Decizia nr. 438 din 08.09.2015

15.09.2015


envoyer l'article par mail title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 08 septembrie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA cu nr. 7171/03.08.2015 cu privire la conţinutul spotului publicitar „MOVIAL PLUS” difuzat de posturile de televiziune EUFORIA LIFESTYLE TV şi REALITATEA TV.

 Conform constatărilor consemnate în raportul de monitorizare, în perioada 01-31.07.2015, posturile de televiziune EUFORIA LIFESTYLE TV (de exemplu, în data de 31.07.2015, la ora 22.57) şi REALITATEA TV (de exemplu, în 30.07.2015, ora 23.56) au difuzat spotul publicitar pentru suplimentul alimentar „MOVIAL PLUS”. Spotul a avut o durată de 15 secunde a cărui descriere o redăm din raportul de monitorizare :
 “În ecran partajat, sunt prezentate două femei şi un bărbat care par să aibă probleme de sănătate în zona spatelui sau în zona genunchilor. Voce din off : La orice oră şi orice vârstă poţi face mişcarea potrivită cu Movial Plus.

 Sunt difuzate imagini cu doi tineri care merg pe biciclete şi apoi, cu un bărbat care aleargă ; alături de acesta, în ecran partajat este difuzată o animaţie în care este reprezentată tensiunea exercitată asupra articulaţiilor în timpul alergării. Voce din off : Înlătură riscul degenerării articulare şi reduce durerea în doar 21 de zile.
 În partea de jos a ecranului, sunt afişate succesiv următoarele : movial plus ; Formulă complexă inovativă ; Efecte demonstrate clinic ; Mobilitate fără durere.

 Apoi, sunt afişate pe ecran următoarele : Ingrediente de ultimă generaţie (partea de sus a ecranului) ; COLAGEN HIDROLIZAT DE TIP II Creşte mobilitatea (stânga-sus) ; ACID HIALURONIC (reduce inflamaţia şi elimină durerea (dreapta-sus) ; Vitamina C Antioxiodant (dreapta-jos) ; EXTRACT DE RODIE Antiinflamator (stanga-jos) ; MOVIAL PLUS ajută la regenerarea articulaţiilor şi reducerea durerii în 21 de zile ! (partea de sus a ecranului) ; Acesta este un supliment alimentar. Consultaţi cu atenţie prospectul (stânga-jos). Voce din off : Investeşte astăzi în mobilitatea ta de mâine cu Movial Plus. Caută ofertele din farmacii ! Acesta este un supliment alimentar. Consultaţi cu atenţie prospectul. În legătură cu difuzarea unor spoturi pentru suplimente alimentare pe posturile de televiziune şi de radio, la C.N.A. a fost primită sesizarea, înregistrată sub nr. 7171/03.08.2015, formulată de S.N.P.M.A.P.S., entitate cu atribuţii în supravegherea şi controlul pieţei de suplimente alimentare, conform Legii nr. 491/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

 Prin sesizarea menţionată, S.N.P.M.A.P.S. aduce la cunoştinţa Consiliului faptul că „a identificat o serie de spoturi publicitare şi materiale de promovare a suplimentelor alimentare care încalcă reglemententările naţionale şi europene în materie de publicitate”, pe care le-a calificat ca fiind „reclame publicitare înşelătoare”.

 Astfel, printre suplimentele alimentare nominalizate, este menţionat şi spotul pentru produsul „MOVIAL PLUS”, care se adresează articulaţiilor articulare, şi cu privire la care, în sesizare, se precizează : „Suplimentele alimentare sunt produse care nu au proprietatea de a trata, vindeca ori preveni îmbolnăvirea, menţiunile de sănătate permise a fi asociate acestora adresându-se menţinerii stării de sănătate şi bunei funcţionări a organismului uman.

 Având în vedere că prevederile Ordinului 1069/2007, art. 6 (2), Orinului. 1228/2005, art. 8 şi Codul de Practică în Comunicarea Comercială obliga operatorii de suplimente alimentare să realizeze publicitatea conform legii şi cer în mod explicit ca aceasta să fie ”reală, să nu inducă în eroare consumatorul”şi ”calităţile produsului să fie prezentate conform compoziţiei acestuia”, considerăm ca cele şase cazuri semnalate nu respectă cerinţele legale, conţinutul spoturile încălcând bunele practici publicitare şi reglementările legale, motiv pentru care vă rugăm să verificaţi dacă spoturile respective au fost difuzate şi la alte posturi de televiziune şi să dispuneţi măsurile legale care se impun.”

 De asemenea, prin punctul de vedere comunicat de Consiliul Român pentru Publicitate, înregistrat la CNA sub nr. 7171/08.09.2015, acesta a constatat că spotul publicitar “MOVIAL PLUS” este un supliment alimentar notificat recent la IBA, iar afirmaţia conţinută în spot, potrivit căreia “înlătură riscul degenerării articulare şi reduce durerea în doar 21 de zile” poate induce în eroare consumatorul. În motivare se arată că, degenerarea articulară poate avea multiple cauze printre care înaintarea în vârstă, situaţie în care produsul “MOVIAL PLUS” nu poate acţiona conform afirmaţiei menţionate anterior. De asemenea, prin afirmaţia de mai sus se garantează în acelaşi timp eficacitatea produsului.

 Totodată, conform Registrului European al menţiunilor de Sănătate, stabilit prin Regulamentul 1924/2006, menţiunile de sănătate folosite în comunicare nu sunt acceptate pentru ingredientele produsului. Se încalcă astfel art. B.7 din Anexa Cod Suplimente Alimentare la Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC.

 În consecinţă, Comitetul Etic al RAC a decis că spotul publicitar de promovare al produsului “MOVIAL PLUS” încalcă prevederile art. 1.2, art. 1.3 lit. a) şi art. 28.3 lit. f) din Codul de Practică în Comunicarea Comercială elaborat de RAC şi art. B7 din anexa la Codul RAC – Bune Practici în Etichetarea şi Publicitatea Suplimentelor Alimentare. Analizând şi vizionând spotul în cauză, membrii Consiliului au constatat că afirmaţiile de genul celor folosite în spot, precum : “Înlătură riscul degenerării articulare şi reduce durerea în doar 21 de zile (verbal) ; MOVIAL PLUS ajută la regenerarea articulaţiilor şi reducerea durerii în 21 de zile ! (scris)” sunt de natură să prejudiceze dreptul publicului la informare corectă, principiu prevăzut expres de normele audiovizuale, potrivit cărora comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

 Din această perspectivă, având în vedere cele menţionate anterior, membrii Consiliului au constatat că promovarea produsului „MOVIAL PLUS” constituie publicitate care nu este conformă cu dispoziţiile legale, publicitate interzisă de prevederile art. 102 alin. (1) din Codul audiovizualului.
 Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale în materie de publicitate poate asigura o informare corectă şi completă a publicului telespectator şi o competiţie loială între comercianţii care îşi promovează produsele şi serviciile pe posturile de televiziune.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar „MOVIAL PLUS”, în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.