Decizia nr. 437 din 08.09.2015

15.09.2015


envoyer l'article par mail title=


 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 8 septembrie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA cu nr. 2147/11.03.2015, 2450/18.03.2015, 2544/19.03.2015, 2725/26.03.2015, 3834/22.04.2015 şi 3809/21.04.2015, cu privire la conţinutul spotului publicitar „Nurofen pentru copii” difuzat de posturile de televiziune.

 Conform raportului de monitorizare, spotul are următorul conţinut : “Spotul a început prin prezentarea unei mămici cu un bebeluş în braţe. Apoi a urmat declaraţia acelei mămici. Ne-am cam speriat când Ana a făcut temperatură prima dată. O altă mămică ne-a zis de Nurofen pentru copii. Şi da, i-a scăzut febra repede, i-a revenit pofta de joacă. E şi uşor de folosit cu seringa gradată şi gustul îi place, de aceea îl recomand şi eu altor mămici. Nurofen pentru copii, de încredere în calmarea durerii şi febrei.

 Din când în când apăreau imagini cu ea şi bebeluşul în timp ce se jucau. La final au apărut două cutii de Nurofen pentru copii. În partea de jos a ecranului era scris de încredere în calmarea durerii şi febrei. Apoi au fost oferite informaţii despre produs : Doze şi mod de administrare-doza zilnică recomandată este de 20-30 mg ibuprofen/kg, administrată fracţionat la 8 ore. Produsul nu trebuie administrat copiilor sub 3 luni, decât dacă este recomandat de către medicul dumneavoastră.

 Acest medicament conţine ibuprofen şi se poate elibera fără prescripţie medicală. Se recomandă citirea cu atenţie a prospectului sau a informaţiilor de pe ambalaj. Dacă apar manifestări neplăcute, adresaţi-vă medicului sau farmacistului. Viza de publicitate : nr 24/ 04.02.2015 Textul a rămas pe ecran timp de 6 secunde. Acesta a fost scris cu literele de culoare neagră pe un fond verde deschis. Voce din off : Acesta este un medicament. Citiţi cu atenţie prospectul !”

 În urma vizionării spotului publicitar care a făcut obiectul raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că acesta este de natură să contravină dispoziţiilor art. 129 lit. a) şi c) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziţiilor invocate :
 Art. 129 Publicitatea la medicamente nu trebuie să conţină nicio menţiune care :
 a) să dea impresia că o consultaţie medicală sau o intervenţie chirurgicală nu este necesară, în special prin oferirea unor sugestii de diagnostic ori de tratament la distanţă ;
 c) să sugereze că starea de sănătate a subiectului poate fi îmbunătăţită prin utilizarea medicamentului respectiv ;

 Astfel, Consiliul a apreciat că spotul analizat conţine afirmaţii de natură să sugereze că starea de sănătate a copiilor poate fi îmbunătăţită prin utilizarea produsului promovat, că oferă sugestii de diagnostic şi de tratament la distanţă, iar prin acestea induce ideea că administrarea medicamentului se poate face şi fără o consultaţie medicală, situaţie ce contravine reglementărilor art. 129 din Codul audiovizualului, anterior citate.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar în sensul respectării de către acesta a condiţiilor specifice comunicărilor comerciale pentru medicamente prevăzute de legislaţia audiovizuală