Decizia nr. 123 din 06.02.2014

11.02.2014


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 06 februarie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat sesizările nr. 10339/1/30.09.2013, 10339/2/30.09.2013, 12998/25.11.2013, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la modul în care unele posturi de televiziune cu profil muzical au respectat dispoziţiile legale cu privire la plasarea produselor la difuzarea unor producţii muzicale (videoclipuri).

 În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării imaginilor, membrii Consiliului au constatat că au fost încălcate dispoziţiile art. 31 alin. (4) lit. c) şi alin. (5) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora : "Art. 31 (4) - Programele care conţin plasare de produse trebuie să îndeplinească cumulativ cel puţin următoarele condiţii : a) conţinutul şi, în cazul serviciilor de programe de televiziune, intervalul orar afectat acestora să nu fie în nicio situaţie influenţat într-un mod care să afecteze responsabilitatea şi independenţa editorială a furnizorului de servicii media audiovizuale ; b) să nu încurajeze în mod direct cumpărarea sau închirierea de produse ori servicii, mai ales prin menţiuni exprese cu caracter promoţional la produsele sau serviciile respective ; c) să nu scoată în evidenţă în mod exagerat produsele în cauză. (5) - Programele în care sunt inserate plasări de produse trebuie să cuprindă informaţii clare privind existenţa acestora, fiind identificate corespunzător atât la început, cât şi la sfârşit, precum şi la reluarea după o pauză publicitară, astfel încât să se evite orice confuzie din partea telespectatorului."

 Potrivit raportului de monitorizare :
 "Postul KISS TV a difuzat, în data 29.09.2013, videoclipul Vunk ’’Aşa, şi !’’ la ora 15:05 şi videoclipul Andra ’’Va fi bine’’ la ora 16:44. În timpul derulării videoclipului trupei Vunk ’’Aşa, şi !’’ se pot observa următoarele produse : Rep. 09:41-Myke’s Pub, Rep. 10:41, 10:54- Med Life, Rep .11:04- 55 Jaz Music Barr, Heineken.
 În timpul derulării videoclipului artistei Andra ’’Inevitabil va fi bine’’ se pot observa următoarele produse : Rep. 41:19-vopsea Garnier, Rep. 42:16- Free Way Cola, Rep .43:42- La festa-cafea solubilă.
 Menţiunea PP nu este titrată în niciun moment al zilei de 29.09.2013. În urma monitorizării posturilor de muzică MTV, UTV şi Music Channel în săptămâna 01-08.01.2014 în conformitate cu obiectul sesizărilor, s-au constatat următoarele :

 MTV Vunk ’’Aşa, şi !’’ nu a fost difuzat in perioada 01-08.2014

  • Andra ’’ Inevitabil va fi bine’’ NEBLURAT

 UTV Vunk ’’Aşa, şi !’’ BLURAT

  • Andra ’’ Inevitabil va fi bine’’ BLURAT

 Music Channel Vunk ’’Aşa, şi !’’ NEBLURAT

  • Andra ’’ Inevitabil va fi bine’’ BLURAT

 În perioada monitorizată, 24-27.01.2014, postul KissTv nu a difuzat videoclipurile Vunk -’’Aşa, şi !’’ şi Andra - ’’Inevitabil va fi bine’’.

 Având în vedere conţinutul raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că difuzarea celor două producţii muzicale (videoclipuri) a fost făcută de către unii radiodifuzori fără a respecta dispoziţiile art. 31 din Legea audiovizualului.
 Potrivit normei invocate, plasarea de produse trebuie să îndeplinească cumulativ mai multe condiţii, printre care şi aceea de a nu scoate în evidenţă în mod exagerat produsele în cauză, condiţie care, în speţă, nu a fost respectată.
 De asemenea, aceste programe, în care a fost inserată plasare de produse, nu a cuprins informaţii clare privind existenţa acestora, respectiv nu au fost identificate corespunzător atât la început, cât şi la sfârşit. Respectarea acestei obligaţii ar fi permis eliminarea oricărei confuzii pentru telespectatorii ce le urmăresc.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa modului de difuzare a celor două producţii muzicale ce conţin plasare de produse, în sensul ca acestea să respecte condiţiile specifice acestui tip de promovare a unor produse în audiovizual.