Decizia nr. 595 din 10.06.2010

10.06.2010


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 15.000 lei a S.C. NEWS TELEVISION (ROMANIA) S.R.L.
pentru postul de televiziune B1TV

S.C. NEWS TELEVISION (ROMANIA) S.R.L. C.U.I. R12840044
Str. Cristian Popişteanu nr. 2-4, etaj 2, camera 26, sector 1, Bucureşti,

pentru postul de televiziune B1TV
Str. Ion Câmpineanu nr. 20 Bucureşti, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 10 iunie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 7790/07.06.20109, cu privire la emisiunea ,,Naşul’’, difuzată de postul B1TV în ziua de 1 iunie 2010.

Postul de televiziune B1TV aparţine S.C. NEWS TELEVISION (ROMANIA) S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. S-TV 26/15.06.2000 şi decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. NEWS TELEVISION (ROMÂNIA) S.R.L. a încălcat prevederile art. 42 alin. (1), (2) şi (4) precum şi pe cele ale art. 71 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate :

Art. 42 :

(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.

(2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.

(4) Realizatorii emisiunilor au obligaţia să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă împotriva altor persoane.

Art. 71 :

(1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală, trebuie să respecte următoarele principii :

a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică ;

În fapt, în data de 1.06.2010, postul B1TV a difuzat în direct, începând cu ora 20.00, emisiunea ,,Naşul’’, realizată şi prezentată de domnul Radu Moraru.

Unul dintre subiectele dezbătute în această ediţie de moderatorul Radu Moraru şi invitatul său, domnul Cristian Boureanu, a privit scandalul izbucnit în timpul emisiunii ,,Ştirea zilei” difuzată de Antena 3 în data de 31.05.2010, între acelaşi invitat şi moderatoarea Gabriela Vrânceanu Firea. Pe ecran a fost titrat : Boureanu nu se pierde cu firea ! Din culisele unui scandal televizat.

După introducerea făcută de moderator şi anunţarea subiectului discuţiilor, în cadrul emisiunii au fost difuzate, de mai multe ori, fragmente din altercaţia ce a avut loc între moderatoare şi domnul Cristian Boureanu, în emisiunea „Ştirea Zilei”, difuzată de postul Antena 3 în data de 31 mai 2010.

Analizând modul în care s-a desfăşurat emisiunea, membrii Consiliului au constatat că aceasta a fost difuzată cu încălcarea dispoziţiilor legale, întrucât moderatorul Radu Moraru nu a avut o atitudine imparţială şi echilibrată, a adus acuzaţii nesusţinute cu probe şi a utilizat un limbaj injurios de natură a prejudicia imaginea şi demnitatea persoanei.

Membrii Consiliului au constatat că, spre deosebire de invitatul emisiunii, care şi-a exprimat părerea de rău pentru situaţia în discuţie şi care a avut o atitudine conciliantă, mult mai moderată, proprie unui program audiovizual, moderatorul emisiunii „Naşul” a înţeles să ignore obligaţiile legale stabilite în sarcina radiodifuzorului, obligaţii pe care, în calitatea pe care o are, le cunoaşte de foarte multă vreme.

Astfel, în ciuda faptului că reglementările audiovizuale impun ca orice acuzaţie adusă la adresa unei persoane în cadrul unui program audiovizual să fie susţinută cu probe ori ca persoanei acuzate să i se dea posibilitatea să-şi expună punctul de vedere cu privire la faptele imputate, moderatorul emisiunii nu a înţeles să asigure respectarea acestor obligaţii ce cad în sarcina radiodifuzorului, fiind el însuşi în postura celui care acuză.

Redăm din raportul de monitorizare :

Radu Moraru :....Dar aici este de o minciună şi o ipocrizie ... păi băi Intact Media Grup în vecii vecilor nu mă pot solidariza cu dejecţiile care curg acolo, curg secundă de secundă mizerii. Păi doamna Firea nu putea să întrebe de contracte cu statul, că doamna Firea cu revista « Felicia », pe care o face împreună cu cine o face, a luat de la Nuclearelectrica a luat bani. Ce o fi având Nuclearelectrica să-şi facă reclamă în revista « Felicia » nu înţeleg. Şi e vorba de bani foarte mulţi, ştiţi foarte bine. Mai daţi o dată, pentru că aici n-are legatură cu Firea, aici are legatură cu Intact Media Grup, care spune că nu tolerează atacuri la persoană, intimidări, agresiuni, calomnii şi insulte. Mai daţi o dată, să se vadă acel fragment.
....
Radu Moraru : Atunci vă dau o veste. Oamenii de acolo erau învăţaţi cu publicitatea de la stat. Cât lua de la Nuclearelectrica o revistă de bucătărie, nu ştiu cum e ,,Felicia” ?O revistă de reţete culinare. Cât ? Un milion ?
Cristian Boureanu : Un milion de ce ?
Radu Moraru : De euro, dar nu mai spuneţi la nimeni.
Cristian Boureanu : Pe ce ?
Radu Moraru : Reclama de la Regia pentru Activităţi Nucleare, dar nu mai spuneţi la nimeni.
Cristian Boureanu : La « Felicia » ?
Radu Moraru : Da, păi la fiecare reţetă de bucătărie scria aşa : « Atenţie, această reţetă nu conţine elemente radioactive, iar roşiile care se bagă sunt roşii produse pe un teren care n-a fost stropit cu elemente radioactive şi Cernobâl, a fost acum mii de ani, deci nu afecteaza », deci la fiecare reţetă. .....

O asemenea abordare din partea realizatorului a condus la ideea unei presupuse ilegalităţi a unor contracte, fără prezentarea vreunei probe care să susţină astfel de acuzaţii, limitându-se în a prezenta, în susţinerea afirmaţiilor sale, doar nişte opinii personale şi fără a se respecta principiul „audiatur et altera pars”.

Redăm spre exemplificare :

Radu Moraru :... Deci iritarea e foarte mare pentru că sunt bani foarte mulţi de la stat care nu mai vin, credeţi-mă. Pe timpul lui Tăriceanu s-au dat foarte mulţi bani şi din păcate şi pe guvernarea PSD-PD-L s-au continuat anumite tradiţii, nu chiar la nivelul tradiţiilor 2006-2008, dar au dat bani mulţi...

Membrii Consiliului au mai constatat că moderatorul emisiunii a utilizat un limbaj agresiv, vulgar, depreciativ, jignitor, nepotrivit într-un program de televiziune. Or, în condiţiile în care reglementările impun realizatorilor emisiunilor să nu permită folosirea unui limbaj injurios la adresa alor persoane, cu atât mai mult un astfel de limbaj nu poate fi utilizat de realizatorul însuşi.

Redăm spre exemplificare :

Radu Moraru : Dar nici personale. Astea sunt întrebări care ... nu poţi să-l întrebi pe un invitat dacă a mâncat căcat de la toaletă. Că asta-i întrebarea.
Radu Moraru : Gata, jegurilor, nu vă mai tolerăm ! Până aici ! Pentru că altfel distanţa de la ce-a făcut madam Firea până la violenţă de stradă e foarte mică. Doi : Ne-am hotărât să fim agresivi cu aceşti jigodii şi jivine care 20 de ani s-au crezut deasupra tuturor, legilor, regulilor şi oamenilor, făcând orice. Tot ce fac aceste specimene seamănă cu derbedeii ăia care trec şi omoară oameni pe trecerea de pietoni şi fug de la locul accidentului. Beţi morţi ! Asta e, e echivalent. Şi nu pot să nu le spun liderilor de sindicat să mai lase dracului securiştii ăia nenorociţi cu care tot defilează pe la mitinguri. Şi care ştiu foarte bine să instige oamenii simpli, obişnuiţi şi să-i manipuleze şi să-i stoarcă de vlagă şi să-i pună să urle pe acolo...
Radu Moraru : .... Boureanu ţi-a întins o capcană şi tu ai căzut ca toanta în această capcană, fiindcă el nu a precizat niciun moment. ..... Tu ai căzut ca o toantă în această capcană băgându-l pe Tăriceanu tam-nisam...
Radu Moraru : .... Dacă-l întrebi dacă a mâncat căcat, aşa, cu subiect şi predicat, eu cred că nu merge....

Consiliul a apreciat, de asemenea, că atitudinea acuzatoare, lipsită de imparţialitate, a moderatorului, a fost de natură să afecteze echilibrul informaţiei şi să prejudicieze, pe de o parte, imaginea şi demnitatea unor persoane, iar pe de altă parte, posibilitatea publicului de a-şi forma în mod liber o opinie cu privire la subiectul supus dezbaterii.

Consiliul a mai apreciat că dezechilibrul opiniilor exprimate în cadrul emisiunii a fost unul grav, mai ales în condiţiile în care, aşa cum rezultă din sesizarea nr. 7790/07.06.2010, doamna Gabriela Firea a transmis un mesaj moderatorului, exprimând opinia sa cu privire la faptele ce i se imputau, iar realizatorul nu a înţeles să aducă la cunoştinţa publicului şi punctul de vedere al acesteia.

Redăm, spre exemplificare, din raportul de monitorizare :

Radu Moraru : Am revenit, suntem în direct şi trebuie să fac nişte precizări. Am primit un mesaj, uşor mi se atrăgea atenţia cu degeţelul că nu o susţin. Ştiţi despre cine e vorba. Mesajul e trimis chiar de către ea. Nu te pot susţine dragă Gabriela din multe considerente. Unu : Boureanu ţi-a întins o capcană şi tu ai căzut ca toanta în această capcană, fiindcă el nu a precizat niciun moment... (..)...Când intri într-o luptă, gândeşte-te câţi reporteri au intrat în luptă şi au fost bătuţi sau omorâţi. Gândeşte-te câţi ziarişti şi-au pierdut locurile de muncă fiindcă au dus o bătălie cu o conştiinţă curată. Adică, noi să ne victimizăm ?! Tu să te victimizezi, să vină Antena 3 să te facă de râs că dă ea în judecată pe Boureanu ?! Păi Antena 3 practic îţi face un deserviciu. Spune : vai, ce sărăcuţă e Gabriela că nu se poate apăra singură ! Erai acolo Gabriela, te-ai apărat atâta cât ai putut ! Dar tu trebuia să te aperi, nu vine cineva ca să te apere. Că nu suntem baby-sitter nici tu, nici eu. Nu sunt de acord însă cu insinuările şi astea i-am spus-o şi lui Boureanu, ar fi putut să aibe o replică mult, mult mai bună. ...(...)... Poţi, dacă te opreai la chestia cu mâncat stricat, poate că mergea. Aşa , dacă vrei un sfat de la...dar acum nu mai facem o analiză pe text, avem un subiect foarte delicat. E vorba de revoluţie(...)

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că ediţia emisiunii ,,Naşul’’, din 1 iunie 2010, a fost difuzată cu încălcarea prevederilor art. 42 alin. (1), (2) şi (4) din Codul audiovizualului, dispoziţii potrivit cărora orice persoană are dreptul la propria imagine, iar în situaţia în care în emisiuni se aduc acuzaţii unei persoane, acestea trebuie susţinute cu dovezi.

De asemenea, normele invocate prevăd obligaţia ce revine realizatorilor de emisiuni, de a nu permite invitaţilor să folosească un limbaj injurios. Cu atât mai mult acest lucru nu poate fi acceptat în situaţia în care realizatorul însuşi recurge la folosirea de expresii jignitoare la adresa persoanelor despre care discută în emisiune.

În egală măsură, atitudinea lipsită de imparţialitate de care a dat dovadă moderatorul, precum şi lipsa unui echilibru al opiniilor exprimate în cadrul dezbaterii subiectului supus atenţiei telespectatorilor, au afectat posibilitatea publicului de a-şi forma în mod liber o opinie, încălcându-se şi dispoziţiile art. 71 alin. (1) din Codul audiovizualului.

Pentru aceste considerente, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului S.C. NEWS TELEVISION (ROMANIA) S.R.L. cu suma de 15.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) şi (3) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. NEWS TELEVISION (ROMÂNIA) S.R.L. (titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 26/15.06.2000 şi al deciziei de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 pentru postul de televiziune B1TV) se sancţionează cu amendă în cuantum de 15.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 42 alin. (1), (2) şi (4) şi art. 71 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. NEWS TELEVISION (ROMANIA) S.R.L. C.U.I. R12840044
Str. Cristian Popişteanu nr. 2-4, etaj 2, camera 26, sector 1, Bucureşti,

pentru postul de televiziune B1TV
Str. Ion Câmpineanu nr. 20 Bucureşti, sector 1

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 595/10.06.2010 privind amendarea cu 15.000 lei a radiodifuzorului S.C. NEWS TELEVISION (ROMANIA) S.R.L. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul B1 TV cu amendă în cuantum de 15.000 lei, întrucât, în cadrul emisiunii „Naşul” din 1 iunie 2010, moderatorul a folosit un limbaj jignitor şi a adus acuzaţii neprobate la adresa doamnei Gabriela Firea, fără a aduce la cunoştinţa publicului şi punctul de vedere al acesteia referitor la faptele imputate.

În acest fel, au fost încălcate atât dreptul la imagine al acesteia, cât şi dreptului publicului la o informare corectă."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.