Decizia nr. 800 din 03.09.2009

03.09.2009


envoyer l'article par mail title=

S.C. TV ANTENA 1 S.A.
Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1
CUI R 1599030

pentru postul de televiziune ANTENA 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 03 septembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţiile nr. 12477/31.08.2009 şi 12481/31.08.2009 cu privire la respectarea regulilor de difuzare a publicităţii difuzate de postul ANTENA 1, în perioada 28 august - 02 septembrie 2009.

În fapt, în perioada menţionată, postul de televiziune ANTENA 1 a inserat, în partea stânga-sus a ecranului, pe parcursul filmelor seriale, a filmelor de lung metraj, precum şi a altor emisiuni (de exemplu : “Criza de râs” sau „În gura presei”) o imagine animată care reprezenta un telefon mobil de culoare verde. De asemenea, corelat cu imaginea prezentată, în ecran partajat a fost difuzat un anunţ promoţional pentru serviciile companiei de telefonie mobilă COSMOTE, prin micşorarea dimensiunii ecranului şi având următorul conţinut :

  • în partea dreaptă a ecranului apărea titrat : « Prinde-ne fără simbolul verde ! Doar de pe cartele Cosmote !/ Doar de pe cartela Cosmote ai verde la SMS-uri !/ Activează extraopţiunea 800 (neinteligibil) + 800 (neinteligibil) şi 600 (neinteligibil) cu doar 4,5 euro credit ! » ;
  • în partea de jos a ecranului apărea titrat : « Trimite SMS la 5000 !/ Poţi câştiga 5 euro credit pe zi dacă ne-ai prins ! »

Aceeaşi imagine animată (a telefonului mobil verde), care a fost prezentată pe parcursul filmelor seriale, a filmelor de lung metraj, precum şi a altor emisiuni, a fost afişată în partea de jos a ecranului, în timpul derulării anunţului promoţional ; această imagine a constituit elementul de legătură cu momentul de promovare a serviciilor COSMOTE.

În aceste condiţii, Consiliul a constatat că radiodifuzorul S.C. TV ANTENA 1 S.A. a difuzat publicitate pentru compania de telefonie mobilă COSMOTE fără să respecte regulile de difuzare a publicităţii în audiovizual, fiind încălcate prevederile art. 27 alin. (1) şi art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate :

  • art. 27 alin. (1) : Publicitatea televizată şi teleshoppingul se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de alte părţi ale serviciului de programe. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată şi teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.
  • art. 35 alin. (1) : Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date.

Astfel, pe de o parte, promovarea serviciilor companiei COSMOTE s-a făcut fără a se ţine cont de faptul că aceasta trebuia difuzată în calup de publicitate, identificată ca atare ca spot publicitar prin separarea de alte părţi ale serviciilor de programe.

Pe de altă parte, o astfel de modalitate de difuzare a unui spot publicitar a atras, implicit, depăşirea duratei publicităţii permisă a fi transmisă în intervalul unei ore, prin menţinerea permanentă pe ecran a imaginii animate care reprezenta un telefon mobil verde (culoare cu care se identifică compania COSMOTE) şi care era identic cu cel din publicitatea difuzată în ecranul partajat.

Consiliul consideră că folosirea unor modalităţi artificiale de promovare a unor produse sau servicii în cadrul serviciilor de programe reprezintă o formă de eludare a legislaţiei audiovizuale de natură să afecteze o competiţie corectă în materie de publicitate transmisă pe posturile de radio sau de televiziune.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, intrarea de îndată în legalitate în privinţa modului de difuzare a publicităţii de către postul de televiziune ANTENA 1, în sensul că aceasta să fie transmisă cu respectarea regulilor stabilite de legislaţia audiovizuală.