Decizia nr. 513 din 07.06.2012

07.06.2012


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L.,
cu sediul în BRAŞOV, str. Traian Grozăvescu nr. 8, jud. Braşov
CUI RO3046355

pentru postul de televiziune rtt

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 31 mai 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Serviciul Inspecţie, cu privire la respectarea de către radiodifuzori a dispoziţiilor din domeniul audiovizualului referitoare la reflectarea campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.

Postul de televiziune rtt aparţine S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 071.1/09.12.1993, decizia de autorizare nr. 086.0/03.11.1994 şi reautorizare nr. 086.1/04.03.2003).

ÃŽn urma analizării rapoartelor de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L. a încălcat prevederile art. 3 din Decizia nr. 195/2012 privind principii ÅŸi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio ÅŸi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraÅ£iei publice locale. Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, radiodifuzorii publici ÅŸi privaÅ£i sunt obligaÅ£i să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate ÅŸi corecte pentru toÅ£i competitorii electorali, respectând următoarele principii :
a) echitate - toÅ£i candidaÅ£ii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuÅ£i electoratului ;
b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale competitorilor electorali ;
c) corectitudine - toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant.

Conform prevederilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/2004, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că emisiunile informative, în care au fost prezentate şi informaţii cu caracter electoral, şi emisiunile electorale din perioada 18 – 28 mai 2012 au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 3 din Decizia nr. 195/2012 şi ale Legii nr. 67/2004.

ÃŽn perioada 18 – 24 mai 2012, ÅŸtirile referitoare la competitorii electorali prezentate în cadrul emisiunilor informative difuzate de postul rtt a fost următoarea :

Competitor electoral Nr. stiri /competitor Durata stiri/competitor [hh:mm:ss]
PD-L 239 1:42:54
USL 49 0:12:36
UDMR 13 0:05:22
PER 14 0:02:54
UNPR 11 0:05:06
NÅ¢-INDP 29 0:14:29
PV 6 0:02:02

ÃŽn perioada 25 – 28 mai 2012, ÅŸtirile referitoare la competitorii electorali prezentate în cadrul emisiunilor informative difuzate de postul rtt a fost următoarea :

Competitor electoral Nr. stiri /competitor Durata stiri/competitor [hh:mm:ss]
PD-L 71 3:18:20
USL 24 1:16:42
UDMR 2 0:02:08
PER 0 0:00:00
UNPR 6 0:04:14
NÅ¢-INDP 25 0:53:59
PV 0 0:00:00

Analizând situaţia prezentată, membrii Consiliului au constatat că prezentarea informaţiilor referitoare la campania electorală a fost una dezechilibrată, în condiţiile în care competitorul PD-L a beneficiat, în perioada monitorizată, de 71 de ştiri, însumând 3 ore şi 18 de minute, competitorul independent a beneficiat de 25 de prezentări cu o durată de aproximativ 54 de minute, competitorul USL de 24 ştiri, pe o durată de o oră şi 16 minute, competitorul UNPR de 6 ştiri cu o durată totală de aproximativ 5 minute, UDMR de 2 ştiri cu o durată de 2 minute, în timp ce competitorii PV şi PER nu au beneficiat de nicio prezentare.

În sensul prevederilor art. 1 alin. (1) din Decizia nr. 195/2012, competitorii electorali sunt partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale şi organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi candidaţii independenţi.

În şedinţa publică din data de 07.06.2012, Consiliul a analizat modul în care radiodifuzorul a înţeles să difuzeze în perioada 29 - 31 mai 2012 emisiuni de ştiri în care au fost prezentate informaţii cu caracter electoral şi a constatat că nici în aceste zile nu s-a încercat echilibrarea situaţiei constatate în şedinţa publică din 31 mai 2012.

Astfel :

Competitor electoral Nr. stiri /competitor Durata stiri/competitor [hh:mm:ss]
PD-L 83 3:14:16
USL 72 4:04:47
UDMR 7 0:13:08
PER 0 00:00:00
UNPR 6 00:21:57
NÅ¢-INDP 3 00:10:03
FDGR 4 00:08:30

Potrivit rapoartelor întocmite, pe toată perioada de campanie electorală analizată, respectiv 18 - 31 mai 2012, situaÅ£ia prezenÅ£elor competitorilor electorali în cadrul emisiunilor informative prezentate de postul de televiziune rtt a fost după cum urmează :

Competitor electoral Nr. stiri /competitor
USL 145
PD-L 393
UDMR 22
PER 14
UNPR 26
NÅ¢-INDP 57
PV 6
FDGR 4

Faţă de datele prezentate în tabel, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a asigurat desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, obligaţie care îi revenea potrivit prevederilor art. 3 din Decizia nr. 195/2012.

