Decizia nr. 542 din 27.05.2010

27.05.2010


envoyer l'article par mail title=

În şedinţa publică din ziua de 27 mai 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a luat în discuţie raportul întocmit de Direcţia Monitorizare şi a vizionat spotul publicitar pentru produsele Tumorless şi Digestton, spot difuzat de postul de televiziune OTV, în data de 26.04.2010, la orele 13.44 şi 14.00.

Spotul are următorul conţinut :

„Voce din off : Pentru sănătatea dumneavoastră, TUMORLESS şi DIGESTTON. Ulcerul, colita, gastrita, constipaţia, devin amintiri neplăcute numai cu DIGESTTON. Şi nu uitaţi ! Împotriva afecţiunilor tumorale : TUMORLESS. DIGESTTON şi TUMORLESS sunt produse naturale ce pot fi găsite apelând la 0748112420, 0748112421 şi în reţeaua de farmacii DONA.

În imagine, pe un fond cu un peisaj de pădure, apar pe rând :

- Înscrisul : DIGESTTON & TUMORLESS ;
- cele două sticle cu etichetă TUMORLESS şi DIGESTTON ;
- Dr. Himovich, Reţeaua de farmacii DONA ;
- în dreapta jos, numerele de telefon : Tel.0748.11.24.20, 0748.11.24.21, 0748.11.24.22, 0745.59.03.12 ;
- în stânga jos, înscrisul : Supliment alimentar - 100% Natural."

Spotul a cuprins şi alte informaţii referitoare la reţeaua de farmacii care distribuie respectivul produs, numerele de telefon, precum şi imagini cu acesta, produs recomandat ca fiind : „Supliment alimentar – 100% Natural".

Analizând raportul de monitorizare şi vizionând spotul publicitar prezentat, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 146 alin. (2) lit. d) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli, precum cancerul şi alte boli tumorale.

Astfel, în spotul de promovare a produselor Digestton şi Tumorless a fost menţionat faptul că unul dintre aceste produse are acţiune antitumorală, respectiv Tumorless.

Pentru a fi subliniată gama de utilizare medicală a produsului Tumorless, spotul a conţinut sintagma imperativă : „Şi nu uitaţi !« , urmată de afirmaţia explicită : ,,Împotriva afecţiunilor tumorale : TUMORLESS ».

În aceste condiţii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile legale din domeniul audiovizualului în materie de publicitate, întrucât spotul a conţinut referiri la indicaţia terapeutică a produsului promovat, respectiv împotriva afecţiunilor de natură tumorală.

Or, legislaţia audiovizuală interzice menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la cancer şi alte boli tumorale, reglementare expresă prevăzută la art. 146 alin. (2) lit. d) din Codul audiovizualului.

Pentru aceste considerente, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotului de promovare a produsului Tumorless, în sensul respectării dispoziţiilor referitoare la regimul de difuzare a publicităţii reglementate de legislaţia din domeniul audiovizual.