Decizia nr. 594 din 10.06.2010

10.06.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A.,
pentru postul RADIO ZU

S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A. CUI R 15081313
B-dul Ficusului nr. 44A, corp B, et. 4, sector 1 BUCUREŞTI

pentru postul RADIO ZU
Str. Mr. Gheorghe Şonţu nr. 8, sector 1 BUCUREŞTI

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 10 iunie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la respectarea regimului difuzării publicităţii în cadrul serviciilor de programe difuzate de postul RADIO ZU, în perioada 01-31.05.2010.

Postul RADIO ZU aparţine S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A. (licenţa audiovizuală nr. R 427.2/26.04.2004, decizia de autorizare nr. 1002.0/22.12.2005, reautorizare nr. 1002.1/27.02.2009).

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. GRUPUL MEDIA CARMINA (G.M.C) a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.

În fapt, postul RADIO ZU difuzează de luni până vineri, între orele 07.00-10.00 emisiunea ,,Morning Zu’’, prezentată de Mihai Morar şi Daniel Buzdugan.

Membrii Consiliului au constatat că mai multe ediţii ale acestei emisiuni, transmise în perioada 01-31.05.2010, au fost difuzate cu încălcarea normelor legale referitoare la regimul publicităţii în domeniul audiovizualului.

Astfel, în cadrul unor concursuri desfăşurate în emisiunea ,,Morning Zu’’, radiodifuzorul a făcut publicitate mascată în favoarea unor firme comerciale şi a produselor acestora, firme care ofereau premiile concursurilor respective.

Începând cu data de 03.05.2010, pe parcursul a două săptămâni, postul RADIO ZU a difuzat în cadrul emisiunii ,,Morning Zu’’ concursul intitulat ,,Marea scârţâială’’, competitorii putând câştiga un mobilier de dormitor oferit de ,,Casa Rusu’’.

Prezentatorii Daniel Buzdugan şi Mihai Morar au oferit publicului informaţii detaliate despre firma „Casa Rusu” şi produsele acesteia, context în care au precizat data la care această firma urma să deschidă un magazin, adresa magazinului, evidenţiind calitatea produselor şi preţurile avantajoase.

Redăm din raportul de monitorizare :

• CONCURS „Marea Scârţâială”

• Emisiunea „Morning Zu”, din data de 03.05.2010

Daniel Buzdugan : (...) este vorba despre un nou concurs....
Mihai Morar : Marea Scârţâială începe la Morning ZU de astăzi. Stă să se deschidă pe 14 Mai magazinul de mobilă al celor de la Casa Rusu, un producător de mobilă din România, de aia preţurile sunt foarte mici...
Daniel Buzdugan : Trebuie să spunem că cei de la Casa Rusu fac mobilă de bună calitate şi de bun gust. Ei sunt români de la Timişoara. Nu este mobilă făcută made in China.
Mihai Morar : O să vedeţi. Magazinul se deschide în Complexul Vitantis pe Vitan-Bârzeşti după târgul auto pe 14 Mai.
Voce off : Din 14 Mai oricine îşi permite să-şi schimbe mobila. Casa Rusu. Cea mai modernă fabrică de mobilier din România, deschide super magazinul din Complexul Comercial Vitantis, Şoseaua Vitan-Bârzeşti.

• Emisiunea „Morning Zu”, din data de 06.05.2010

Mihai Morar : Da, de la Casa Rusu cel mai mare producător de mobilă din România sută la sută făcută în România. O să vedeţi super ofertele celor de la Casa Rusu din 14 Mai în magazinul care se deschide în Vitantis. Felicitări, ajunge patul la voi
Voce off : N-o mai ţine scârţ, scârţ până marţi ! Din 14 Mai oricine îşi permite să-şi schimbe mobila. Casa Rusu. Cea mai modernă fabrică de mobilier din România, deschide super magazinul din Complexul Comercial Vitantis, Şoseaua Vitan-Bârzeşti.

• Emisiunea „Morning Zu” din data de 14.05.2010

În contextul anunţării concursului ,,Marea scârţâială’’, cei doi prezentatori au făcut următorul comentariu referitor la deschiderea magazinului producătorului de mobilă „Casa Rusu”.

Mihai Morar : (...) Mai ales că astăzi se deschide magazinul de mobilă din Vitantis, Casa Rusu despre care v-am tot vorbit în ultimele zile. Într-o juma’ de oră, la ora nouă se deschide, fiţi acolo pentru...

Consiliul consideră că referirile făcute de prezentatori cu privire la firma „Casa Rusu’’, cea care oferea premiul concursului ,,Marea scârţâială’’, au fost de natură a atribui emisiunii un caracter cu conţinut publicitar mascat, fapt interzis de legislaţia audiovizuală.

În emisiunea ,,Morning Zu’’, ediţia din 13 mai 2010, postul RADIO ZU a difuzat concursul ,,Aldis’’, având ca premiu un cuptor cu microunde oferit de o firmă a cărei denumire este similară cu cea a concursului, respectiv ,,Aldis’’.

Cu acest prilej, au fost subliniate gama de produse pe care această firmă le comercializează, calitatea şi preţurile ,,bune’’ practicate. Redăm din raportul de monitorizare :

• CONCURS „Aldis”

• Emisiunea „Morning Zu”, din data de 13.05.2010

Mihai Morar : Pentru o hrană sănătoasă şi gustoasă Aldis oferă o gamă largă de preparate din carne de pui, porc, vită sau oaie la preţuri pentru toate buzunarele. Pentru o familie sănătoasă şi plină de energie de la nici o masă nu trebuie să lipsească preparatele din carne Aldis. La 1815 vă întrebăm : Cum sunt preţurile produselor Aldis ? Să zicem că asta e întrebarea. 1815 primul care dă SMS câştigă un cuptor cu microunde oferit de Aldis.(...)
Mihai Morar : V-am întrebat mai devreme cum sunt preţurile preparatelor din carne Aldis ? Ne răspunde un ascultător pe nume ? Ascultătoare : Bune.
Mihai Morar : Bune, foarte bune, cele mai bune....