Conform dispoziţiilor invocate, postul rtt are obligaţia să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, astfel încât aceştia să fie cunoscuţi electoratului, să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant, iar activităţile lor de campanie să fie prezentate în mod echilibrat.

De asemenea, potrivit dispoziţiilor art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul serviciilor de programe audiovizuale, desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toate partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi pentru toţi candidaţii.

ÃŽn aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică din 07.06.2012, membrii Consiliului au analizat ÅŸi reclamaÅ£ia înregistrată la C.N.A. sub nr. 9186/05.06.2012, precum ÅŸi raportul de monitorizare întocmit de Serviciul InspecÅ£ie cu privire la ediÅ£ia informativă « Jurnal rtt » difuzată în ziua de 30 mai 2012, de la ora 18.00.

ÃŽn această ediÅ£ie informativă a fost transmisă o ÅŸtire cu titlul : « Aristotel Căncescu este fiu de torÅ£ionar ! », care a avut următorul conÅ£inut - redăm din raportul de monitorizare :
"Prezentatoare : “Aristotel Căncescu este fiu de torÅ£ionar ! Asta susÅ£ine o anchetă publicată în suplimentul ziarului Monitorul de FăgăraÅŸ, care face dezvăluiri despre ofiÅ£erul de securitate Alexandru Căncescu. Unul dintre cei care i-au vânat pe făgărăşeni în munÅ£i în anii 1950-1954. Dumitru Puchianu spune că fiul i-a călcat pe urme ÅŸi singurul motiv pentru care dosarul său nu a fost făcut public de către C.N.S.A.S este că Aristotel Căncescu este încă ofiÅ£er activ.”

Sunt prezentate imagini dintr-un ziar , cu titlu „Căncescu, Pui de TorÅ£ionar”
Voce Off : ”Ziarul „Monitorul de FăgăraÅŸ” face în ultimul său număr dezvăluiri despre activitatea de poliÅ£ie politică desfăşurată de Alexandru Căncescu în zona FăgăraÅŸului, în anii 1950-1954. Potrivit ziariÅŸtilor de la Monitorul, tatăl lui Aristotel Căncescu, actualul ÅŸef al judeÅ£ului, i-a vânat în munÅ£i pe cei care se opuneau colectivizării ÅŸi regimului comunist”

Pe durata indexului vizual au fost prezentate imagini din filmul realizat de Constantin Popescu, imagini în care sunt împuÅŸcaÅ£i cetăţeni, cu menÅ£iunea pe ecran, sursa : „Portretul luptătorului la tinereÅ£e”. Imaginile video descrise sunt folosite pentru a întări comentariul din off despre activitatea de torÅ£ionar atribuită lui Alexandru Căncescu.
Dumitru Ioan Puchianu : „Este vorba de extrase din dosarul tatălui lui Aristotel Căncescu, Alexandru Căncescu fost ofiÅ£er de securitate, care în perioada 50-54, s-a ocupat de vânătoarea rezistenÅ£ei anti-comuniste din zona FăgăraÅŸului, din munÅ£ii FăgăraÅŸului”
Voce Off : „Dumitru Puchianu, ÅŸeful AsociaÅ£iei de Dezvoltare a JudeÅ£ului, spune că Aristotel Căncescu i-ar fi călcat pe urme tatălui său ÅŸi că ar fi făcut la rândul său poliÅ£ie politică. Puchianu afirmă că ÅŸtie ÅŸi motivele pentru care dosarul lui Căncescu nu fost dat încă publicităţii.”
Dumitru Ioan Puchianu : „Cer C.N.S.A.S.-ului să pună la dispoziÅ£ia publicului dosarul său de securitate, dosarul său de colaborare informală sau ofiÅ£er activ în cadrul serviciilor de securitate.”
Voce Off : „Am încercat să obÅ£inem o replică de la Aristotel Căncescu dar ÅŸeful judeÅ£ului nu a răspuns la telefon”

