Decizia nr. 441 din 08.09.2015

15.09.2015


envoyer l'article par mail title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 08 septembrie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare cu privire la difuzarea spotului publicitar pentru promovarea produsului Urifin.
 Posturile de televiziune Animal Planet (ex. 24.02.2015, ora 11:11), Antena Stars (ex. 29.03.2015, ora 23:16), AXN (ex. 29.03.2015, ora 17:31),
 AXN Black (ex. 24.02.2015, ora 19:43), AXN White (ex. 24.02.2015, ora 20:07),
 B1 TV (ex. 29.03.2015, ora 20:56), Comedy Central Extra (ex. 24.02.2015, ora 16:16), Favorit TV (ex. 29.03.2015, ora 22:26), Naţional TV (ex. 29.03.2015, ora 11:44), Paramount (ex. 24.02.2015, ora 22:36), Realitatea TV (ex. 29.03.2015, ora 21:52), România TV (ex. 29.03.2015, ora 17:34), TCM (ex. 24.02.2015, ora 18:35), TLC (ex. 24.02.2015, ora 21:31) şi Universal Channel (ex. 24.02.2015, ora 22:12) au difuzat în perioada 9 februarie - 2 aprilie 2015 un spot de publicitate pentru suplimentul alimentar Urifin, cu durata de 20 de secunde.

 Descriere :
 Spotul constă într-o animaţie în care apare iniţial reprezentarea unei femei. Apoi, sunt formate din sfere de culoare roşie o bicicletă, turnul Eiffel, un proiector pentru filme, iar la final, sunt afişate imagini cu cutii şi recipiente de Urifin şi ceai de la Alevia.
 Voce din off : Uită de infecţia urinară ! De acum poţi face orice îţi doreşti : plimbări cu bicicleta, excursii cu prietenii, timp petrecut cu cei dragi. Pachetul complex Urifin plus ceai de la Alevia susţine sănătatea tractului urinar şi reduce disconfortul. Urifin, soluţia complexă pentru un tract urinar sănătos.

 În ceea ce priveşte informaţiile afişate pe ecran, pe întreaga durată a spotului publicitar este afişată în partea stângă-jos sigla : Alevia Urifin. De asemenea, în timp ce se află pe ecran imagini cu cutiile şi recipientele Urifin, sunt afişate textele : Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul (în partea de jos a ecranului) ; Pachet complet : comprimate + ceai ; Susţine sănătatea tractului urinar. (în partea stângă a ecranului).

 La finalul spotului, este afişată în centrul ecranului sigla Alevia, alături de cuvintele : Strop de bine ; Propolis vitamina C ; Memorie ; Ceaiuri ; Aloe vera ; Calciu ; Complex B ; Răceală, Spirulină ; Imunitate ; Ginseng ; Coenzima G10 ; Stres şi anxietate ; Ginko biloba ; Viaţă sexuală ; Copii ; Ulei de peşte şi alte cuvinte ilizibile în înregistrările de care dispunem, din cauza mărimii mici a caracterelor (2 secunde). Potrivit raportului de monitorizare, începând cu data de 3 aprilie 2015, spotul de publicitate pentru suplimentul alimentar Urifin nu a mai fost difuzat.

 În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare, Consiliul a constatat că spotul pentru promovarea produsului Urifin a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 102 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
 Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale.

 Conform punctului de vedere comunicat de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), înregistrat la CNA cu nr. 7171/1/08.09.2015, referitor la conţinutul spotului difuzat pe posturile de televiziune menţionate, informaţiile prezentate încalcă prevederile legale în materie de publicitate, în sensul că afirmaţia “Uită de infecţiile urinare” poate exagera calităţile produsului şi eficacitatea acestuia inclusiv în tratarea unor probleme medicale, iar Conform Registrului European al Menţiunilor de Sănătate nu există menţiuni aprobate pentru ingredientele produsului.

 În consecinţă, Comitetul Etic al RAC a decis că se încalcă prevederile Codului de Practică în Comunicarea Comercială elaborat de RAC, potrivit cărora comunicarea trebuie să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare, în special în ceea ce priveşte : a) caracteristicile sau efectele unui produs, cum ar fi natura sa, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei, modul de execuţie, domeniul de utilizare, eficienţa şi performanţa, cantitatea, originea geografică sau comercială, disponibilitatea, destinaţia, parametrii tehnico-funcţionali, rezultatele aşteptate ca urmare a utilizării acestuia ori rezultatele şi caracteristicile esenţiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra sa, dacă produsul corespunde scopului său etc.
 În urma analizării spotului Urifin, membrii Consilliului consideră că afirmaţia, “Uită de infecţia urinară !”, are rolul de a amplifica calităţile produsului şi eficacitatea acestuia, fapt ce contravine dispoziţiilor legale în materie de publicitate. Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului apreciază că spotul analizat constituie publicitate care nu este conformă cu dispoziţiile legale, publicitate interzisă de prevederile art. 102 alin. (1) din Codul audiovizualului

 Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale în materie de publicitate poate asigura o informare corectă şi completă a publicului telespectator şi o competiţie loială între comercianţii care îşi promovează produsele şi serviciile pe posturile de televiziune.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar pentru promovarea produsului Urifin, în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.