Decizia nr. 457 din 14.04.2009

14.04.2009


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. TV ANTENA 1 S.A.,
cu sediul în Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1
CUI R 1599030

pentru postul de televiziune ANTENA 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 14 aprilie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor nr. 3477/09.03.2009, 3478/09.03.2009 şi 3896/16.03.2009 cu privire la emisiunea „Duminica în familie” difuzată în data de 8 martie 2009, de postul de televiziune ANTENA 1.

Postul de televiziune ANTENA 1 aparţine radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 012.1/25.01.1993, decizia de autorizare nr. 025/14.06.1994 şi reautorizare nr. 025-1/14.06.1994).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării emisiunii “Duminica în familie” difuzată în ziua de 8 martie 2009, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 34 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 102 alin. (3) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu a ţinut cont de prevederile art. 16 din acelaşi act normativ, prevederi referitoare la criteriile în funcţie de care se apreciază producţiile difuzate în serviciile de programe, criterii care au drept scop asigurarea protecţiei copilului.

Potrivit art. 34 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului, programele sponsorizate nu trebuie să încurajeze în mod direct achiziţionarea sau închirierea produselor ori a serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în particular prin referiri promoţionale speciale la aceste produse ori servicii.

Conform dispoziţiilor art. 102 alin. (3) din Codul audiovizualului, emisiunile sponsorizate nu trebuie să incite la vânzarea, cumpărarea sau închirierea produselor ori serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în special prin referiri promoţionale ori de natură comercială la aceste produse sau servicii, făcute în timpul respectivelor emisiuni.

În fapt, postul de televiziune Antena 1 a difuzat în direct, în data de 8.03.2009, în intervalul orar 15.29 – 18.32, emisiunea de divertisment “Duminica în familie”, emisiune sponsorizată, printre sponsori numărându-se şi producătorul de lenjerie ID Sarrieri.

În cadrul emisiunii, prezentată de d-na Mihaela Rădulescu, au participat, în calitate de invitaţi, Oana Zăvoranu, Pepe, dr. Ana Maria Mocan, şi dr. Bogdan Marinescu.

Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrarea emisiunii „Duminica în familie”, din 8 martie 2009, membrii Consiliului au constatat că în cadrul acesteia au fost făcute referiri promoţionale de natură să incite publicul la cumpărarea produselor ori serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, fapt ce contravine dispoziţiilor privind regimul difuzării emisiunilor sponsorizate.

Redăm spre exemplificare, din raportul de monitorizare :

Mihaela Rădulescu : Eu vă promit că în această emisiune vom asculta muzică de făcut copii, vă vom prezenta cea mai spectaculoasă lenjerie care să vă inspire, doamnelor, domnilor, nu-i aşa, la făcut copii. ID Sarrieri vine în premieră absolută cu colecţia de primăvară-vară 2009. Mulţumesc ID Sarrieri pentru că şi ţinuta mea de astăzi este tot de făcut copii de la ID Sarrieri.
……
Mihaela Rădulescu : Şi dacă tot vorbeam de mărci româneşti, dacă s-ar face un top al celei mai bine vândute, celui mai bine vândut produs românesc în afara graniţelor ţării, eu aş pune, fără îndoială, pe primul loc, lenjeria. O să râdeţi, da, cu chiloţii suntem renumiţi pe planetă şi-o să vedeţi de ce. Deşi pentru mulţi Sarrieri sună a nume străin, este un produs sută la sută românesc. Iulia Dobrin, prietena mea, care mi-a oferit şi mie ţinuta de astăzi, este unul dintre cei mai buni manageri din România, a reuşit să ducă business-ul pe cinci continente şi să fie cel mai de succes produs românesc. Lenjeria ID Sarrieri se vinde în cele mai de lux magazine de pe planetă, în toate continentele şi este cel mai de succes. Ei bine, avem în exclusivitate o prezentare de modă de lenjerie ID Sarrieri. De ce ? Unu, pentru că o doamnă îmbrăcată astfel şi avem şi-un voucher pentru femei astăzi, da, în valoare de 300 de Ron oferit de ID Sarrieri, o doamnă îmbrăcată astfel este de neratat, domnilor şi pentru că vrem, nu-i aşa să crească audienţa bărbaţilor astăzi de 8 Martie.

De asemenea, prezentatoarea emisiunii a anunţat că L’Oreal oferă premii şi a invitat telespectatorii să urmărească în clipul publicitar cuvântul cheie, iar primul sms va fi premiat cu “produse cosmetice oferite de L’Oreal Paris, ştiu că asta vă doriţi toate, sunt produse cosmetice de calitate”.

Membrii Consiliului au mai constatat că şi atunci când prezentatoarea emisiunii, Mihaela Rădulescu, a mulţumit sponsorilor, sponsori printre care s-a numărat şi ID Sarrieri, a mai făcut referiri promoţionale la produsele acestuia : “.. vă oferă un voucher în valoare de 300 de Ron şi-o să vedeţi astăzi o prezentare de lenjerie colecţia primăvară-vară 2009 ID Sarrieri, senzaţională”….

Alte referiri ID Sarrieri : “spectaculoasa prezentare de lenjerie intimă ID Sarrieri, produs românesc sută la sută, colecţia 2009”, “sunt, de asemenea, îmbrăcată ID Sarrieri”, “ID Sarrieri. Mulţumim frumos, Iulia Dobrin. Mulţumin ID Sarrieri”.

Membrii Consiliului au constatat că, în cadrul emisiunii, au fost prezentate, în mod repetat, prin referiri promoţionale speciale, produsele sponsorului, publicul fiind încurajat în mod direct la achiziţionarea acestora, fapt ce contravine reglementărilor audiovizuale privind programele sponsorizate.