Imaginile cu fotografia afişată pe ecran a Preşedintelui Consiliului Judeţean Aristotel Căncescu au fost însoţite de sunetul unui apel telefonic fără răspuns.
Voce Off : „Apucăturile securiste ale lui Aristotel Căncescu par să fie confirmate de declaraÅ£iile făcute de unii dintre revoluÅ£ionarii de al ICA Ghimbav , cei care au aprins flacăra revoluÅ£iei la BraÅŸov. Printre foÅŸtii demonstranÅ£i de atunci circulă versiunea potrivit căreia Aristotel Căncescu , angajat al întreprinderii pe vremea aceea, a fost văzut fotografiindu-i pe muncitorii care se încolonau să pornească spre BraÅŸov.”

Analizând conţinutul acestei ştiri, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 40 alin. (1) şi ale art. 34 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :
„- art. 34 alin. (1) - Orice persoană are dreptul la propria imagine.
- art. 40 alin. (1) - ÃŽn virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaÅ£iile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaÅ£ia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt.”

Astfel, membrii Consiliului au apreciat că difuzarea acestui material a fost de natură să prejudicieze imaginea şi demnitatea persoanei la adresa căreia erau formulate acuzaţiile de natură morală şi penală, persoană căruia îi erau imputate implicit şi faptele atribuite unui membru al familiei sale.

Consiliul a apreciat că în condiţiile în care la adresa familiei d-lui Aristotel Căncescu erau formulate acuzaţii de natură morală şi penală, nedovedite, dat fiind şi contextul electoral în care ştirea a fost prezentată, aceasta a fost de natură să influenţeze opţiunea de vot a electoratului şi să diminueze şansele electorale ale competitorului, prin afectarea gravă a imaginii acestuia.

În acest context, Consiliul a apreciat că era imperios necesar ca difuzarea materialului informativ să fie făcută cu respectarea principiului audiatur et altera pars, în speţă cu prezentarea de către radiodifuzor a punctului de vedere al persoanei la adresa căreia erau formulate acuzaţii.

Or, simpla informaţie transmisă pe post în cadrul ştirii, potrivit căreia s-a încercat obţinerea unei replici, dar persoana vizată de material nu a răspuns la telefon nu demonstrează îndeplinirea obligaţiei prevăzute în sarcina radiodifuzorului de art. 40 alin. (1) din Codul audiovizualului, ori faptul că persoana, deşi solicitată şi în cunoştinţă de cauză cu privire la faptele imputate, refuză să exprime un punct de vedere. Faţă de toate aceste încălcări ale legislaţiei audiovizuale, luând în consideraţie criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus şi au votat, cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din şi legea menţionată, modificarea cuantumului amenzii de 5.000 lei stabilită în şedinţa publică din 31 mai 2012, în sensul că aceasta va fi de 10.000 lei.

În temeiul prevederilor art. 144 din Decizia C.N.A. nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 75 din Legea nr. 67/2004, ale art. 15 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Art. 1. Radiodifuzorul S.C. RADIOTELEVIZIUNEA TRANSILVANIA S.R.L. având licenţa audiovizuală nr. TV 071.1/09.12.1993, decizia de autorizare nr. 086.0/03.11.1994 şi reautorizare nr. 086.1/04.03.2003, pentru postul de televiziune rtt se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 din Decizia nr. 195/2012 privind principii şi reguli de desfăşurare, prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune, a campaniei electorale din anul 2012 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, raportate la art. 63 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi pe cele ale articolelor 34 alin. (1) şi 40 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prelabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3. Potrivit dispoziÅ£iilor art. 93^1 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune rtt cu amendă de 10.000 lei, întrucât în emisiunile informative electorale difuzate în perioada 18 - 31 mai 2012 nu a asigurat condiţii echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, fapt ce contravine prevederilor art. 63 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale

SancÅ£iunea a fost aplicată ÅŸi pentru încălcarea articolelor 34 ÅŸi 40 din Codul audiovizualului, întrucât în emisiunea « Jurnal rtt » din 30 mai 2012 a difuzat o ÅŸtire care a conÅ£inut acuzaÅ£ii neprobate la adresa PreÅŸedintelui Consiliului JudeÅ£ean BraÅŸov al cărui punct de vedere nu a fost prezentat.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.