
 

 
Decizia nr. 149 din 08.03.2022 

privind somarea S.C. GEOPOL INTERNAȚIONAL S.R.L. 
București, Str. G-ral C-tin Budișteanu nr. 11 bis, et. 1, cam. 10, sector 1 

CUI 29580380 
 

- pentru postul REALITATEA PLUS 
Calea Floreasca nr. 111-113, sector 1; 

Șos. București-Ploiești nr. 172-176, sector 1 
 
 

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 8 martie 2022, Consiliul Naţional al 
Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcția Monitorizare, ca urmare a 
autosesizării Consiliului în timpul ședinței, cu privire la  ediția emisiunii ’’Raport de zi’’ 
difuzată în data de 08.03.2022,  de la ora 15.00,  de postul REALITATEA PLUS. 

Postul de televiziune REALITATEA PLUS aparţine S.C. GEOPOL 
INTERNAȚIONAL S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 303.1/17.01.2013 eliberată 
la 31.10.2019 şi decizia de autorizare nr. 1927.1-1/09.06.2015 eliberată la 
31.10.2019). 

În urma analizării rapoartelor de monitorizare şi a vizionării unor înregistrări, 
membrii Consiliului au constatat că S.C. GEOPOL INTERNAȚIONAL S.R.L. a 
încălcat prevederile art.  3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu 
modificările și completările ulterioare, și ale art. 65 lit. c) din Decizia nr. 220/2011 
privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, cu modificările și 
completările ulterioare. 

Potrivit dispozițiilor invocate din Legea audiovizualului, toţi furnizorii de servicii 
media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin 
prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a 
opiniilor. 

Conform normelor din Codul audiovizualului,  în emisiunile de ştiri şi dezbateri, 
radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: 

    c) titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor 
prezentate în acel moment. 

Redăm din raportul de monitorizare: 
CONSTATĂRI 
În ediția de la ora 15 a emisiunii informative Raport de zi, difuzată de postul de 

televiziune Realitatea Plus în data de 08.03.2022, de la ora 15.09, a fost prezentată  știrea 
conform căreia „guvernul se pregătește pentru scenariul unei stări de criză, dacă situația în 
țara noastră degenerează.” Au urmat detalii aduse de reporterul postului aflat la sediul 
Guvernului, după care moderatorii, împreună cu expertul militar Aurel Cazacu și 
coordonatoarea Centrului de Studii Europene din SNSPA, doamna Miruna Butnaru-
Troncotă, discută pe tema războiului din Ucraina și a implicațiilor acestuia pentru România.  

Pe parcursul acestor discuții, pe ecran s-au derulat titluri precum:  



 

 

2

 

România se pregătește pentru starea de criză; Pregătiri în România pentru un 
eventual atac al Rusiei;   

După acest subiect, a fost introdusă știrea posibilitatea ca România să producă pastile 
cu iod, în eventualitatea unui atac nuclear din partea Rusiei. Menționăm, în continuare, 
câteva dintre titlurile afișate pe ecran: 

Încep pregătirile pentru un posibil atac nuclear; România va produce pastile cu iod în 
regim de urgență 

Subiectul a fost detaliat de reporterul postului aflat la sediul Guvernului și discutat, prin 
Skype, cu profesorul Mircea Coșea timp de aproximativ șase minute. 

Vizionând imagini și analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au 
constatat că ediția emisiunii ’’Raport de zi’’  din 08.03.2022 de la ora 15.00 (cu privire 
la care Consiliul s-a autosesizat chiar în timpul ședinței în privința titlurilor alarmiste 
afișate pe ecran) a fost difuzată cu încălcarea prevederilor  art.  3 alin. (2) din Legea 
audiovizualului și ale art. 65 lit. c) din Codul audiovizualului. 

Astfel, în contextul temei despre războiul din Ucraina și a implicațiilor acestuia 
pentru România, în cadrul emisiunii au fost afișate pe ecran titluri, precum : „Încep 
pregătirile pentru un posibil atac nuclear” ; „România va produce pastile cu iod în 
regim de urgență”. Având în vedere conținutul informațiile prezentate în titlurile 
enunțate mai sus, în care anunţa că în România au loc pregătiri pentru un posibil 
atac nuclear, membrii Consiliului consideră că acestea nu au asigurat o informare 
obiectivă și au fost de natură să inducă în mod nejustificat panică în rândul 
telespectatorilor, în contextul generat de invazia Rusiei în Ucraina. De aceea, 
Consiliul consideră că o astfel de abordare a contravenit dispozițiilor legale invocate, 
cu consecința prejudicierii dreptului publicului la informare corectă și echilibrată, așa 
cum radiodifuzorul are obligația legală în virtutea normelor legale incidente în speță. 
Potrivit acestora, radiodifuzorii au obligaţia să asigure informarea obiectivă a 
publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera 
formare a opiniilor, iar în emisiunile de ştiri şi dezbateri, titlul afişat pe ecran trebuie 
să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment. 

Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de criteriile legale de individualizare a 
sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au 
propus sancţionarea radiodifuzorului cu somație. 

Supusă la vot, sancţiunea a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate 
prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului. 

În temeiul art. 90 alin. (1) lit. h) și (3) și ale art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea 
audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, 

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea 
 

DECIZIE: 
 

Art. 1: Radiodifuzorul  S.C. GEOPOL INTERNAȚIONAL S.R.L. (licenţa 
audiovizuală nr. S-TV 303.1/17.01.2013 eliberată la 31.10.2019 şi decizia de autorizare 
nr. 1927.1-1/09.06.2015 eliberată la 31.10.2019, pentru postul de televiziune 
REALITATEA PLUS) se sancţionează cu somație publică de intrare în legalitate 
pentru încălcarea prevederilor art.  3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu 
modificările și completările ulterioare, și ale art. 65 lit. c) din Decizia nr. 220/2011 privind 
Codul de reglementare a conținutului audiovizual, cu modificările și completările 
ulterioare. 

Art. 2: În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, 
prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de 



 

 

3

 

apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la 
comunicare. 

Art. 3: Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului  nr. 
504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a 
transmite pe post, în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel 
puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, 
următorul text: 

 
“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat cu somație publică postul  

REALITATEA PLUS, deoarece titlurile afișate în emisiunea ’’Raport de zi’’ din 
08.03.2022, de la ora 15.00, în care anunţa că în România au loc pregătiri pentru un 
posibil atac nuclear, nu au asigurat o informare obiectivă și au fost de natură să  
inducă în mod nejustificat panică în rândul telespectatorilor, în contextul generat de 
invazia Rusiei în Ucraina. Astfel, au fost încălcate prevederile legale potrivit cărora 
radiodifuzorii au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului, iar în 
emisiunile de ştiri şi dezbateri, titlul afişat pe ecran trebuie să reflecte cât mai fidel 
esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment.’’ 

 
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate. 

 
 

VICEPREȘEDINTE, 
 

NICOLAIE BĂLAȘA-SORESCU 
 

 
 

Serviciul juridic, 
reglementări şi relaţii europene, 
Şef serviciu Ciobanu Dumitru 

 
 
 
 


