Revista Presei CNA, 30 iunie 2008

30.06.2008


envoyer l'article par mail title=

Parlamentarii, invitati la cursuri de jurnalism. Modificarea Legii audiovizualului a dus la proteste internationale
Patricia Marinescu
Gardianul

Jurnalistii romani, Consiliul National al Audiovizualului, dar si presa straina s-au sesizat cu privire la adoptarea in Senat a initiativei legislative prin care programele de stiri ale posturilor de televiziune si de radio vor trebui sa contina, în pondere egala, stiri cu teme pozitive si negative. Unii califica proiectul ca “aberant” sau “delirant”, altii spun despre acesta ca reprezinta o noua modalitate de a ingradi libertatea de exprimare a jurnalistilor si aseamana situatia cu cenzura instaurata in China. Asociatia Formatorilor în Jurnalism si Comunicare vine cu o alta idee : parlamentarii ar trebui sa participe la cursuri universitare si post-universitare de initiere in jurnalism, pentru ca dovedesc ca actioneaza in necunostinta de cauza.

Asociatia Formatorilor în Jurnalism si Comunicare (AFCOM) invita parlamentarii care au avut initiativa legii si pe aceia care au votat-o sa ia parte la cursurile universitare si postuniversitare de initiere în jurnalism organizate de Asociatie sau de oricare din facultatile afiliate. Citeşte tot articolul

Legea Ghise-Funar scandalizeaza lumea
A.I.
Ziua

Federatia Europeana a Jurnalistilor (FEJ) cere presedintelui Basescu sa nu promulge initiativa prin care buletinele de stiri din presa audiovizuala trebuie sa prezinte in mod egal stiri cu teme pozitive si negative, raspunzand in acest sens US MediaSind, care ii solicitase un punct de vedere.

« Aceasta este o clara implicare politica in munca editoriala a jurnalistilor. Nu putem intelege motivatia acestei legi si cerem presedintelui Romaniei sa nu o promulge », a afirmat Arne Konig, presedintele FEJ, organism la care este afiliat MediaSind. CiteÅŸte tot articolul

Funar vede comploturi
de Catalin Cocos
Adevarul

Senatorul PRM Gheorghe Funar, unul dintre iniţiatorii „Legii ştirilor pozitive", a acuzat opozanţii proiectului şi presa de instigare la nesupunere civică şi nerespectarea legii, potrivit Mediafax. „Vor să îi întindă o cursă şi preşedintelui României să nu promulge legea. Citeşte tot articolul

Tv-urile au Senatul pe care-l merită
Cristina Bazavan
Jurnalul National

Dacă ar fi să mă iau după succesul de casă a unor filme cu profesori (de la Liceenii pînă la Dangerous Minds) românilor le plac asemenea istorii. Dacă mă uit cu atenţie la aceste filme, constat că sexul nu există şi că, de fapt, sîntem, dacă nu ipocriţi, cel puţin foarte pudici. Nici unul dintre spectatorii filmului Liceenii n-a avut ceva gînduri despre aventurile în aşternuturi ale lui Isoscel, cum – ca să fie siguri că nu există nici măcar bănuială de viaţă sexuală – poreclitul Socrate (Ion Caramitru) era, prin scenariu, văduv.

Nu-mi aduc aminte dacă celebrul învăţător despre care învăţam pe la şcoala generală, Dom’ Trandafir, era însurat sau nu, dar parcă nu vorbea pe nicăieri despre consoarta lui. Citeşte tot articolul

O sinucidere profitabilă
Iulian COMĂNESCU
Evenimentul zilei

Tirul căruia i-au fost supuÅŸi GhiÅŸe ÅŸi Funar în aceste zile riscă să-i victimizeze pe cei doi în ochii electoratului, care vrea o presă mai puÅ£in morbidă“.

Ioan Ghişe şi Gheorghe Funar şi-au ridicat în cap întreaga lume media românească, inclusiv organizaţiile profesionale şi Consiliul Naţional al Audiovizualului, cu iniţiativa legislativă referitoare la ştirile cu teme negative şi pozitive, care trebuie să fie prezente în proporţie egală la TV.

