Decizia nr. 442 din 07.04.2009

07.04.2009


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (GMC) S.A.
cu sediul în Bucureşti, B-dul Ficusului nr. 44 A, Corp B, etaj 4,
sector 1, CUI 15081313

pentru postul RADIO ZU

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 07 aprilie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunea « Morning Zu », difuzată în perioada 05-31 martie 2009, de postul Radio ZU.

Postul Radio ZU din Bucureşti aparţine radiodifuzorului S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (GMC) S.A. (licenţa audiovizuală nr. R427.2/26.04.2004 şi decizia de autorizare nr.1002.0-1/22.12.2005).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (GMC) S.A. a încălcat prevederile art. 3 alin. (2), art. 39 alin.(1) - (2) şi art. 42 alin.(1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi dispoziţiile art. 112 alin. (1) şi art. 117 alin.(1) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor din Legea audiovizualului :

  • art. 3 - (2)Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
  • art. 39 (1) Este interzisă difuzarea, în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune, de programe care pot afecta grav dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor, în special programele care conţin pornografie sau violenţă nejustificată.

(2) Difuzarea în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare ori datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.

  • art. 42 - (1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.

Conform dispoziţiilor din Codul audiovizualului :

  • art. 112 alin. (1) Este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare ; aceste restricţii nu se referă la denumirea companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii.
  • art. 117 alin. (1) Calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor şi vizual, de programele audiovizuale, prin coperte neutre.

În fapt, în ziua de 12 martie 2009, postul Radio ZU a difuzat emisiunea „Morning ZU”, în cadrul căreia, realizatorii emisiunii, dl. Mihai Morar şi dl. Daniel Buzdugan, au primit o ofertă de a susţine un program la Club Ibiza din Lehliu, pe care au acceptat-o, cu scopul de a relansa respectivul club şi de a strânge suma de 5.000 lei reprezentând amenda primită în şedinţa CNA din data de 10.03.2009, şi a o plăti la “casieria” C.N.A.-ului. Acest program a fost promovat intens timp de două zile pe postul de radio şi de televiziune. (Observatorul - Antena 1 de vineri 13.03 şi 14.03.2009).

Redăm din conţinutul raportului de monitorizare :

“M. Morar : Facem o super petrecere ! Ia ascultaţi aicea despre ce este vorba !
Pe muzică : De-aş renaşte aş vrea să fiu Party people la Lehliu, de-aş renaşte aş vrea să fiu Party People la Lehliu ! Suntem Buzdugan şi Morar şi lansăm petrecerile de CNA ! De C NAmendat Domnu’ Morar ? Ajută-ne să ne plătim amenda de 5000 de roni la CNA. Vino sâmbătă seara la ora 23.00 în Club Ibiza din Lehliu ! No, ştiţi bancul cu CNA ? Ce ne-a adunat aici ? Bucureştiul nu e fiţa hai la Lehliu în Ibiza ! Intră pe www.radiozu.ro ca să ştii tot ! Vino sâmbătă la Lehliu pentru cea mai tare aroganţă marca Radio Zu !”

Membrii Consiliul au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 3 alin. (2) din legea audiovizualului, întrucât publicul nu a fost informat corect cu privire la persoana juridică competentă să încaseze amenzile aplicate de CNA, respectiv administraţia financiară, fiind de notorietate că amenzile aplicate de CNA radiodifuzorilor se fac venit la bugetul statului şi atribuţia de a le urmări si încasa revine organelor fiscale, aceste sume neintrând în bugetul propriu al CNA.

În ediţia emisiunii „Morning ZU” din data de 17 martie 2009, realizatorul acesteia, dl. Mihai Morar, a oferit o dedicaţie muzicală specială domnului prim-ministru al României, dl. Emil Boc.

Redăm din raportul de monitorizare :

”(...) Premierul Piticul Porno care a lansat ieri strategia anticriză a României, avem o piesă de la Mihai Alexandru şi Unchiul Sapro – E criză mare !”

Având în vedere că prezentarea dedicaţiei a fost făcută într-un mod ofensator, iar prin raportare la prevederile art. 42 alin.(1) din legea audiovizualului, care protejează dreptul oricărei persoane la imagine, Consiliul a apreciat că au fost afectate demnitatea umană şi dreptul la propria imagine a primului ministru al României, dl. Emil Boc.

