Decizia nr. 709 din 25.06.2009

25.06.2009


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 25 iunie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat mai multe reclamaţii, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind spotul publicitar de promovare a produsului « Pufuleţi Gusto » difuzat de posturile de televiziune.

Spotul are următorul conţinut :

1. Un cap de om retezat pe podea, la care se vede secţiunea gâtului şi corpul de pe care s-a detaşat. Capul încearcă să mai mănânce pufuleţi dintr-o pungă din apropiere, iar corpul se deplasează prin cameră sub îndrumarea capului :
Capul : Stânga ! Cealaltă stânga.
Corpul răstoarnă o etajeră.

2. În cameră intră un prieten şi dă cu uşa peste Corp :
Capul : Hei ! Salut, salut !
Prietenul : Salut ! Ce faci ?!
Capul : A... curăţam o portocală şi... (cu o portocală aproape decojită şi un cuţit lângă)
Prietenul : A. Şi eşti bine ?
Capul : Da. Ţi-am găsit CD-ul de Crăciun. (se uită sub pat spre CD)
Corpul se dezechilibrează şi cade pe fereastră. Se aude o bufnitură şi alarma unei maşini.
Capul : Poţi să-mi dai un pufulete ? (zâmbind)
Prietenul încuviinţează din cap.

3. Pe o canapea, prietenul ţine capul în braţe şi-i dă pufuleţi pe un fond muzical : Gusto. Hrăneşte-ţi optimismul ! Gusto.
Pe ecran este titrat pe rând :

  • MĂLAI, SARE ŞI AER.
  • DECI, NIMIC SĂ TE ÎNGRIJOREZE.
  • HRĂNEŞTE-ŢI OPTIMISMUL !

Vizionând spotul, Consiliul a constatat că acesta este difuzat cu încălcarea prevederilor art. 29 şi art. 21¹ alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform art. 29, publicitatea şi teleshoppingul se supun cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor.

Art. 21¹ prevede la alin. (1) lit. a) că pot fi difuzate numai în intervalul orar 23.00 - 6.00 producţiile audiovizuale care prezintă, în mod repetat, violenţă fizică, psihică sau de limbaj.

Membrii Consiliului au analizat conţinutul spotului şi au apreciat că acesta constituie o producţie audiovizuală ce se încadrează în dispoziţiile art. 21¹ alin. (1) lit. a), având în vedere că el promovează un produs prin folosirea unor elemente şocante, care pot afecta dezvoltarea mentală şi psihică a copiilor.

Consiliul a considerat, pe de o parte, că violenţa şi sadismul folosite ca şi componente de promovare a unui produs alimentar preferat de copii, pot fi deosebit de periculoase pentru aceştia.

Pe de altă parte, o astfel de promovare este de natură să afecteze nu numai sensibilitatea copiilor, dar şi pe cea a unei părţi a publicului matur, care nu are o preferinţă pentru producţii asimilabile celor de tip « horror ».

Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de obligaţiile ce revin radiodifuzorilor în privinţa respectării cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor în cadrul serviciilor de programe, Consiliul a decis, în calitate de garant al interesului public, că o astfel de producţie audiovizuală poate fi difuzată numai după ora 23.00, ca măsură de protecţie a publicului minor.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului publicitar de promovare a produsului « Pufuleţi Gusto » transmis de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat numai după ora 23.00, în scopul asigurării protecţiei copiilor în cadrul serviciilor de programe.