Decizia nr. 588 din 29.10.2013

30.10.2013


envoyer l'article par mail title=


 Către : -S.C. VIOCAN MIXMEDIA SRL Cluj-Napoca, Str. Octavian Goga nr. 42, mansardă, jud. Cluj

 pentru postul de radio IMPULS Cluj-Napoca

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 29 octombrie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a supus dezbaterii sesizarea înregistrată la CNA sub nr. 9213/30.08.2013, precum ÅŸi raportul de monitorizare referitor la spoturile de promovare a unor săli autorizate să desfăşoare jocuri de noroc, difuzate de postul de radio IMPULS din Cluj-Napoca în luna august 2013.
 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spoturilor :

 1. spot Monaco Club 1 : 17 sec., difuzat în perioada 1-31 august, două difuzări/zi, în intervalul orar 10.30-13.00. Total : 62 difuzări.

 â€žVara asta pleci cu Flinstone la Monaco. Participă la tombolele Monaco Club te umple de bani din 6 august, 21 august ÅŸi 3 septembrie. Te aÅŸteptăm cu cele mai tari concursuri surpriză. Ya-ba-da-ba-doo, ia premiul tu !”

 2. spot Monaco Club 2:20 sec, difuzat, în perioada 1-31 august, două difuzări/zi, în intervalul orar 07.00-9.30. Total : 62 difuzări. „Monaco Club te aÅŸteaptă cu servicii de cea mai bună calitate. Doar la noi ai consumaÅ£ie gratuită, într-o atmosferă plăcută ÅŸi relaxantă. Deoarece clienÅ£ii noÅŸtri sunt importanÅ£i din toamnă vom introduce o nouă gamă de produse de bar. Monaco Club, cu noi înveÅ£i să fii învingător !„

 3. spot Club Seven : 35 sec, difuzat în perioada 1-31 august, zece difuzări/zi, în intervalul orar 08.00-11.30 ÅŸi 13.45-20.30. Total : 310 difuzări.

 â€žJocul a atins cel mai înalt nivel, în sălile de jocuri Seven Club. Vino să îţi petreci timpul liber într-o atmosferă selectă, cu personal profesionist, jucând la cea mai mare diversitate de aparate. Seven Club îţi oferă cele mai multe premii ÅŸi jackpot-uri din oraÅŸ iar super Jackpot-ul îţi va tăia respiraÅ£ia, 100.000 de lei ! Åži asta nu e tot, vino în Sălile Seven Club ÅŸi descoperă pariurile sportive Public Bet, cele mai mari cote, cea mai variată ofertă.
 Acum înÅ£elegi ? Sălile de jocuri Seven Club, cel mai înalt nivel !”

 4. spot Gold Bingo : 20 sec, difuzat în perioda 5-9 august, patru difuzări pe zi , în intervalul 07.45-16.00. Total 20 de difuzări.

 â€žAi chef de un Bingo veritabil ? Pentru toÅ£i clujenii este acum Gold Bingo, în PiaÅ£a Mihai Viteazul la hală. Te invităm la noi unde îşi oferim câştiguri atractive, ambianţă plăcută ÅŸi premii mai mult decât speciale. Nu rata ÅŸansa de a da lovitura ! Gold Bingo, PiaÅ£a Mihai Viteazul la hală. Gold Bingo ! Te facem câştigător !”

 5. spot Infinity Games : 24 sec., difuzat, în perioada 1-31 august, în intervalul orar 7.45-14.00 ÅŸi 17.00-22.00, ÅŸase difuzări/zi. Total:186 difuzări.

 â€žVoce 1 : Salut Dane, ai 10 lei ? Voce 2 : De ce ? Voce 1 : De bere... La Infinity Games poÅ£i să iei 5... Voce 2 : Cinci ce ? Voce 1 : 5 Ursus, 5 Åžeptari... Voce 2 : Hai că nu cred... Voce 1 : Ce nu crezi ? 5 ÅŸeptari ? Voce 2 : Nu, 5 Ursus cu 10 lei ? PromoÅ£ia continuă, 5 beri Ursus la doar la 10 lei, o ofertă incredibilă în toate locaÅ£iile Infinity Games din Cluj. Ai 10 lei ?”

 ÃŽn urma audierii ÅŸi analizării spoturilor publicitare menÅ£ionate, membrii Consiliului au constatat că informaÅ£iile prezentate în spoturi, difuzate la ore accesibile tuturor categoriilor de public, sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a minorilor care le audiază, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 ÅŸi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :
 Legea audiovizualului
 « art. 39 (2) - Difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective. »

 Codul audiovizualului
 "art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.
 art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricÅ£ionată printr-un sistem de acces condiÅ£ionat.
 (2) - ÃŽn lipsa unui sistem de acces condiÅ£ionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcÅ£ie de conÅ£inutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că cele trei variante ale spoturilor au fost de natură, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, să afecteze dezvoltarea morală armonioasă a minorilor.
 LegislaÅ£ia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producÅ£iile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.
 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

 Or, aÅŸa cum rezultă din raportul de monitorizare, spoturile pentru sălile de joc au fost difuzate de postul IMPULS din Cluj Napoca în luna august 2013, la diferite intervale orare, pe parcursul zilei, minorii având posibilitatea neîngrădită de a le audia. Mesajul transmis de acestea a fost un îndemn de a participa la activităţile de jocuri de noroc organizate de aceste săli.
 Spoturile au avut sloganuri, precum : « Monaco Club, cu noi înveÅ£i să fii învingător ! » ; « Sălile de jocuri Seven Club, cel mai înalt nivel ! » sau « Gold Bingo ! Te facem câştigător ! »
 Pornind de la premisa că minorii sunt uÅŸor influenÅ£abili comportamental ÅŸi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acÅ£iuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă ÅŸi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea analizată este de natură a afecta minorii, de a le crea o percepÅ£ie greÅŸită asupra modalităţii de a câştiga bani atât de facil.
 Sloganuri precum cele exemplificate pot crea, pentru o persoană în formare, ce nu are o reprezentare corectă a realităţii, aÅŸa cum sunt copiii, că simpla acÅ£iune de « a juca » presupune automat ÅŸi « un câştig », ceea ce nu este adevărat, faptul de « a juca » putând conduce în egală măsură la pierderi financiare.
 Nu este de neglijat nici aspectul potrivit căruia acÅ£iunea de participare la un joc într-o sală autorizată, având această destinaÅ£ie, nu este una gratuită, ci ea presupune, fără excepÅ£ie, o participare financiară.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spoturilor publicitare pentru săli de jocuri, difuzate de postul de radio IMPULS din Cluj-Napoca, în sensul ca promovarea să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale.