MINORII - SUBIECT AL PROGRAMELOR TV AFLATE SUB JURISDICȚIA ROMÂNIEI
13.11.2013
În primul capitol din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, Consiliul a stabilit condiţiilor de participare a copiilor la un program audiovizual. Acestea impun radiodifuzorilor să ţină cont de sensibilitatea şi de vulnerabilitatea specifice vârstei, în general, şi de personalitatea copilului, în particular.
Codul prevede responsabilităţi ce revin posturilor în cadrul sistemului naţional de alertă/răpire/dispariţie a minorului. În acest sens, posturile de radiodifuziune şi televiziune trebuie să difuzeze informaţiile privind minorii răpiţi sau dispăruţi.
Consiliul a apreciat că vârsta de 14 ani este pragul sub care minorii aflaţi în situaţii dificile nu pot fi subiect al programelor audiovizuale.
Au fost stabilite condiţiile în care minorii cu vârsta cuprinsă între 14 şi 16 ani acuzaţi de comiterea unei infracţiuni sau victimă a unei infracţiuni ori abuzaţi fizic, psihic sau sexual pot fi prezentaţi în programele de ştiri, în emisiuni de dezbateri sau reportaje audiovizuale.
Codul stabileşte, de asemenea, obligaţiile radiodifuzorilor de informa minorii, părinţii sau reprezentantul legal cu privire la drepturile lor înainte de filmare sau de înregistrare.
Furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot difuza interviuri şi declaraţii în care minorului îi sunt solicitate păreri referitoare la probleme intime de familie sau care îi depăşesc puterea de judecată.
Sunt interzise orice referiri peiorative sau discriminatorii la originea etnică, naţionalitatea, rasa ori religia minorului, precum şi la un eventual handicap al acestuia.
Dreptul la replică sau la rectificare al minorilor
Minorii ale căror drepturi sau interese legitime au fost lezate prin prezentarea în cadrul unui program audiovizual a unor informaţii eronate beneficaiză de aceleaşi drepturi ca oricare altă persoană adultă, dar şi de susţinerea părinţilor sau a reprezentantului legal în demersurile lor în raport cu radiodifuzorii
Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului
Codul audiovizualului interzice difuzarea de spoturi publicitare la alcool în care apar minori.