În data de 16 martie 2009, în emisiunea “Mornig ZU”, a fost difuzată melodia “Vaca morgană” a formaţiei Zale ca dedicaţie pentru „toate piţipoancele”, melodie ale cărei versuri conţin un limbaj vulgar şi cu conotaţii sexuale.

În data de 18 şi 20 martie 2009, în emisiunea “Mornig ZU”, realizatorii emisiunii, dl. Mihai Morar şi dl. Daniel Buzdugan, au făcut un comentariu vulgar cu privire la ştirea din ziarul „Libertatea” despre preţul mielului de Paşte şi cu privire la cartea Laurei Andreşan, „Bărbaţi la feminin”.

Redăm din raportul de monitorizare :

„D. Buzdugan : Ziarul Libertatea ne informează că mielul de Paşte costă... va costa 240 de lei. Două milioane patru sute, nu ? (...)
M. Morar : Mamă, mamă, păi da stai un pic ! Te duci în piaţă, uite daţi-mi mielul ăla că-i mai frumos ! Ăla că-i mai frumos costă 3 milioane ! Păi bă, decât să scot banii ăştia mai bine le arăt mielu !(…)
M. Morar : Uite, Libertatea vine cu cliteratură !... Cliteratură, pentru că Laura Andreşan nu scrie literatură scrie cliteratură.
D. Buzdugan : Aha, aha, din zona cliter…
M. Morar : Exact ! Ea scrie cu clitere de tipar !
D. Buzdugan : Da, ziarul Can-Can ar putea da filme porno, de exemplu !
M. Morar : Nu cred că se coboară ! Interesant este că această carte a Laurei Andreşan, alături de “Cel mai iubit dintre pământeni” să n-o subestimezi dragă Daniel este tot literatură de căpătâi, dar nu de căpătâiul ăla la care te gândeşti tu, ci de căpătâiul ăla de la mijloc, ştii ?
D.Buzdugan : Aha, ăla din bancul : atenţie ţineţi-vă de bara de sus, că bara de jos coboară !
M.Morar : Te-ai prins !

Audiind înregistrările emisiunilor matinale “Mornig ZU”, din zilele de 16, 18 şi 20 martie 2009, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 39 alin.(1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 privind protecţia copilului în cadrul serviciilor de programe de radiodifuziune, întrucât, atât versurile melodiei, cât şi comentariile realizatoriilor, a avut un conţinut licenţios, cu evidente conotaţii sexuale, total nepotrivit orei de difuzare a emisiunii.

Pentru respectarea normelor privind protecţia minorilor, invocate anterior, prezentatorii unei emisiuni au obligaţia de a se asigura că programul pe care îl realizează se desfăşoară în cadrul legal, fără a contribui ei înşişi, prin utilizarea unui limbaj licenţios, la lipsirea de valoare educativă şi informaţională a emisiunilor, cu consecinţa afectării publicului minor.

În emisiunea “Mornig ZU”, difuzată de postul de RADIO ZU în ziua de 13 martie 2009, realizatorii emisiunii dl. Mihai Morar şi dl. Daniel Buzdugan, au promovat Clubul Ibiza din Lehliu, unde aceştia au susţinut un program în data de 14.03.2009 pentru a primi contravaloarea amenzii de la C.N.A. şi pentru a scoate Clubul Ibiza din Lehliu, din faliment.

În zilele de 10, 17, 19 şi 27 martie, postul de RADIO ZU a difuzat emisiunea “Mornig ZU”, în cadrul căreia, realizatorii emisiunii, dl. Mihai Morar şi dl. Daniel Buzdugan, au promovat Fast Food-ul lui Mario’s, prezentând numele, adresa, o parte din meniu, îndemnând ascultătorii să mănânce acolo.

Membrii Consiliului au constatat, în urma analizării raportului de monitorizare, că emisiunea “Mornig ZU”, prin conţinutul său, nu a avut un caracter informativ ori de dezbatere, ci, practic, fără a fi încadrată ca atare de către radiodifuzor, a fost o emisiune publicitară, în care cei doi realizatori au promovat serviciile unor furnizori de servicii.

