Răspuns CNA nr. 11365/11.11.2021 la sesizările referitoare la modul în care sunt denumite unele echipe de fotbal în cadrul emisiunilor radio/TV sau a transmisiunilor sportive

11.11.2021


envoyer l'article par mail title=


Consiliul Naţional al Audiovizualului a primit numeroase sesizări referitoare la emisiuni sau transmisiuni sportive difuzate de mai mulți radiodifuzori, cu privire la modul în care prezentatorii/comentatorii și/sau invitații s-au referit la unele echipe de fotbal, precum și la afișarea pe ecran a siglelor și denumirilor integrale ale acestora.
Întrunit în ședințe publice în zilele de 28.10, 10 și 11.11.2021, CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate pentru emisiuni difuzate în perioada iulie - octombrie 2021 de posturile de televiziune Digi Sport 1, Telekom Sport 1, Look Sport+, Pro TV și de postul de radio Gold FM. 
Membrii Consiliului au vizionat sau, după caz, au ascultat secvențe relevante din emisiuni și au audiat punctele de vedere exprimate de reprezentanți ai radiodifuzorilor, prezenți la ședință.
În ședința publică din data de 13.10.2021, Consiliul a decis să solicite un punct de vedere Ligii Profesioniste de Fotbal pentru aspectele semnalate de petenți în legătură cu siglele și denumirile echipelor din Craiova, respectiv Universitatea Craiova și U Craiova 1948. Reprezentanții posturilor au precizat că organizatorii competițiilor sportive (Liga Profesionistă de Fotbal, Federația Română de Fotbal) decid modul în care afișează pe ecran siglele și care sunt denumirile echipelor participante.
De asemenea, reprezentanți ai posturilor au spus că mai există accidente în privința denumirilor echipelor SteauaFCSB, dar acestea sunt extrem de rare și nu există situații de încălcare cu intenție a hotărârilor instanței, fapt confirmat și de rapoartele de monitorizare analizate. Ca urmare, membrii CNA nu au avut propuneri de sancționare a radiodifuzorilor.
Precizăm că, în contextul discuțiilor despre istoricul FCSB este firesc să se menționeze numele Steaua, acesta fiind singurul nume de la acel moment.
Situaţia litigioasă dinte FCSB şi Clubul Steaua al Armatei în privinţa folosirii mărcii „Steaua” este un subiect ce s-a dezbătut de foarte multă vreme în mass-media. Instanţa a decis, irevocabil, anularea mărcii Steaua Bucureşti, înregistrată de către FCSB (Decizia 3425/03.12.2004, Dosar 428053/2011) şi, în altă speţă, a interzis ca FCSB să folosească fără consimţământul reclamantei numele Steaua, Steaua Bucureşti sau a unor semne similare în activitatea comercială, inclusiv în cuprinsul denumirii comerciale şi în special în competiţiile sportive, pe documente, pe bilete de acces, pentru publicitate sub orice formă, în înscrierile în asociaţiile şi federaţiile sportive (Decizia 989A/21.12.2016, Dosar 31705/3/2015).
Referitor la denumirile din prezent ale celor două echipe, Steaua și FCSB, ținând cont de Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 3425/2014, precum și Decizia Curții de Apel București nr. 989A/2016, au fost situații când, în anii anteriori, Consiliul a atenționat sau a aplicat, după caz, sancțiuni radiodifuzorilor, atunci când a constatat nerespectarea unor dispoziții privind informarea corectă a publicului.
Totodată, membrii Consiliului au precizat că, având în vedere că la nivel european, UEFA acceptă afișarea pe ecran a denumirilor prescurtate ale echipelor de fotbal, pentru o eficientizare a informațiilor transmise, radiodifuzorii au libertatea de a informa și în acest mod publicul, nefiind astfel considerată o încălcare a prevederilor legale.
Referitor la echipele de fotbal din Craiova, Consiliul a fost de acord cu folosirea denumirilor prescurtate ale celor două echipe, respectiv FCU și CSU, în comentariile din cadrul meciurilor, din motive ce țin de precizările făcute anterior.
În acest context, membrii CNA au reamintit radiodifuzorilor că, potrivit art. 82 din Codul audiovizualului, „În cazul transmisiei unei competiţii sportive, cu excepţia competiţiilor UEFA şi FIFA, furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a afişa permanent competitorii, scorul şi minutul”.
CNA a făcut mari eforturi logistice pentru a analiza fiecare aspect semnalat în sesizările dumneavoastră, dar vă informăm că majoritatea nu intră în sfera de competență a instituției, Consiliul putând transmite, eventual, doar adrese prin care să recomande radiodifuzorilor să aibă în vedere denumirile/siglele aflate pe site-ul Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF) sau, după caz, al Federației Române de Fotbal (FRF).

Nicolaie Bălașa-Sorescu

Vicepreședinte