Decizia nr. 837 din 27.07.2010

27.07.2010


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 5.000 lei a SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE,
BUCUREŞTI, Calea Dorobanţi nr. 191, sector 1 CUI RO8468440

pentru postul de televiziune TVR 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 27 iulie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor nr. 9690/16.07.2010, 9717/19.07.2010, 9719/19.07.2010, 9776/20.07.2010, 9638/15.07.2010, cu privire la modul în care radiodifuzorul a prezentat, în cadrul emisiunilor informative difuzate în perioada 14 - 18 iulie 2010, subiectul morţii Mădălinei Manole.

Postul public de televiziune TVR 1 aparţine SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE (licenţa audiovizuală nr. TV 340/03.11.2005, decizia de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 15 alin. (2) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, în intervalul orar 6.00 – 22.00 nu pot fi difuzate emisiuni care conţin detalii sau metode de sinucidere ori de automutilare.

Pornindu-se de la informaţiile preliminare oferite de achetatorii prezenţi în dimineaţa zilei de 14.07.2010 la domiciliul artistei în scopul efectuării primelor cercetări cu privire la cauzele decesului, postul a difuzat informaţii privind sinuciderea Mădălinei Manole.

Astfel, deşi nu a fost stabilită substanţa cu care s-a sinucis artista, existând doar o prezumţie a anchetatorilor, prezumţie determinată de primele informaţii oferite de membrii familiei cântăreţei, postul a prezentat ca certă informaţia potrivit căreia aceasta s-a sinucis ingerând pesticidul numit Furadan.

Pornind de la această informaţie neconfirmată, la acel moment, de un act oficial, postul a prezentat în mai multe ediţii ale emisiuni informative „Telejurnal”, difuzate în zilele de 15 şi 16.07.2010, în intervalul orar 07.00-20.00, condiţiile în care s-ar fi sinucis artista.

În acest context, postul TVR 1 a difuzat, la o oră accesibilă tuturor categoriilor de public, respectiv în intervalul orar 07.00-20.00, informaţii cu privire la moartea artistei, oferind detalii referitoare la denumirea substanţei cu care se presupune că s-ar fi sinucis, precum şi cantitatea ingerată în acest scop de Mădălina Manole.

Membrii Consiliului au apreciat ca fiind foarte grav faptul că postul a ales să difuzeze astfel de detalii de sinucidere la ore la care copiii au acces neîngrădit la vizionarea programelor audiovizuale având în vedere că :

- pe de o parte, copiii au tendinţa de a imita cu uşurinţă gesturile adulţilor, au discernământ redus şi nu au reprezentarea faptelor ;

- pe de altă parte, este recunoscut şi acceptat unanim că mediatizarea cazurilor şi a metodelor de sinucidere este unul dintre factorii principali în creşterea incidenţei suicidului.

În ziua de 15 iulie 2010, în emisiunea informativă „Telejurnal” de la ora 14.00, postul de televiziune TVR 1 a difuzat sub titlul “Mădălina Manole s-a sinucis prin ingerarea a 400 ml de Furadan” o ştire cu privire la moartea acesteia. În cadrul ştirii au fost prezentate detalii privind metoda de sinucidere folosită de aceasta.

Redăm din raportul de monitorizare : „Prezentatoare : Toate speculaţiile legate de starea de sănătate a Mădălinei Manole au fost spulberate de rezultatele autopsiei. Medicii legişti de la Institutul Mina Minovici au confirmat faptul că artista înghiţise 400 de ml de Furadan, un pesticid extrem de toxic. Specialiştii au precizat că în astfel de cazuri salvarea persoanei este aproape imposibilă. Necropsia a arătat că Mădălina Manole nu suferea de nicio boală gravă. Medicii vor continua analizele toxicologice, iar rezultatele vor fi gata abia peste două luni.”

În ediţia informativă „Telejurnal”, difuzată în ziua de 15 iulie 2010, de la ora 20.00, au fost prezentate, sub titlul „S-a sinucis cu Furadan”, informaţii şi detalii referitoare la substanţa folosită şi modul în care a murit Mădălina Manole.