Cei doi politicieni au fost victime destul de uşoare pentru jurnalişti, în diferite studiouri TV, fiindcă breasla poate explica foarte uşor că legea e inaplicabilă şi restrânge dreptul la informare. Citeşte tot articolul

Åžtiri « care nu ne ucide »
Jurnalul National

Iniţiativa Funar-Ghişe a început deja să lucreze pentru ţară, în armonie cu scopul nobil de a îmbunătăţi climatul general şi de a oferi şansa publicului să aibă percepţii echilibrate asupra vieţii cotidiene atît din punct de vedere psihic, cît şi emoţional. Fiindcă, se ştie, negativismul (ca şi prostia) ucide.

Prima ştire pozitivă a sosit tocmai din Ancona, ţinut, oraş, port la Adriatică. Un adevărat român, care a găsit un portofel cu acte şi o mie de euroi, s-a dus ca porumbelul păcii cu portofelul în plisc la poliţie. Ăia să leşine. L-au anunţat pe proprietar, un bătrîn după vorbă şi port de 75 de ani. Bătrînul, şi el, să de-a în infarct. Nu-i trecea prin cap că adevăratul român era chiar român. Nici românul nu s-a aşteptat ca boşorogul să se mire. Impresionat de admiraţia stafiditului, românul a vrut să-l treacă şi strada. De cîteva ori. A fost prea mult. Presa din Italia, căzută-n pix de invidie că ştirea bună nu era a unui macaronar. Citeşte tot articolul

Măi, pozitivilor !
de Grigore Cartianu
Adevarul

Tărăboiul iscat de Legea Audiovizualului ne arată câtă putreziciune s-a adunat în Senatul României. Ai senzaţia că acolo sălăşluiesc vietăţi ciudate, incapabile să producă legi raţionale.

„Programele de ÅŸtiri ale posturilor de radio ÅŸi televiziune conÅ£in, în pondere egală, ÅŸtiri cu teme pozitive ÅŸi, respectiv, negative« â€“ prevede legea votată în unanimitate de Senat. Autorii năzdrăvăniei sunt doi dintre „cei 322 » de parlamentari care anul trecut îl suspendau pe preÅŸedintele României (nu contează numele, ci funcÅ£ia acestuia) : Gheorghe Funar (PRM) ÅŸi Ioan GhiÅŸe (PNL). CiteÅŸte tot articolul

Reclame « scandaloase » : multi se plang, putini se sesizeaza
de C. Moga, C. Ionescu
HotNews.ro

Un sarut stresant pentru telespectatorii englezi

O reclama la maioneza, in care apar doi barbati sarutandu-se, a fost retrasa din campania publicitara desfasurata de Heinz pe posturile TV britanice, dupa ce principalul for de reglementare a publicitatii din aceasta tara a primit peste 200 de plangeri cum ca respectivul spot are continut ofensator si inadecvat. Numarul de plangeri este departe de a fi un record pe piata britanica, unde publicitatea atrage zeci de mii de reclamatii din partea publicului larg. Comparativ, in Romania, organismele abilitate se bazeaza mai mult pe autosesizari, in pofida discutiilor nesfarsite despre calitatea si continutul reclamelor autohtone. CiteÅŸte tot articolul

Esecul Televiziunilor la alegeri
George Scarlat
Ziua

Alegerile locale au spulberat mitul « daca nu esti pe sticla, nu existi », conform caruia politicienii au noroc in viata si succese in cariera numai daca primesc binecuvantarea catodica a televiziunilor, in special a celor nationale.

Ani de zile s-a crezut ca televiziunile te coboara si te ridica in politica, fac agenda publica si stabilesc ce este bine si ce este rau. Din seva televiziunilor isi trageau puterea si analistii generalisti, cei care se pricep la toate si vorbesc despre orice. « Analistii », sau clasa mediatica, cum li se spune prin Franta sau aiurea, au ramas extrem de deza¬magiti dupa locale. Emisiunile lor politico-electorale au avut audiente cam pe la genunchiul broastei. De exemplu, un episod din « Clanul Spranceana » a avut o audienta uriasa, de peste doua milioane telespectatori, cam de zece ori mai mult decat duelul Blaga-Oprescu, in direct la aceeasi ora. CiteÅŸte tot articolul

Războiul pentru televizoarele românilor
V.R
Gandul

La începutul anilor ’90, una dintre cele mai mari febre care a cuprins România, poate mai mare decât sucul la TEC sau gumele Turbo în cazul copiilor, a fost televiziunea prin cablu. La 19 ani distanţă, România are 5,3 milioane de gospodării, din cele 7,5, conectate la TV prin cablu, pornind, evident, de la nivelul zero al infrastructurii.

