”, Consiliul a decis sancționarea posturilor Realitatea Plus și Pro Cinema cu câte o somație publică, pentru depășiri înregistrate în intervalul orar 7.00-18.00.

În aceeași ședință, membrii Consiliului au hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privința emisiunii de teleshopping în cadrul căreia a fost promovat produsul Reuma Forte fără a se ține cont de dispozițiile art. 126 alin. (1) din Codul audiovizualului, potrivit cărora „Este interzisă difuzarea de publicitate şi teleshopping pentru medicamente şi tratamente medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrităţii lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente” (monitorizare : emisiunea „Teleshopping Reuma Forte” difuzată de România TV în data de 07.03.2020).

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire :

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 18 - (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producţii care prezintă : a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat sau cu un grad mare de intensitate sau gravitate ; b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen ;

Art. 47 - (3) Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice ;

Art. 40 - (5) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă​ ;

Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii ; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.