Decizia nr. 925 din 04.11.2009
04.11.2009
privind somarea S.C. BROADCAST MEDIA ENTERPRISES S.R.L.
pentru postul TELEVIZIUNEA TÂRGOVIŞTE
S.C. BROADCAST MEDIA ENTERPRISES S.R.L. C.U.I. 21445850
Str. Ienăchiţă Văcărescu nr. 5
TÂRGOVIŞTE Jud. Dâmboviţa
pentru postul TELEVIZIUNEA TÂRGOVIŞTE
B-dul Libertăţii nr. 3-5
TÂRGOVIŞTE, Jud. Dâmboviţa
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 04 noiembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la modul în care postul TELEVIZIUNEA TÂRGOVIŞTE a reflectat, în emisiunile informative şi de promovare electorală, difuzate în perioada 23-29.10.2009, activitatea de campanie electorală a candidaţilor pentru alegerea Preşedintelui României.
Postul TELEVIZIUNEA TÂRGOVIŞTE aparţine radiodifuzorului S.C. BROADCAST MEDIA ENTERPRISES S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 444.1/20.11.2008, decizia de autorizare nr. 1564.0/13.01.2009, reautorizare nr. 1564.0-1/13.01.2009 pentru localitatea Târgovişte).
Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. BROADCAST MEDIA ENTERPRISES S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 3 alin. (1), art. 26^1 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 71 alin. (1) lit. a) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 3 alin. (1) din Decizia CNA nr. 853/2009 privind regulile desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.
Potrivit dispoziţiilor invocate din Legea audiovizualului :
„art. 3 alin. (1) - Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului.
art. 26^1 alin. (1) – Pentru încurajarea şi facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campaniile electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial."
Conform prevederilor art. 71 din Codul audiovizualului :
„alin. (1) - În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală, trebuie să respecte următoarele principii :
a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.
La art. 3 alin. (1) din Decizia 853/2009 se prevede : „Radiodifuzorii sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii :
a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului ;
b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale candidaţilor ; c) imparţialitate - tratarea tuturor candidaţilor în mod obiectiv şi echidistant."
În urma analizării raportului întocmit de Serviciul Inspecţie, membrii Consiliului au constatat că, în perioada 23-29.10.2009, în cadrul emisiunilor informative au fost difuzate ştiri electorale numai despre activităţile de campanie ale unui singur candidat, care a beneficiat de o durată de aproximativ 4 ore, în timp ce despre activităţile de campanie electorală ale celorlalţi candidaţi postul nu a transmis absolut nicio ştire.
Astfel, în cadrul ştirilor electorale, difuzate în perioada menţionată, postul TELEVIZIUNEA TÂRGOVIŞTE a transmis informaţii numai despre activităţile de campanie electorală ale domnului Traian Băsescu, care candidează pentru un nou mandat la funcţia de preşedinte al României.
Conform datelor cuprinse în raportul Serviciului Inspecţie, aceste ştiri au însumat o durată totală de 3 ore 45 de minute şi 57 de secunde şi au constituit singurele informaţii oferite publicului în ceea ce priveşte reflectarea activităţilor de campanie ale candidaţilor care participă la competiţia electorală pentru funcţia supremă în stat.
De asemenea, din acelaşi raport mai rezultă faptul că, în aceeaşi perioadă monitorizată, postul TELEVIZIUNEA TÂRGOVIŞTE a difuzat emisiuni de promovare electorală, în cadrul cărora a fost promovat doar domnul Traian Băsescu, timp de 3 ore 27 minute şi 20 de secunde.
Consiliul apreciază că alocarea, în cadrul emisiunilor cu caracter electoral, a unui spaţiu televizat, cu o durată de aproape 4 ore, numai pentru un singur candidat şi fără oferirea de informaţii electorale despre ceilalţi 11 candidaţi, a fost de natură a prejudicia principiul asigurării pluralismului politic în cadrul programelor audiovizuale, fapt ce contravine prevederilor art. 3 alin. (1) din Legea audiovizualui.
La art. 26^1 din aceeaşi lege este instituită obligaţia în sarcina radiodifuzorilor de a reflecta campania electorală în mod echitabil, echilibrat şi imparţial, prin facilitarea exprimării pluraliste a curentelor de opinie, lucru ce nu s-a întâmplat în cadrul emsiunilor electorale difuzate de post în perioada menţionată anterior.
Faptul că radiodifuzorul a înţeles să transmită doar activităţile de campanie ale unui singur candidat, în condiţiile în care la competiţia electorală participă mai mulţi candidaţi, a fost de natură a crea o disproporţie evidentă între timpii de antenă acordaţi acestora, ceea ce a condus atât la încălcarea principiului imparţialităţii, echilibrului şi echităţii prevăzut de art. 71 din Codul audiovizualului, cât şi la imposibilitatea celorlalţi candidaţi de a se face cunoscuţi publicului, care să voteze în cunoştinţă de cauză.
Potrivit normelor invocate, radiodifuzorul avea obligaţia ca emisiunile electorale să fie difuzate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru şi de informare corectă a publicului.
Principiile enunţate presupun ca toţi candidaţii aflaţi în competiţie electorală să fie trataţi în mod echitabil şi echilibrat, astfel încât fiecare dintre aceştia să aibă posibilitatea de a se face cunoscut electoratului, beneficiind de un tratament egal.
Potrivit legislaţiei audiovizuale, radiodifuzorii au obligaţia ca, în cadrul programelor audiovizuale, să asigure pluralismul politic şi să reflecte campania electorală în mod echitabil, echilibrat şi imparţial, astfel încât toţi candidaţii să fie trataţi obiectiv şi echidistant, să beneficieze de o prezentare echilibrată şi de posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului.
În aceste condiţii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a difuzat emisiuni electorale cu încălcarea dispoziţiilor menţionate mai sus, motiv pentru care au decis sancţionarea cu somaţie publică.
Pentru aceste considerente, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. BROADCAST MEDIA ENTREPRISES S.R.L. pentru postul TELEVIZIUNEA TÂRGOVIŞTE şi dispune intrarea de îndată în legalitate, în sensul tratării în mod echilibrat şi imparţial a tuturor candidaţilor la alegerea Preşedintelui României.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. BROADCAST MEDIA ENTREPRISES S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul TELEVIZIUNEA TÂRGOVIŞTE cu somaţie publică, întrucât, în perioada 23-29 octombrie 2009, nu a asigurat respectarea principiului pluralismului politic şi nu a reflectat echitabil, echilibrat şi imparţial campania electorală pentru alegerea Preşedintelui României.
Astfel, în cadrul emisiunilor informative au fost difuzate ştiri, cu o durată de aproximativ 4 ore, numai despre activităţile de campanie ale candidatului susţinut de PD-L, în timp ce despre activităţile electorale ale celorlalţi 11 candidaţi postul nu a transmis nicio ştire.
De asemenea, în emisiunile de promovare electorală, care au însumat o durată de aproximativ 4 ore, dintre toţi candidaţii pentru alegerea Preşedintelui României a fost promovat numai reprezentantul PD-L.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.