Consiliul a mai apreciat că, prin modul de prezentare a sponsorilor emisiunii, au fost ignorate, în egală măsură, şi prevederile referitoare la publicitate, în special cele referitoare la identificarea şi separarea acesteia de restul programelor.

De asemenea, în urma vizionării emisiunii în şedinţă publică, membrii Consiliului au apreciat că tema acesteia, respectiv „despre cum se fac copiii”, a constituit un subiect cu conotaţii sexuale, şi a fost nepotrivită orei de difuzare.

Potrivit legislaţiei în vigoare, ca măsură de protecţie a minorilor, radiodifuzorul trebuie să ţină cont, în funcţie de conţinutul programului audiovizual pe care îl transmite, de intervalul orar de difuzare, astfel încât programele ascultate sau vizionate în familie, sau numai de către copii, să nu afecteze dezvoltarea fizică, mentală sau morală a acestora. Redăm spre exemplificare, din raportul de monitorizare :

Mihaela Rădulescu : Mamelor care faceţi copii, vă rog să nu puneţi la gură, vă rog să nu credeţi c-am luat-o razna. Facem o emisiune educativă, am invitat copii în emisiunea noastră, vrem să vorbim despre asta. Vrem să vedem dacă de 8 Martie femeile primesc flori, da poate şi-un orgasm…
Mihaela Rădulescu : …….. daţi-mi voie doamnelor să spun lucrurile pe şleau, nu ştiu cele mai multe dintre ele, de câte feluri e orgasmul sau cum se obţine sau sunt femei care n-au avut în viaţa lor aşa ceva pentru că au avut o educaţie…
Mihaela Rădulescu a menţionat că emisiunea poate fi vizionată şi de către cei mici şi a reprodus unele pasaje din “Atlasul corpului omenesc pentru cei mici.” : Vă citesc de aici doar câteva fraze ca să înţelegeţi că emisiunea aceasta poate fi foarte bine vizionată şi de către cei mici. “Organele sexuale ale unui băiat şi ale unei fete sunt diferite, dar sunt făcute să se potrivească. La băiat, totul este la exterior, penisul şi testiculele. Testiculele fabrică spermatozoizi. (...) La fată, domnule doctor, organele sexuale sunt ascunse în bazin. Ovarele fabrică ovule, bebeluşul va creşte în uter, va ieşi afară prin vagin.”
Mihaela Rădulescu : Vreau să mai spun acuma, pe scurt, din preludiul emisiunii mele. Insist pe acest cuvânt pentru că foarte mulţi bărbaţi uită importanţa preludiului în viaţa sexuală, până la urmă, în viaţa de cuplu…. A fost difuzat un film despre viaţa intrauterină a fătului, film despre care Mihaela Rădulescu a spus că este un film sexy, nu porno, deşi, dacă mă întrebaţi pe mine şi nu strâmbaţi din nas, filmele porno, la un anumit moment în viaţă au rostul lor, şi-o să vorbim de asta, dacă nu le arătăm copiilor…
Mihaela Rădulescu : Nu pot să citesc chiar toate mesajele pe care le transmit. Am nişte telespectatori geniali. Una din întrebări este : “Vreau să fac un copil. Cum fac ?” Ce pot să vă zic ? Căutaţi-mă după emisiune. E vorba de-o femeie. O să încerc s-o trimit la aceeaşi bibliotecă unde-am aflat şi eu. „Sunt cu soţul meu în pat. Doarme. Eu mă uit la voi. Da cum se trezeşte facem un bebe numaidecât.” Să vă văd eu cum faceţi ... Iar doi telespectatori din Iaşi care sunt absolut adorabili, cică : „Am făcut un bebe chiar înainte de emisiune, dar mai facem unul sau doi până la sfârşit.” (...)

Consiliul consideră că radiodifuzorul avea obligaţia de a respecta criteriile generale de clasificare a producţiilor audiovizuale prevăzute de art. 16 din Codul audiovizualului, obligaţie pe care radiodifuzorul nu şi-a îndeplinit-o.

Normele audiovizuale prevăd că radiodifuzorii trebuie să ţină cont la alegerea intervalului de difuzare de criterii precum calitatea şi tipologia limbajului, ori genul şi temele producţiilor audiovizuale, întrucât protecţia minorilor se realizează în principal, fie prin interdicţia de a difuza programe care pot afecta grav dezvoltarea fizică, mentală şi morală a copiilor, fie prin programarea unor astfel de emisiuni în intervale orare la care aceştia nu au acces la programele respective.

Membrii Consiliului apreciază, de asemenea, că prezentatorii unei emisiuni au obligaţia de a se asigura că emisiunea pe care o realizează se desfăşoară în cadrul legal, şi nu este de natură a afecta publicul minor.

În temeiul art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3), ale art. 91 alin. (1) şi (2) şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi în conformitate cu art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. pentru postul de televiziune ANTENA 1 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 1 cu somaţie publică, întrucât emisiunea “Duminica în familie”, difuzată în ziua de 8 martie 2009, a avut un conţinut nepotrivit orei de difuzare, prin conotaţiile sexuale ale temei abordate şi limbajul folosit la o oră la care minorii au acces neîngrădit la vizionarea programelor.

De asemenea, în cadrul emisiunii au fost promovate produsele sponsorilor, fapt interzis de reglementările din domeniul audiovizualului. Conform legislaţiei audiovizuale, programele sponsorizate nu trebuie să incite la vânzarea, cumpărarea sau închirierea produselor ori serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în special prin referiri promoţionale ori de natură comercială la aceste produse sau servicii, făcute în timpul respectivelor emisiuni.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.