Decizia nr. 593 din 11.10.2011

13.10.2011


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 octombrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 13291/27.09.2011, cu privire la spoturile publicitare pentru suplimentele alimentare Saliciol Natural, Echina Vit C, Hof Lipomin, Omega 3 şi Omega 6 Vegetal, produse ale companiei Hohigal, spoturi difuzate pe postul de televiziune OTV, în perioada 6 mai-15 septembrie 2011.

În urma vizionării şi analizării spoturilor publicitare menţionate mai sus, membrii Consiliului au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 131 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea şi teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : "Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul/informaţiile de pe ambalaj.’’

În perioada 06.05-14.09.2011, postul de televiziune OTV a transmis spoturile publicitare ale companiei Hofigal pentru suplimentele alimentare : Saliciol Natural, Echina Vit C, Hof Lipomin, Omega 3 şi Omega 6 Vegetal, spoturi publicitare care nu au fost însoţite la difuzare de avertizarea obligatorie prevăzută la art. 131 alin. (1) din Codul audiovizualului.

Spoturile au avut următorul conţinut :
 ,,1 : Spotul „Saliciol Natural” : Pe ecran a fost prezentată sigla mărcii Hofigal, pe care scria : Hofigal. Homeopatie. Fitoterapie. Galenice. wwwhofigal.eu. În continuare, a fost prezentată sigla produsului Saliciol Natural (ambalajul în care se comercializează), pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Saliciol Natural. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu Voce din off : Hofigal vă recomandă Saliciol Natural, alternativa naturală a aspirinei. Acţionează eficient în calmarea durerilor, combaterea febrei şi inflamaţiei. Este bine tolerat, fără efecte iritante asupra mucoasei gastrice şi intestinale.
 2. Spotul „Echina Vit C” : Pe ecran a fost prezentată sigla Hofigal, pe care scria : Hofigal. Homeopatie. Fitoterapie. Galenice. wwwhofigal.eu Voce din off : Hofigal vă recomandă antibioticul natural, care previne gripele şi îmbolnăvirile, cauzate de temperatură, de la copii până la bătrâni.
 3. Spotul „Hof Lipomin” : Pe ecran a fost prezentată sigla mărcii Hofigal pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu. În continuare a fost prezentată sigla produsului Hof Lipomin (ambalajul în care se comercializează), pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Hof Lipomin. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu Voce din off : Hofigal vă recomandă Hof Lipomin, produs pentru slăbit care inhibă formarea grăsimilor în organism şi depunerea acestora. Reglează raportul între colesterolul bun şi rău.
 4. Spotul „Omega 3 şi Omega 6” : Pe ecran a fost prezentată sigla mărcii Hofigal pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu. În continuare a fost prezentată sigla produselor Omega 3 şi Omega 6 (ambalajul în care se comercializează), pe care scria : Nou. Supliment alimentar natural. Omega 3, Omega 6. Analgezic, antiinflamator. wwwhofigal.eu wwwhofigal.eu Voce din off : Hofigal vă recomandă Omega 3 şi Omega 6 Vegetal pentru problemele inimii şi creierului. Vindecă stresul, anxietatea şi depresia fără medicamente şi fără psihanaliză.

Membrii Consiliului au constatat că spoturile publicitare pentru suplimentele alimentare Saliciol Natural, Echina Vit C, Hof Lipomin şi Omega 3, Omega 6 au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 131 alin. (1) din Codul audiovizualului, întrucât nu au conţinut avertizarea obligatorie : "Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul/informaţiile de pe ambalaj.’’

Potrivit reglementărilor din domeniul audiovizualului, durata acestei avertizări va fi de minimum 3 secunde şi aceasta va fi difuzată la sfârşitul spotului publicitar, atât sonor, cât şi vizual. Or, postul de televiziune OTV a difuzat toate aceste spoturi publicitare pentru suplimentele alimentare precizate mai sus, fără ca acestea să conţină inserarea avertizării obligatorii, fapt ce contravine dispoziţiilor invocate.

De asemenea, membrii Consiliului au mai constatat că spotul pentru produsul „Hof Lipomin” a fost difuzat şi cu încălcarea dispoziţiilor art. 133 alin. (1) din Decizia nr. 220/2001 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, dispoziţii conform cărora publicitatea şi teleshoppingul la produsele şi tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă : « Consultaţi medicul înainte de a urma dieta. »

Având în vedere că, potrivit informaţiilor oferite în conţinutul spotului „Hof Lipomin”, produsul promovat este recomandat ,,pentru slăbit, inhibă formarea grăsimilor în organism şi depunerea acestora’’, spotul ar fi trebuit să conţină, atât sonor, cât şi în scris, avertizarea obligatorie prevăzută de art. 133 alin. (1) din Codul audiovizualului. Faţă de aceste aspecte, Consiliul apreciază că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura, pe de o parte, o informare corectă şi completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiţie loială între producătorii de suplimente alimentare, care îşi promovează produsele pe posturile de televiziune.

În temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor publicitare pentru produsele Saliciol Natural, Echina Vit C, Hof Lipomin, Omega 3 şi Omega 6 Vegetal, spoturi difuzate de postul de televiziune OTV, în sensul ca acestea să respecte condiţiile specifice publicităţii la suplimente alimentare şi la produse pentru slăbit prevăzute de legislaţia audiovizuală.