Decizia nr. 439 din 08.09.2015

15.09.2015


envoyer l'article par mail title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 8 septembrie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza sesizării înregistrate la CNA cu nr. 7171/03.08.2015 cu privire la unele spoturi pentru suplimente alimentare difuzate de posturile de televiziune.

 Conform raportului de monitorizare cu privire la suplimentul alimentar Korill :
 “Posturile de televiziune Antena 1 (ex. 09.05.2015, ora 21:55), Antena 3 (ex. 10.05.2015, ora 23:00), Discovery Channel (ex. 14.05.2015, ora 21:16), National Geographic (ex. 24.05.2015, ora 21:57), Realitatea TV (ex. 10.05.2015, ora 17:25) şi România TV (ex. 21:39) au difuzat în perioada 9 mai-1 iunie 2015 un spot de publicitate pentru suplimentul alimentar Korill, cu durata de 10 secunde.

 Descriere :
 Iniţial, trei persoane îmbrăcate în halate albe lucrează într-un laborator. -Apoi, spotul constă într-o animaţie : o pastilă de Korill se deplasează şi se încadrează în litera ”o” din cuvântul Korill, care la rândul său se încadrează pe o cutie de Korill.
 Voce din off : Validat de studii clinice şi de 40 de ori mai eficient decât omega clasic. Korill. Împotriva colesterolului şi a trigliceridelor.
 Texte afişate pe ecran : De 40 de ori mai eficient* - Eficienţa antioxidantă (activitate ORAC) - decât omega clasic (în centrul ecranului) ; Korill (în centrul ecranului), uşor de administrat, fără reflux gastric neplăcut (în partea de jos a ecranului) ; Împotriva colesterolului şi a trigliceridelor ! (în partea de jos a ecranului) ; Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul (în partea de jos a ecranului).”

 În urma analizării sesizării şi a vizionării spotului publicitar care a făcut obiectul raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că acesta este de natură să contravină dispoziţiilor art. 102 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate :
 “Art. 102 (1) Este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale.”

 Conform sesizării nr. 7171/03.08.2015 formulată de Serviciul Naţional pentru Plante Medicinale Aromatice şi Produse ale Stupului, (S.N.P.M.A.P.S.), care asigură, conform Legii 491/2003, notificarea, supravegherea şi controlul suplimentelor alimentare, spotul publicitar pentru produsul KORILL “includea menţiuni de sănătate nepermise de Regulamentul UE nr. 432/2012, referitoare la eficienţa produsului ”împotriva colesterolului şi trigliceridelor”.

 De asemenea, prin punctul de vedere comunicat de Consiliul Român pentru Publicitate, înregistrat la CNA cu nr. 7171/4/08.09.2015, acesta a constatat că spotul publicitar conţine o formulare care “nu este suficient de clară, putând induce în eroare consumatorul prin ambiguitatea sa şi încălcând astfel Art. 1.3 din codul RAC.”

 Potrivit dispoziţiilor din Codul audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de informare corectă a publicului. Având în vedere cele menţionate anterior Consiliul a apreciat că spotul analizat constituie publicitate care nu este conformă cu dispoziţiile legale, publicitate interzisă de prevederile art. 102 alin. (1) din Codul audiovizualului.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar în sensul respectării de către acesta a condiţiilor specifice publicităţii la produse medicale şi suplimente alimentare în cadrul comunicărilor comerciale audiovizuale.