Decizia nr. 951 din 17.11.2009

17.11.2009


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. ARTPRESS IMPACT S.R.L.
cu sediul în Tîrgovişte, B-dul Regele Carol I nr. 36, Jud. Dâmboviţa

pentru postul de televiziune TV ARTPRESS

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 17 noiembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la modul în care postul TV ARTPRESS a reflectat, în emisiunile cu caracter electoral, difuzate în perioada 06 – 12 noiembrie 2009, activitatea de campanie electorală a candidaţilor pentru alegerea Preşedintelui României.

Postul de televiziune TV ARTPRESS aparţine radiodifuzorului S.C. ARTPRESS IMPACT S.R.L. ( licenţa audiovizuală nr. TV-C 388/18.03.2008 şi decizia de autorizare nr. 1450.0/22.04.2008 ).

Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ARTPRESS IMPACT S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 26^1 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 3 alin. (1) din Decizia CNA nr. 853/2009 privind regulile desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.

Potrivit dispoziţiilor art. 26^1 alin. (1) din Legea audiovizualului, pentru încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial.

Conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Decizia CNA nr. 853/2009, radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii :
a) echitate – toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului ;
b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale candidaţilor ;
c) imparţialitate – tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant.

În urma analizării raportului întocmit de Serviciul Inspecţie, membrii Consiliului au constatat că, în perioada 06 - 12 noiembrie 2009, postul TV ARTPRESS a difuzat emisiuni de promovare electorală, în cadrul cărora candidaţii la funcţia de Preşedinte al României, au fost promovaţi după cum urmează : domnul Mircea Geoană, timp de 14 ore 44 de minute şi 51 de secunde şi domnul Crin Antonescu, timp de 9 ore 42 de minute şi 28 de secunde, în timp ce restul competitorilor electorali nu au fost promovaţi deloc.

Consiliul apreciază că o astfel de abordare a emisiunilor de promovare electorală a fost de natură a afecta reflectarea campaniei electorale a candidaţilor care participă la competiţia pentru alegerea Preşedintelui României.

La art. 26^1 din legea audiovizualului este instituită în sarcina radiodifuzorilor obligaţia de a reflecta campania electorală în mod echitabil, echilibrat şi imparţial, prin facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, lucru ce nu s-a întâmplat în cadrul emisiunilor electorale difuzate de post în perioada monitorizată.

De asemenea, potrivit art. 3 alin. (1) din Decizia CNA nr. 853/2009, radiodifuzorul avea obligaţia ca emisiunile electorale să fie difuzate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru şi de informare corectă a publicului.

Principiile enunţate presupun ca toţi candidaţii aflaţi în competiţie electorală să fie trataţi în mod echitabil şi echilibrat, astfel încât fiecare dintre aceştia să aibă posibilitatea de a se face cunoscut electoratului, beneficiind de un tratament egal.

La art. 2 din aceeaşi decizie se prevede că, pentru candidaţii la alegerea Preşedintelui României, accesul la serviciile publice şi private de radio şi de televiziune este egal şi gratuit. În lumina acestor dispoziţii şi în spiritul asigurării unei desfăşurări echilibrate a campaniei electorale, legiuitorul a reglementat un cadru egal aplicabil tuturor candidaţilor, astfel încât aceştia să beneficieze de posibilitatea reală de a se face cunoscuţi publicului, care să conducă la exercitarea dreptului la vot în deplină cunoştinţă de cauză.

Faţă de aceste aspecte şi ţinând cont de faptul că radiodifuzorul a fost atenţionat printr-o scrisoare pentru nerespectarea aceloraşi prevederi, membrii Consiliului au constatat că, procedând astfel, radiodifuzorul nu a reflectat campania electorală a candidaţilor cu respectarea principiilor echităţii şi echilibrului, reglementate de legislaţia audiovizuală.

În temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României şi ale art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. ARTPRESS IMPACT S.R.L. pentru postul TV ARTPRESS şi dispune intrarea de îndată în legalitate, în sensul tratării în mod echilibrat şi imparţial a tuturor candidaţilor la alegerea Preşedintelui României.

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. ARTPRESS IMPACT S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-21.30, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul TV ARTPRESS cu somaţie publică, întrucât, în perioada 06 – 12 noiembrie 2009, nu a asigurat o prezentare echitabilă şi echilibrată a campaniei electorale desfăşurate de candidaţii la funcţia de Preşedinte al României.

Astfel, în cadrul emisiunilor de promovare electorală, domnii Mircea Geoană şi Crin Antonescu au fost promovaţi timp de aproximativ 15 ore, respectiv aproximativ 10 ore, în timp ce restul candidaţilor pentru alegerea Preşedintelui României nu au fost promovaţi.

Potrivit reglementărilor audiovizuale, toţi candidaţii trebuie să fie trataţi obiectiv şi echidistant, să beneficieze de o prezentare echilibrată şi de posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.