Decizia nr. 446 din 08.09.2015

16.09.2015


envoyer l'article par mail title=

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 08 septembrie 2015, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, în baza reclamaÅ£iilor înregistrate la CNA cu nr. 862/02.02.2015 ; 1254/16.02.2015 ; 2086/09.03.2015 ; 4527/12.05.2015, cu privire la conÅ£inutul spotului publicitar „Zenella Med” difuzat de posturile de televiziune.

 Redăm din raportul de monitorizare :

 â€žConform datelor furnizate de Kantar Media, spotul pentru produsul medical Zenella Med a fost difuzat de următoarele posturi :

  • Ianuarie 2015 : Antena 1 (de exemplu data 28.01.2015, ora 18:32:30), Antena 3 (de exemplu data 28.01.2015, ora 19:57:30), Kanal D (de exemplu data 28.01.2015, ora 18:28:09), NaÅ£ional TV (de exemplu data 28.01.2015, ora 22:28:38), România TV (de exemplu data 28.01.2015, ora 20:54:50), Euforia (de exemplu data 28.01.2015, ora 18:42:11), Antena Stars (de exemplu data 28.01.2015, ora 18:30:57) ;
  • Februarie 2015 : Antena 1 (de exemplu data de 01.02.2015, ora 09:11:19), Antena 3 (de exemplu data de 01.02.2015, ora 11:54:41), Kanal D (de exemplu data de 01.02.2015, ora 07:40:49), NaÅ£ional TV (de exemplu data de 01.02.2015, ora11:50:16), România TV (de exemplu data de 01.02.2015, ora 10:36:52), Euforia (de exemplu data de 01.02.2015, ora 09:55:00), Film Cafe (de exemplu data de 01.02.2015, ora 09:48:36), Antena Stars (de exemplu data de 01.02.2015, ora 12:14:10), Comedy Central Extra (de exemplu data de 01.02.2015, ora 16:57:20), Paramount (de exemplu data de 01.02.2015, ora 14:31:38), AXN (de exemplu data de 02.02.2015, ora 16:41:20) ;
  • Mai 2015 : Antena 1 (de exemplu data de 04.05.2015, ora 13:38:39), Antena 3 (de exemplu data de 04.05.2015, ora 21:24:05), Kanal D (de exemplu data de 04.05.2015, ora 08:46:48), NaÅ£ional TV (de exemplu data de 04.05.2015, ora 09:07:28), România TV (de exemplu data de 04.05.2015, ora 07:46:11), AXN (de exemplu data de 04.05.2015, ora 12:31:37), Euforia (de exemplu data de 04.05.2015, ora 07:33:24), Film Cafe (de exemplu data de 04.05.2015, ora 08:49:35), Antena Stars (de exemplu data de 04.05.2015, ora 07:46:39), Comedy Central Extra (de exemplu data de 04.05.2015, ora 08:57:42), Paramount (de exemplu data de 04.05.2015, ora 12:13:38).

 Postul de televiziune Antena 3 a difuzat în data de 15.02.2015, jurul orei 23:42, un spot pentru produsul Zenella Med, având o durată de 20 de secunde. Acesta a început prin prezentarea unei femei stând pe un fotoliu È™i având faÈ›a blurată, spunând :
 E delicat să vorbesc despre asta ! Usturimea, mâncărimea, mirosul neplăcut în zona intimă. ÃŽn acel moment, pe ecran a apărut reprezentarea grafică a zonei bazinului femeii, realizat folosind culoarea albastră, iar asupra zonei pubiene pulsa culoarea roÈ™u.
 Voce din off : Sunt semne ale infecÈ›iilor intime cauzate de diverse bacterii È™i candida. Zenella Med este soluÈ›ia inovatoare împotriva afecÈ›iunilor intime. Pe ecran sunt reprezentate, pe un fundal verde, numeroase bacterii, apoi a apărut imaginea ambalajului È™i, respectiv a produsului Zenella Med.
 Cadrul a revenit la cel iniÈ›ial, însă faÈ›a femeii, È›inând în mână produsul Zenella Med, nu mai era blurată !
 Zenella Med mi-a redat confortul intim !
 Titrat pe ecran : PENTRU SIGURANÈšA INTIMITĂȚII TALE”
 Voce din off È™i titrat pe ecran : Acesta este un dispozitiv medical. CitiÈ›i cu atenÈ›ie prospectul ! ÃŽn partea dreaptă a ecranului a apărut imaginea produsului Zenella Med !”

 ÃŽn urma vizionării ÅŸi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că acestea au fost difuzate cu încălcarea prevederilor articolelor 127 alin. (3) ÅŸi 129 lit. j) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :

  • art. 127 (3) : „Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la produse ÅŸi tratamente pentru probleme de natură sexuală nu pot fi difuzate decât în intervalul orar 22,00 - 06,00.”
  • art. 129 “Publicitatea la medicamente nu trebuie să conÅ£ină nicio menÅ£iune care :
  • j) - să folosească, în termeni inadecvaÅ£i, alarmanÅ£i sau înÅŸelători, reprezentări vizuale ale schimbărilor în organismul uman cauzate de boli sau leziuni ori de acÅ£iuni ale medicamentelor asupra organismului uman sau a unei părÅ£i a acestuia.

 Membrii Consiliului au constatat, pe de o parte, că publicitatea pentru produsul „Zenella Med” putea fi difuzată numai cu respectarea intervalului orar prevăzut de dispoziÅ£iile art. 127 alin. (3) din Codul audiovizualului, respectiv începând cu ora 22.00 ÅŸi până la ora 06.00, având în vedere ca acesta face parte din categoria produselor “pentru probleme de natură sexuală”.
 Or, potrivit raportului de monitorizare, publicitatea pentru produsul “Zenella Med” a fost difuzat pe mai multe posturi de televiziune la ore situate în afara intervalului orar prevăzut de legiuitor, respectiv orele 13.00, 14.00, 07.00, 08.00, 12.00 etc.

 Pe de altă parte, Consiliul a constatat că publicitatea la produsul “Zenella Med” conÅ£ine menÅ£iuni care folosesc în termeni inadecvaÅ£i reprezentări vizuale ale schimbărilor în organismul uman cauzate de boli, ceea ce contravine dispoziÅ£iilor art. 129 lit. j) din Codul audiovizualului.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar în sensul ca, în situaÅ£ia reluării difuzării lui, să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaÅ£ia audiovizuală.