Decizia nr. 586 din 29.10.2013

30.10.2013


envoyer l'article par mail title=

Către : S.C. RADIO XXI SRL BucureÅŸti, Str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sector 1

 pentru postul RADIO 21 din Cluj-Napoca

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 29 octombrie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a supus dezbaterii sesizarea înregistrată la CNA sub nr. 9213/30.08.2013, precum ÅŸi raportul de monitorizare referitor la spoturile de promovare a Sălilor de jocuri Admiral difuzate de postul RADIO 21 din Cluj-Napoca în luna august 2013.
 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spoturilor în cele trei variante difuzate :

 1. „Vino să te distrezi în Sălile de jocuri Admiral. Tombola noastră te aÅŸteaptă cu premii în valoare totală de un milion trei sute de lei. Extrageri săptămânale ÅŸi lunare în bani. Mai multe tichete, mai multe ÅŸanse de câştig. Admiral, Games for the world ! Joacă ÅŸi câştigă !”

 2. „Ţi-ai luat tichetul pentru tombolă ? Vino să te distrezi ÅŸi să participi la extragerile de săptămâna viitoare din sălile de jocuri Admiral. DistracÅ£ie garantată ÅŸi premii cash în valoare totală de un milion trei sute de lei. Admiral, Games for the World ! Joacă ÅŸi câştigă !”

 3. „Marea extragere se apropie. Premiile, tombole Admiral te aÅŸteaptă să le câştigi ! DistracÅ£ia o asigurăm noi. Tu nu uita să îţi iei tichetul. Premii totale de peste un milion trei sute de lei. Admiral, Games for the World ! Joacă ÅŸi câştigă !”

 ÃŽn urma audierii ÅŸi analizării spoturilor publicitare menÅ£ionate, membrii Consiliului au constatat că informaÅ£iile prezentate în spoturi, difuzate la ore accesibile tuturor categoriilor de public, sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a minorilor care le audiază, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 ÅŸi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :
 Legea audiovizualului
 « art. 39 (2) - Difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective. »

 Codul audiovizualului
 "art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.
 art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricÅ£ionată printr-un sistem de acces condiÅ£ionat.
 (2) - ÃŽn lipsa unui sistem de acces condiÅ£ionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcÅ£ie de conÅ£inutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că cele trei variante ale spoturilor au fost de natură, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, să afecteze dezvoltarea morală armonioasă a minorilor.
 LegislaÅ£ia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producÅ£iile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.

 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
 Or, aÅŸa cum rezultă din raportul de monitorizare, spoturile pentru sălile de joc Admiral au fost difuzate de postul RADIO 21 din Cluj Napoca în luna august 2013, la diferite intervale orare, pe parcursul zilei, minorii având posibilitatea neîngrădită de a le audia. Mesajul transmis de acestea a fost un îndemn de a participa la o tombolă organizată de aceste săli, la diferite alte premii, acÅ£iuni ce urmau să se desfăşoare în incinta acestora. Sloganul explicit al spoturilor a fost : « Joacă ÅŸi câştigă ! ».

 Pornind de la premisa că minorii sunt uÅŸor influenÅ£abili comportamental ÅŸi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acÅ£iuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă ÅŸi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea analizată este de natură a afecta minorii, de a le crea o percepÅ£ie greÅŸită asupra modalităţii de a câştiga bani atât de facil.
 Astfel, sloganul poate crea, pentru o persoană în formare, ce nu are o reprezentare corectă a realităţii, aÅŸa cum sunt copiii, că simpla acÅ£iune de « a juca » presupune automat ÅŸi « un câştig », ceea ce nu este adevărat, faptul de « a juca » putând conduce în egală măsură la pierderi financiare. Nu este de neglijat nici aspectul potrivit căruia acÅ£iunea de participare la un joc într-o sală autorizată, având această destinaÅ£ie, nu este una gratuită, ci ea presupune, fără excepÅ£ie, o participare financiară.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spoturilor publicitare pentru sălile de jocuri ADMIRAL, în sensul ca promovarea să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale.