Decizia nr. 640 din 07.07.2010

07.07.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. ANTENA 3 S.A.
Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, etaj 1, sector 1

pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

Întrunit în şedinţă publică în data de 07 iulie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat sesizarea nr. 9174/06.07.2010, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunile de ştiri şi dezbateri din 02 iulie 2010, difuzate în intervalul orar 07.00-24.00 de postul ANTENA 3.

Postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.1/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0/24.06.2005).

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 42 alin. (1) şi pe cele ale art. 155 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate :

  • art. 42 - "(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.
  • art. 155 - "(1) În sensul prezentului cod, constituie publicitate politică clipurile publicitare care promovează un partid, un om politic sau un mesaj politic.

(2) Publicitatea politică este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

În fapt, în data de 02 iulie 2010, în intervalul orar 16.00-18.00, postul ANTENA 3 a difuzat emisiunea „ANTENA 3 Special”Ediţie Specială, moderată de d-na Paula Rusu. În studio au fost invitaţi : dl. Ilie Şerbănescu – analist economic, d-na Alina Gorghiu – deputat PNL, dl. Georgian Pop – deputat PSD+PC şi, în partea a doua a emisiunii, dl. Iulian Iancu – deputat PSD+PC.

La începutul emisiunii, a fost prezentat un montaj în care apare preşedintele Traian Băsescu, sprijinindu-se cu cotul pe un televizor pe al cărui ecran erau difuzate imagini ale unor torente de apă în timp ce preşedintele afirma : Afară plouă.

Pe un fundal sonor au fost prezentate imagini din timpul inundaţiilor ce au avut loc în Moldova, precum şi momentul prevestirii unei viituri (s-au auzit dangăte de clopot, precum şi voci ale unor localnici care fugeau din calea apelor). Materialul prezentat a fost însoţit de o coloană muzicală care sporea dramatismul imaginilor difuzate.

La finalul materialului, pe un fundal sonor, a fost prezentat, din nou, montajul cu preşedintele Traian Băsescu. Afirmaţia acestuia : „Afară plouă” a fost însoţită de huiduieli, moment în care, pe ecran, a fost titrat : « BĂSESCU, LA APĂ DUPĂ 7 ZILE ».

Acelaşi montaj cu preşedintele Traian Băsescu a fost difuzat, în timpul emisiunii, şi la ora 17:00.

Pe parcursul ediţiilor de ştiri şi dezbateri difuzate, postul de televiziune ANTENA 3 a prezentat imagini cu vizita preşedintelui Traian Băsescu în zonele afectate de inundaţii, pe ecran fiind afişate următoarele titluri :

- Ediţia de prânz, ora 13:00 - Băsescu, la apă după 7 zile. Titlul a fost afişat pe parcursul emisiunii, aproximativ 37 de minute (de la ora 13:17 la 13:29 şi de la 13:31 la 13:57) ;
- Ştiri ora 14:00 – „Băsescu, la apă după 7”. Titlul a fost afişat pe parcursul emisiunii de ştiri, alternat cu titlul „Boc, aşteptat cu huiduieli”, timp de aproximativ 60 minute ;
- Ediţia de prânz, ora 15:00 – „Băsescu, la apă după 7 zile”. Titlul a fost afişat pe parcursul emisiunii, aproximativ 41 de minute (de la ora 15:03 la 15:20 şi de la 15:36 la 16:00) ;
- Ediţie specială, ora 16:00 – „Marinarul a ieşit la inundaţii”. Titlul a fost afişat pe parcursul emisiunii, aproximativ 21 de minute ( de la ora 16:07 la 16:20 , de la ora 16:37 la 16:38 şi 17:00 – 17:07) ;
- Ştiri ora 18:00 – „Băsescu a ajuns la apă” (ora 18:04) ;
- La ordinea zilei, ora 18:45 – „Preşedinte 7 zile mai târziu” (ora 19:26) – Titlul a fost afişat timp de aproximativ 4 minute de la ora 19:26 la 19:30) ;
- Ştirea zilei, ora 20:00 – „Băsescu, întârziat la sinistru” (ora 20:17). Titlul a fost afişat timp de aproximativ 8 minute ; la ora 20:29, timp de aproximativ 3 minute. Titlul : „Ceartă între Băsescu şi o profesoară” (ora 20:33), timp de 32 secunde ; „Băsescu, ceartă cu sinistraţii” (ora 20:33) - timp de aproximativ 1.5 minute) ;
- Ediţie specială, ora 21:00 – „Marinarul a ieşit la apă” (ora 21:02) - timp de aproape 5 minute.

În urma vizionării înregistrării materialului respectiv, cât şi a analizării reclamaţiei şi a raportului de monitorizare, Consiliul a constatat că radiodifuzorul a difuzat un montaj video în care, unor imagini cu preşedintele Traian Băsescu, realizate în anul 2009, în context electoral, le-au fost suprapuse filmări din timpul recentelor inundaţii, prezentate, în final, pe un fundal sonor cu huiduieli. O astfel de abordare a fost de natură să prejudicieze dreptul la imagine al d-lui Traian Băsescu.

Membrii Consiliului consideră că, prin difuzarea acestui colaj, radiodifuzorul a încercat să manipuleze opinia publică prin inducerea unui mesaj politic defăimător la adresa preşedintelui Traian Băsescu.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că materialul audiovizual difuzat încalcă reglementările legale în vigoare, potrivit cărora, difuzarea programelor audiovizuale trebuie să se facă cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului, în speţă, nu trebuie să prejudicieze demnitatea umană şi dreptul la imagine al persoanei, prevăzut de art. 42 alin. (1) din Codul audiovizualului.

De asemenea, membrii Consiliului au apreciat că şi titlurile afişate pe ecran, în timpul emisiunii, cu un evident conţinut tendenţios, au contribuit la accentuarea mesajului politic defăimător la adresa preşedintelui Traian Băsescu.

Având în vedere modalitatea şi contextul în care a fost difuzat acest montaj, constituit ca un material audiovizual de sine stătător, precum şi afişarea pe ecran a titlurilor menţionate, membrii Consiliului consideră că materialul prezentat este asimilabil publicităţii politice care, potrivit reglementărilor art. 155 alin. (2) din Codul audiovizualului, este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.

Potrivit art. 155 alin. (1) din acelaşi act normativ, constituie publicitate politică clipurile publicitare care promovează un partid, un om politic sau un mesaj politic.

În conformitate cu dispoziţiile art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. pentru postul de televiziune ANTENA 3 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, sonor şi vizual, în intervalul orar 18.00-21.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

"Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 3 cu somaţie publică, întrucât în emisiunea „ANTENA 3 Special” din 02 iulie 2010 a difuzat, de două ori, un montaj video în care, se suprapun fragmente dintr-un clip electoral al candidatului Traian Băsescu, cu imagini de la inundaţii.

Acest fapt contravine prevederilor din Codul audiovizualului care dispun că publicitatea politică, pozitivă sau negativă, este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.