Motivul dezvoltării până aproape de saturare a acestei pieÅ£e în numai câţiva ani a fost pofta de divertisment ieftin a românilor. “E cel mai ieftin tip de divertisment pe care ÅŸi-l permit. Românul este flămând de TV. ImaginaÅ£i-vă că în ’93 toate reÅŸedinÅ£ele de judeÅ£ ÅŸi majoritatea localităţilor importante erau deja acoperite de reÅ£eaua de cablu TV”, a declarat pentru Gândul Radu Petric, preÅŸedintele Consiliului Director al AsociaÅ£iei de ComunicaÅ£ii prin Cablu. Ponderea de peste 60% a utilizării televiziunii prin cablu ca mijloc de recepÅ£ie a posturilor TV poziÅ£ionează Å£ara noastră pe locul trei în UE, după Belgia ÅŸi Olanda. CiteÅŸte tot articolul

Realitatea TV, pe locul ÅŸase
Cotidianul

94.000 de români din mediul urban au urmărit în medie pe minut programele Realitatea TV în perioada 1-28 iunie, potrivit datelor furnizate de Gfk România.

Postul de ştiri a surclasat astfel Prima TV, care a înregistrat o audienţă medie de 71.000 de telespectatori pe minut, Antena 3 - cu 66.000 şi Kanal D - 65.000. În acelaşi interval, PRO TV a avut 247.000 de telespectatori în medie pe minut, la nivel urban, TVR 1 - 192.000, Antena 1 - 170.000, Acasă - 147.000 şi OTV - 119.000. Citeşte tot articolul

Vânătorii de formate caută lacrimi şi bătaie pentru România
Ionut Dulamita
Cotidianul

Reality show cu vedetă pe post de asistentă personală, un joc japonez, o combinaÅ£ie de „TrădaÅ£i în dragoste“ ÅŸi „9595“ sunt câteva formate noi, importate pentru publicul autohton.

O jumătate de oră de show străin se transformă într-o oră, două, chiar trei, în România. Lungite pentru a umple mai mult spaţiu de emisie în lipsa banilor, formatele străine sunt căutate cu grijă printre hiturile din afară şi adaptate pentru sufletul românului.

Cele mai multe vin din Olanda, Marea Britanie, Suedia sau Germania. Casele de producţie româneşti le aleg în funcţie de lacrimi şi de conflict, iar televiziunile autohtone le întăresc cu prezentatori-vedete. Cumpărarea licenţei mănâncă aproximativ 10% din buget, spun producătorii, iar consultanţa oferită de firma-mamă producătoare de peste hotare poate duce la economii de 15%. Citeşte tot articolul

Un « Epure » numit Emanoil Valeriu la Europa Libera
de Andreea Pora
HotNews.ro

Emanoil Valeriu si NC Munteanu in 1987 la Munchen, in casa ultimului

Membru in CNA si fost ziarist in Televiziunea ceausista si la Flacara, intretinindu-si o aura de opozant al regimului - ani intregi a scris la Europa Libera, cerind si primind bani pentru asta - Emanoil Valeriu a fost una dintre cirtitele infiltrate la cunoscutul post de radio. Dadea note despre redactorii Europei Libere, dar si despre colegul sau din TV, Tudor Vornicu, la rindul sau informator al Securitatii. Unul dintre cei pe care « i-a penetrat » este cunoscutul Neculai Constantin Munteanu. Pozind in prieten, asa cum o demonstreaza fotografia din 1986, facuta la Munchen, sursa « Epure » a facut « relatari de interes operativ » despre N.C. Munteanu. CiteÅŸte tot articolul

Berlusconi îşi plasa protejatele la televiziuni
M.T.
Gandul

Actualul premier al Italiei, Silvio Berlusconi, a avut o activitate intensă şi în perioada în care partidul său a fost în opoziţie. Şi nu ne referim la strategii politice, ci la unele pe plan...personal, cu scopul de a menţine o stare de armonie printre admiratoarele sale. Astfel, Il Cavaliere nu s-a dat în lături să intervină personal, acum un an, pe lângă directorul postului public de televiziune (RAI) de la acea vreme, pentru a le propulsa pe starlete în diverse roluri, după cum reiese din transcriptul convorbirilor dintre cei doi, recent date publicităţii de Parchetul din Napoli. Citeşte tot articolul