Decizia nr. 632 din 12.11.2013
13.11.2013
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 12 noiembrie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, precum şi reclamaţiile înregistrate la CNA sub nr. 9013/23.08.2013 şi 9163/29.08.2013,
cu privire la spotul publicitar „Supramax Mobil Gel”, difuzat de posturile de radio,
în lunile iulie - septembrie 2013.
În urma audierii şi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 din Decizia
nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual,
cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului,
de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
Conform raportului de monitorizare, în perioada iulie - septembrie 2013, posturile Radio România Actualităţi, Europa FM, Pro FM şi Magic FM, iar în
luna septembrie şi postul Kiss FM, au difuzat spotul de publicitate „Supramax Mobil Gel”, cu următorul conţinut :
„Voce bărbat : Hai, caramba Monica, mai ia şi tu o pauză, dansăm de o oră şi jumate...
Monica Tatoiu : E, Alejandro m-aş opri, dar de când folosesc Supramax Mobil Gel aş putea dansa toată ziua.
Voce bărbat : Hmm ! Deci Supramax Mobil Gel este secretul de Monica Tatoiu... Ai, Carinio, ar trebui să-l folosesc şi eu.
Voce din off : Cu Supramax Mobil Gel te mişti în voie. Fără probleme cu muşchii sau articulaţiile te bucuri de viaţă la maxim, la fel ca Monica Tatoiu.
Monica Tatoiu : Sunt Monica Tatoiu şi recomand Supramax Mobil Gel.”
Exemple de difuzare ale respectivul spot publicitar :
Radio România Actualităţi : 13.07.2013 - ora 17:58 ; 23.08.2013 - ora 09:58 ; 31.08.2013 - ora 10:59 ; 09.09.2013 - ora 10:56 ş.a. ;
Europa FM : 15.08.2013 - ora 07:58 ; 29.08.2013 - ora 10:31, 09.09.2013 - ora 13:59 ş.a. ;
Pro FM : 26.07.2013 - ora 08:34 ; 27.07.2013 - ora 09:51 ; 11.09.2013 - ora 08:17 ş.a. ;
Magic FM : 05.07.2013 - orele 12:41, 16:39 şi 19:41 ;
Kiss FM : 09.09.2013 - ora 09:54
Membrii Consiliului au constatat că spotul publicitar „Supramax Mobil Gel”
a fost difuzat cu încălcarea prevederilor legale referitoare la respectarea dreptului publicului la informare corectă, principiu prevăzut expres de art. 93 din Codul audiovizualului.
Astfel, membrii Consiliului au constatat că spotul analizat nu asigură o informare obiectivă a publicului, în sensul că în conţinutul acestuia nu se specifică dacă produsul promovat este un medicament, un tratament medical sau un supliment alimentar ori face parte din altă categorie.
Conform informaţiilor postate pe internet, denumirea completă a produsului promovat este Supramax Articulaţii Mobil Gel, acesta fiind un gel pentru masarea articulaţiilor şi muşchilor, un preparat cu o formulă specială, bazată pe extracte de plante (tătăneasă, jneapăn, rozmarin, salvie şi arnică). De asemenea, în prospectul produsului sunt descrise efectele utilizării acestuia, precum : relaxarea şi revigorarea muşchilor şi articulaţiilor, stimularea circulaţiei în zona masată, îmbunătăţirea flexibilităţii, puternic efect antiinflamator etc.
Or, în conţinutul spotului analizat nu se face nicio referinţă cu privire la categoria din care face parte produsul „Supramax Articulaţii Mobil Gel” - medicament sau supliment alimentar -, informaţie necesară pentru asigurarea unei informări complete a publicului şi în funcţie de care Consiliul ar fi putut verifica respectarea dispoziţiilor legale incidente ce ar decurge din calificarea ce ar fi fost atribuită produsului promovat.
O asemenea modalitate de publicitate contravine prevederilor art. 93 din Codul audiovizualului, potrivit cărora comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiul de informare corectă a publicului.
Consiliul Naţional al Audiovizualului, în calitate de unică autoritate de reglementare în domeniul audiovizualului şi de garant al interesului public, are obligaţia de a proteja interesele publicului, de a interveni în conţinutul serviciilor de programe difuzate de radiodifuzori, astfel încât informarea publicului să fie una corectă, obligaţie prevăzută de legislaţia specifică domeniului audiovizual.
Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura, pe de o parte, o informare corectă şi completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiţie loială între diferiţi furnizori care promovează produse similare pe posturile de radio şi de televiziune.
Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar „Supramax Mobil Gel”, în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, acesta să fie transmis cu respectarea prevederilor referitoare la publicitate din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual,
cu modificările şi completările ulterioare.