Exemplificăm din raportul de monitorizare : „IML : Mădălina Manole a ingerat voluntar o cantitate mare de pesticide

Prezentator : Mădălina Manole a ingerat voluntar o substanţă toxică. Sinuciderea este verdictul clar al medicilor legişti după autopsie. Vedeta nu avea probleme de sănătate, era într-o stare fizică normală aşa că nimic din rezultatul necropsiei nu explică gestul Mădălinei. Specialiştii în criminalistică spun că siniciderea în sine este un act atipic şi este clar că vedeta era într-o stare depresivă foarte gravă.
Voce off : Astăzi la ora 12 medicii legişti au confirmat ceea ce spuneau încă de ieri anchetatorii. Cântăreaţa Mădălina Manole şi-a plănuit moartea.
Dan Dermengiu - director INML : A ingerat cam 350 ml din această soluţie pe care noi o bănuim că este acest pesticid, furadan.”

În emisiunea informativă „Telejurnal”, difuzată în ziua de 16 iulie 2010, de la ora 07.00, a fost reluat şi prezentat, sub acelaşi titlu, materialul audivizual trasmis în data de 15 iulie 2010, începând cu ora 20.00.

Având în vedere că informaţiile referitoare la modul în care a înţeles cântăreaţa Mădălina Manole să se sinucidă, informaţii oferite de radiodifuzor în cadrul emisiunilor prezentate publicului, se încadrează fără echivoc în categoria detaliilor sau metodelor de sinucidere, Consiliul a considerat că au fost încălcate prevederile art. 15 alin. (2) lit. a) din Codul audiovizualului.

Potrivit dispoziţiilor invocate, emisiunile care conţin detalii sau metode de sinucidere ori de automutilare nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 22,00.

Membrii Consiliului au constatat că prin prezentarea repetată a unor detalii privind modul de sinucidere a fost depăşit cadrul ştirilor care ar fi putut să contribuie la informarea telespectatorilor în legătură cu acest caz.

Consiliul a apreciat că radiodifuzorul nu a ţinut cont de obligaţia instituită în sarcina sa de a asigura protecţia copiilor în programele audiovizuale, având în vedere lipsa de maturitate a acestora şi discernământul lor redus. Acest fapt a condus la posibilitatea ca dezvoltarea mentală şi morală a copiilor să fie afectată, în condiţiile în care televizorul constituie un factor important în informarea şi educarea telespectatorilor minori.

Difuzarea unei emisiuni cu un astfel de conţinut, la o oră accesibilă copiilor, încalcă principiul interesului superior al acestuia, statuat de întreaga legislaţie privitoare la drepturile copilului, legislaţie în care normele din domeniul audiovizualului constituie o parte importantă.

Având în vedere aceste aspecte, precum şi de faptul că radiodifuzorul a mai fost sancţionat anterior pentru încălcarea aceloraşi prevederi, membrii Consiliului au propus sancţionarea SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE cu suma de 5.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare cu suma de 5.000 lei a SOCIETĂŢII ROMÂNE DE TELEVIZIUNE pentru nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (2) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE (titular al licenţei audiovizuale nr. TV 340/03.11.2005 şi al deciziei de autorizare nr. 1268.0/15.03.2007, pentru postul de televiziune TVR 1) se sancţionează cu amendă în cuantum de 5.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 15 alin. (2) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE C.U.I. R8468440
BUCUREŞTI, Calea Dorobanţi nr. 191, sector 1

pentru postul de televiziune TVR 1

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 837/27.07.2010 privind amendarea cu 5.000 lei a radiodifuzorului SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE, pentru postul TVR 1 şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TVR 1 cu amendă în cuantum de 5.000, întrucât, în mai multe ediţii de ştiri, transmise în intervalul orar 07.00 - 21.00, informaţiile referitoare la sinuciderea Mădălinei Manole au conţinut detalii cu privire la substanţa folosită.

Potrivit dispoziţiilor legale, în intervalul orar 06.00 – 22.00 nu pot fi difuzate emisiuni care conţin detalii sau metode de sinucidere.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.