Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 25.02.2020

25.02.2020


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 25.02.2020, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a sesizărilor primite È™i a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :

- amendă de 5.000 de lei postului Pro TV, deoarece radiodifuzorul nu a respectat dispoziÈ›iile art. 64 alin. (1) lit. b) È™i nici pe cele ale art. 65 lit. a) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. Raportul de monitorizare cuprinde È™tirile „AglomeraÈ›ie la munte” È™i „SechestraÈ›i de barieră” difuzate în cadrul unor ediÈ›ii informative din data de 25.01.2020 ;
- somaÈ›ie publică postului B1 TV, pentru că, la difuzarea ediÈ›iilor din 27.12.2019, 03 È™i 10.01.2020 ale emisiunii „Actualitatea Românească”, a încălcat prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului. De asemenea, Consiliul a decis ca radiodifuzorul să acorde dreptul la replică domnului Radu Răzvan HoraÈ›iu, pentru ediÈ›iile mai sus-menÈ›ionate, precum È™i dreptul la replică domnului Mihai Bogdan Mateescu pentru ediÈ›ia din 03.01.2020 a emisiunii, în condiÈ›iile prevăzute de Codul audiovizualului ;
- somaÈ›ie publică postului Antena 1, deoarece în ediÈ›iile din 15 È™i 16.01.2020 ale emisiunii „PoftiÈ›i la muncă” nu au fost respectate dispoziÈ›iile art. 18 alin. (1) lit. a) din Cod ;
- somaÈ›ie publică postului Antena 3, pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 la difuzarea ediÈ›iei din 30.01.2020 a emisiunii „Sinteza Zilei” ;
- somaÈ›ie publică postului Kanal D, deoarece la difuzarea È™tirii având ca titlu „Alertă : orez ca de plastic” în cadrul ediÈ›iei informative „Știrile Kanal D” din 04.02.2020, radiodifuzorul nu a È›inut cont de dispoziÈ›iile art. 64 alin. (1) lit. b) È™i nici de cele ale art. 65 lit. a) È™i b) din Codul audiovizualului.

ÃŽn aceeaÈ™i È™edință, ca urmare a analizării rapoartelor întocmite de DirecÈ›ia Control, Consiliul a decis să aplice următoarele sancÈ›iuni :
- amendă de 100.000 de lei societății LIDAS PROD SRL pentru încălcarea prevederilor art. 50 È™i ale art. 58 din Legea audiovizualului ;
- câte o somaÈ›ie publică următoarelor societăți : BALADA MEDIA SRL-D / Balada TV/ BistriÅ£a / BistriÅ£a Năsăud ; VIDEOMARKET SRL / TANÄ‚NANA / TIMIȘOARA/ TIMIȘ ; RADIO GUERILLA SRL / RADIO GUERILLA/ IAÅžI / IAÅžI ; HARGITA-LINE SRL/ KTV /Cristuru Secuiesc /Harghita pentru nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului ;
- somaÈ›ie publică pentru TV CABLU TURIA/TURIA/COVASNA, deoarece nu a respectat dispoziÈ›iile art. 35 alin. (1) din Legea nr. 504/2002 ;
- somație publică societății FISHING & HUNTING TEMATIC S.R.L. / The Fishing & Hunting Channel (satelit) București pentru nerespectarea prevederilor art. 31 alin. (4) din Legea audiovizualului și ale art. 135 alin. (4) din Codul audiovizualului.

Biroul Informare și Relații Publice


Prevederile legislaÈ›iei audiovizualului la care facem referire :

Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare

Art. 3 (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Art. 31 (4) Programele care conÅ£in plasare de produse trebuie să îndeplinească cumulativ cel puÅ£in următoarele condiÅ£ii : a) conÅ£inutul ÅŸi, în cazul serviciilor de programe de televiziune, intervalul orar afectat acestora să nu fie în nicio situaÅ£ie influenÅ£at într-un mod care să afecteze responsabilitatea ÅŸi independenÅ£a editorială a furnizorului de servicii media audiovizuale ; b) să nu încurajeze în mod direct cumpărarea sau închirierea de produse ori servicii, mai ales prin menÅ£iuni exprese cu caracter promoÅ£ional la produsele sau serviciile respective ; c) să nu scoată în evidenţă în mod exagerat produsele în cauză*).
Art. 35(1) ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date.
Art. 50(1) Furnizarea unui serviciu de programe în sistem analogic de un radiodifuzor aflat în jurisdicţia României se poate face numai în baza licenţei audiovizuale analogice şi, după caz, a licenţei de emisie. (2) Furnizarea unui serviciu de programe în sistem digital terestru prin intermediul unui operator de multiplex de radiodifuziune/televiziune aflat în jurisdicţia României se poate face numai în baza licenţei de utilizare a frecvenţelor radio în sistem digital terestru, în beneficiul titularilor licenţelor audiovizuale digitale.
Art. 54 (2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să solicite Consiliului acordul pentru orice modificare intervenită în documentele şi în datele declarate, prevăzute la art. 54 alin. (1) lit. b) şi e).
Art. 58(1) Difuzarea serviciului de programe poate începe după obţinerea deciziei de autorizare audiovizuală. (2) Decizia de autorizare audiovizuală se acordă de Consiliu, în termen de 30 de zile de la data obţinerii de către titularul de licenţă audiovizuală a documentului de autorizare corespunzător, emis de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii.

Decizia CNA nr. 220 /2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare

Art. 18(1) Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00-23,00 producÅ£ii care prezintă:a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat sau cu un grad mare de intensitate sau gravitate ;
Art. 64 - (1) ÃŽn virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (…) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată ÅŸi prezentată în mod imparÅ£ial ÅŸi cu bună-credinţă.
Art. 65 ÃŽn emisiunile de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli : a) rigoare ÅŸi acurateÅ£e în redactarea ÅŸi prezentarea ÅŸtirilor ; b) între subiectul tratat ÅŸi imaginile ce însoÅ£esc comentariul să existe o conexiune reală ;
Art. 135 (4) MenÅ£iunea « Teleshopping » va fi afiÅŸată pe toată durata emisiunii.