Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 03.03.2020

03.03.2020


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 03.03.2020, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :
- amendă de 200.000 de lei postului Pro 2, pentru încălcarea prevederilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002 (perioadă monitorizată : 1 – 31 decembrie 2019, interval orar 07.00 – 23.00) ;
- amendă de 5.000 de lei postului Mozi +, deoarece nu a respectat dispoziÈ›iile art. 24, raportate la cele ale art. 19 alin. (2) lit. a), b) È™i c) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, la difuzarea filmului artistic „World War Z”, în data de 08.12.2019 ;
- amendă de 5.000 de lei postului România TV pentru emisiuni de È™tiri È™i dezbateri din perioada 6 – 10.02.2020, difuzate cu încălcarea dispoziÈ›iilor art. 64 alin. (1) lit. b). La stabilirea sancÈ›iunii s-a reÈ›inut È™i nerespectarea art. 40 alin. (1) în cadrul următoarelor ediÈ›ii informative : „Știrile România TV” din 06.02.2020 ora 13.00, „Știrile România TV” din 07.02.2020 ora 14:00 È™i „Breaking News” din 09.02.2020, ora 17.00 ;
- somaÈ›ie publică postului Pro X, pentru că nu a È›inut cont de prevederile art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului (perioadă monitorizată : 1 – 31 decembrie 2019, interval orar 07.00 – 23.00) ;
- somaÈ›ie publică postului România TV, deoarece în ediÈ›ia din 30.01.2020 a emisiunii „Punctul Culminant” nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 40 alin. (1) È™i nici cele ale art. 65 lit. (c) din Codul audiovizualului ;
- somaÈ›ie publică postului B1 TV pentru emisiunile „Dosar de Politician” din data de 12.02.2020 È™i „Lumea lui Banciu” din data de 03.02.2020, la difuzarea cărora au fost încălcate prevederile art. 40 alin. (2) respectiv, cele ale art. 67 din Cod ;
- somaÈ›ie publică postului Radio ZU, pentru ediÈ›ia din 28.01.2020 a emisiunii „Popescu È™i Flick”, difuzată fără a fi respectate dispoziÈ›iile art. 18 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului.

Constatând încălcări ale Codului de reglementare a conÈ›inutului audiovizual în ceea ce priveÈ™te regimul de difuzare a comunicărilor comerciale, membrii Consiliului au hotărât să emită câte o decizie de intrare în legalitate pentru :
- materialul de promovare a produsului „7 miracole”, deoarece încalcă prevederile art. 120 alin. (2) (monitorizare post Antena 3, perioada 13-19.01.2020) ;
- cele 4 variante ale spoturilor publicitare „ICREDIT”, difuzate fără a se respecta dispoziÈ›iile art. 94 (monitorizare : posturi TV, perioada 17-23.02.2020).

De asemenea, Consiliul a decis aplicarea unei somații publice societății GLOBAL MEDIA EXPERT SRL (pentru postul Sport Total FM din Galați), deoarece nu a respectat dispozițiile art. 50 alin. (1) și nici pe cele ale art. 58 alin. (1) din Legea audiovizualului.

În aceeași ședință, Consiliul a aprobat solicitarea de licență audiovizuală prin rețele de comunicații electronice a societății PUBLIVOL CREATIV SA Voluntari pentru Metropola TV din București.

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare

Art. 35 (1) ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date ;
Art. 50 (1) Furnizarea unui serviciu de programe în sistem analogic de un radiodifuzor aflat în jurisdicÅ£ia României se poate face numai în baza licenÅ£ei audiovizuale analogice ÅŸi, după caz, a licenÅ£ei de emisie ;
Art. 58 (1) Difuzarea serviciului de programe poate începe după obţinerea deciziei de autorizare audiovizuală.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 18 - (1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producÅ£ii care prezintă : (…) b) scene de sex, limbaj sau comportament trivial, vulgar sau obscen ;
Art. 19 - (1) Criteriile în funcÅ£ie de care se clasifică programele difuzate au drept scop asigurarea protecÅ£iei minorului ÅŸi informarea publicului cu privire la conÅ£inutul acestora. (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor ÅŸi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii : a) numărul ÅŸi natura scenelor violente, precum ÅŸi caracterul gratuit sau indispensabil al acestora, raportat la genul ÅŸi subiectul programului ; b) utilizarea violenÅ£ei ÅŸi rolul acesteia în rezolvarea problemelor ; c) modalitatea de tratare prin imagini a scenelor de violenţă, tipul de plan utilizat, realismul reprezentării, rolul coloanei sonore în a genera frică ori angoasă ;
Art. 24 - (1) Programele 15 se difuzează numai în intervalul orar 23,00 - 6,00 ÅŸi vor fi însoÅ£ite permanent de un semn de avertizare reprezentând un cerc de culoare albă, iar în interiorul acestuia, pe fond transparent, numărul 15 de culoare albă ; fac excepÅ£ie de la intervalul orar filmele artistice, serialele ÅŸi cele documentare clasificate 15, în cazul cărora intervalul permis de difuzare este 22,00 - 6,00 ;
Art. 40 - (1) ÃŽn virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate ÅŸi invitate să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere. ÃŽn situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt ;
Art. 64 - (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : a) asigurarea unei distincÅ£ii clare între fapte ÅŸi opinii ;
Art. 65 - ÃŽn emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : (…) c) titlul afiÅŸat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenÅ£a faptelor ÅŸi datelor prezentate în acel moment ;
Art. 94 - ÃŽn scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie ; b) să fie redată la viteză normală de citire.
Art. 120 - (2) În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006.