Decizia nr. 439 din 08.09.2015

15.09.2015


envoyer l'article par mail title=


 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 8 septembrie 2015, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare, în baza sesizării înregistrate la CNA cu nr. 7171/03.08.2015 cu privire la unele spoturi pentru suplimente alimentare difuzate de posturile de televiziune.

 Conform raportului de monitorizare cu privire la suplimentul alimentar Korill :
 “Posturile de televiziune Antena 1 (ex. 09.05.2015, ora 21:55), Antena 3 (ex. 10.05.2015, ora 23:00), Discovery Channel (ex. 14.05.2015, ora 21:16), National Geographic (ex. 24.05.2015, ora 21:57), Realitatea TV (ex. 10.05.2015, ora 17:25) ÅŸi România TV (ex. 21:39) au difuzat în perioada 9 mai-1 iunie 2015 un spot de publicitate pentru suplimentul alimentar Korill, cu durata de 10 secunde.

 Descriere :
 IniÅ£ial, trei persoane îmbrăcate în halate albe lucrează într-un laborator. -Apoi, spotul constă într-o animaÅ£ie : o pastilă de Korill se deplasează ÅŸi se încadrează în litera ”o” din cuvântul Korill, care la rândul său se încadrează pe o cutie de Korill.
 Voce din off : Validat de studii clinice ÅŸi de 40 de ori mai eficient decât omega clasic. Korill. ÃŽmpotriva colesterolului ÅŸi a trigliceridelor.
 Texte afiÅŸate pe ecran : De 40 de ori mai eficient* - EficienÅ£a antioxidantă (activitate ORAC) - decât omega clasic (în centrul ecranului) ; Korill (în centrul ecranului), uÅŸor de administrat, fără reflux gastric neplăcut (în partea de jos a ecranului) ; ÃŽmpotriva colesterolului ÅŸi a trigliceridelor ! (în partea de jos a ecranului) ; Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul (în partea de jos a ecranului).”

 ÃŽn urma analizării sesizării ÅŸi a vizionării spotului publicitar care a făcut obiectul raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că acesta este de natură să contravină dispoziÅ£iilor art. 102 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :
 “Art. 102 (1) Este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziÅ£iile legale.”

 Conform sesizării nr. 7171/03.08.2015 formulată de Serviciul NaÅ£ional pentru Plante Medicinale Aromatice ÅŸi Produse ale Stupului, (S.N.P.M.A.P.S.), care asigură, conform Legii 491/2003, notificarea, supravegherea ÅŸi controlul suplimentelor alimentare, spotul publicitar pentru produsul KORILL “includea menÅ£iuni de sănătate nepermise de Regulamentul UE nr. 432/2012, referitoare la eficienÅ£a produsului ”împotriva colesterolului ÅŸi trigliceridelor”.

 De asemenea, prin punctul de vedere comunicat de Consiliul Român pentru Publicitate, înregistrat la CNA cu nr. 7171/4/08.09.2015, acesta a constatat că spotul publicitar conÅ£ine o formulare care “nu este suficient de clară, putând induce în eroare consumatorul prin ambiguitatea sa ÅŸi încălcând astfel Art. 1.3 din codul RAC.”

 Potrivit dispoziÅ£iilor din Codul audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de informare corectă a publicului. Având în vedere cele menÅ£ionate anterior Consiliul a apreciat că spotul analizat constituie publicitate care nu este conformă cu dispoziÅ£iile legale, publicitate interzisă de prevederile art. 102 alin. (1) din Codul audiovizualului.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar în sensul respectării de către acesta a condiÅ£iilor specifice publicităţii la produse medicale ÅŸi suplimente alimentare în cadrul comunicărilor comerciale audiovizuale.