Redăm spre exemplificare :

„M. Morar : Nu la Lehliu, la Lehliu am rezolvat treaba, ne-am plătit şi amenda la CNA, vreau să rezolvăm problema cu fast food-ul lui Marius deschis la rond la Alba Iulia
D. Buzdugan : Să vedem dacă miroase a faliment
M. Morar : dacă e falimentar, că aş vrea să îl ajutăm. Acum noi am zis în câteva dimineţi, n-am făcut reclamă făţişă, am şi mâncat de la Mario, foarte bun şi puiul şi mazărea şi tiramizu da să vedem, l-am sunat să vedem cum îi mai merge şi ce noutăţi are pentru noi. Bună dimineaţa Mario !... Cum mere treaba ?
Mario : Treaba mere mai bine !
M. Morar : Da ? Se simte ?
Mario : Da, da se simte, se simte !
M. Morar : Deci, noi eram în punctul A şi trebuie să ajungem în punctul B, de fapt eram în punctul F faliment, trebuie să ajungem în punctul P adică profit, făceai 5 milioane pe zi acu vreo trei săptămâni, cât ai ajuns să faci că bănuiesc că a fost o creştere foarte mare atunci când în zilele alea când ne-am vorbit noi foarte mult după care s-a oprit şi ai revenit la…
D. Buzdugan : sau nu !
Mario : Nu, nu ! S-a menţinut !
M. Morar : Pe bune ?
Mario : Da, s-a menţinut, deci se menţinuse la 15, 16 şi acum a început să urce la 18 !
M. Morar : Ţie îţi trebuie 25 pe zi ca să rezişti nu ?
Mario : Da ! Corect !

Consiliul Naţional al Audiovizualului a constatat că radiodifuzorul a transformat o emisiune matinală într-una cu caracter publicitar, situaţie în care au fost încălcate prevederile art. 112 alin.(1) şi art. 117 alin.(1) privind difuzarea grupată a publicităţii şi a teleshoppingului, în sensul că aceasta nu a fost identificată ca atare prin marcaje corespunzătoare şi nu a fost separată de alte părţi ale serviciului de programe prin semnale optice şi acustice.

Faţă de acestea, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului cu suma de 10.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2) şi a art. 91 alin. (1) şi alin.(3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (GMC) S.A. având licenţa audiovizuală nr. R427.2/26.04.2004 şi decizia de autorizare nr.1002.0-1/22.12.2005 pentru postul Radio ZU, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2), art. 39 alin.(1) - (2) şi art. 42 alin.(1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi a dispoziţiilor art. 112 alin. (1) şi art. 117 alin.(1) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.


Către,

S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (GMC) S.A.
Bucureşti, B-dul Ficusului nr. 44 A, Corp B, etaj 4, sector 1, CUI 15081313

pentru postul RADIO ZU

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 442/07.07.2009 privind amendarea cu 10.000 lei a radiodifuzorului S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (GMC) S.A. pentru postul RADIO ZU din Bucureşti şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul RADIO ZU cu amendă în cuantum de 10.000 lei, întrucât versurile unei melodii difuzate în cadrul emisiunii matinale „Mornig ZU” din 16 martie 2009, precum şi comentariile realizatoriilor emisiunii din zilele de 18 şi 20 martie 2009, pe marginea unor articole din presa scrisă, au avut un conţinut licenţios, nepotrivit orei de difuzare, fapt de natură a afecta dezvoltarea mentală şi morală a minorilor, care au acces neîngrădit la programele audiovizuale matinale.

Postul RADIO ZU a dezinformat publicul atunci când d-nii Mihai Morar şi Daniel Buzdugan au afirmat că suma de 5.000 lei reprezentând amenda aplicată de Consiliu va fi vărsată la „casieria CNA”. În realitate, această sumă se face venit la bugetul statului, fiind achitată de post direct la administraţia financiară.

În cadrul emisiunii „Morning Zu”, din zilele de 10, 13, 17, 19 şi 27 martie 2009, nu au fost respectate normele privind difuzarea grupată a publicităţii şi separarea clară a acesteia de alte părţi ale programului prin ecrane neutre sau prin semnale optice şi acustice, aşa cum impun prevederile din legislaţia audiovizuală.”.

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.