În data de 28.05.2010, în cadrul emisiunii „Moring Zu”, s-a desfăşurat una dintre etapele concursului cu titlul ,,Aroganţa’’, având ca premiu 10.000€. Misiunea participantei la concurs consta în deplasarea cu trenul, însoţită de un bodyguard, până la Buşteni, continuând deplasarea pe un traseu montan către Babele şi Vârful Omu.

În intervenţiile telefonice pe care le purtau în direct cu participanta la concurs, prezentatorii Buzdugan şi Morar au făcut repetate menţionări cu privire la două firme, respectiv RPG Security şi Salomon.

Potrivit informaţiilor postate pe pagini web, firma RPG Security furnizează servicii complete de securitate (pază şi protecţie, monitorizare - intervenţie rapidă, escortă delegaţii şi instalări sisteme tehnice -supraveghere video, sisteme de alarmă antiefracţie, avertizare incendiu şi control acces), iar firma Salomon comerciliazează echipament montan, precum : skiuri, clăpari, beţe, căşti, mănuşi, îmbrăcăminte, încălţăminte, snowboard.

Redăm din raportul de monitorizare

• CONCURS „Aroganţa”

• Emisiunea „Morning Zu”, din data de 28.05.2010

Morar : „Acolo te aşteaptă un bodyguard de la RPG Securiy … şi un pacheţel care conţine un echipament complet de munte de la Salomon.”
Buzdugan : ”De acolo mi-am luat şi eu astă iarnă. Sunt foarte bune. Au bocanci, au tot ce trebuie.”
Morar : ...Tocmai de aceea lângă tine este bodyguardul de la RPG Security. Am avut grijă să luam un bodyguard care are habar despre traseele montane”
… I-am dat un bodyguard de la RPG./ Tu eşti cu Bodyguardul de la RPG, aşa costumată în vestimentaţia completă oferită de Magazinul de echipament montan Salomon.”
Moarar : „De la Salomon, da ?”
Morar :. Acolo o aştepta colega noastră care i-a dat echipamentul montan Salomon şi un Bodyguard de la RPG Security…
Buzdugan : „Mulţumim pe această cale prietenilor noştri de la Magazinul Salomon care a pus la bătaie un echipament de munte : bocanci, pantaloni, tricou, tot ce trebuie ca fata să ajungă în cele mai bune condiţii la Vârful Omu.”
Morar : „Tu eşti cu un bodyguard de la RPG Security.

De asemenea, în emisiunea difuzată în ziua de 31 mai 2010, cei doi prezentatori, vorbind despre concursul ,,Aroganţa’’, transmis în 28 mai, au menţionat din nou că participanta a fost însoţită de un bodyguard de la firma RPG Security.

În aceste condiţii, prin meţionarea repetată a denumirii firmelor RPG Security şi Salomon, radiodifuzorul a difuzat o comunicare comercială cu conţinut mascat privind promovarea celor două firme, fapt ce contravine Legii audiovizualului.

Membrii Consiliului au constatat că ediţiile emisiunii ,,Morning Zu’’, din 3, 6, 13, 14 şi 28 mai 2010, au depăşit cadrul susbscris conţinutului difuzării unor concursuri cu premii, transformându-se, în fapt, în publicitate mascată de promovare a firmelor care ofereau premiile respectivelor concursuri.

Având în vedere modalitatea în care s-au desfăşurat aceste ediţii, în care au fost oferite detalii cu privire la calităţile, preţurile şi avantajele produselor firmelor „Casa Rusu’’, „Aldis’’, „RPG Security’’ şi „Salomon’’, emisiunea a dobândit caracter publicitar, fără a fi încadrată ca atare de radiodifuzor, fapt ce contravine prevederilor din domeniul audiovizualului.

Mai mult decât atât, una dintre condiţiile pe care furnizorul de servicii media trebuie să o respecte constă în obligaţia ca orice comunicare audiovizuală să poată fi uşor de identificat ca atare, legiuitorul interzicând difuzarea comunicărilor audiovizuale cu conţinut comercial mascat.

De asemenea, potrivit art. 113 alin. (1) din Codul audiovizualului, este interzisă descrierea calităţii produselor sau serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepţia mărcii şi a preţului.

Faţă de conţinutul ediţiilor acestei emisiuni, care au făcut obiectul monitorizării, Consiliul consideră că radiodifuzorul a promovat firmele menţionate anterior şi, implicit, produsele acestora, difuzând o comunicare audiovizuală comercială cu conţinut mascat, fiind încălcate astfel prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către public trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

Pentru aceste considerente, în temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.C.) S.A. pentru postul RADIO ZU şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

,,Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul RADIO ZU cu somaţie publică, întrucât a făcut publicitate mascată în favoarea firmelor care au oferit premiile pentru concursurile organizate în cadrul mai multor ediţii ale emisiunii „Morning Zu’’, difuzate în perioada 3 – 31 mai 2010.

Legea audiovizualului prevede că publicitatea trebuie să fie uşor de identificat şi separată, prin mijloace optice şi acustice, de conţinutul editorial, iar comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat sunt interzise.’’

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.