Decizia nr. 414 din 12.04.2010

20.04.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. RADIO XXI SRL cu sediul în
Str. Horia Măcelariu, nr. 36-38, sector 1, BUCUREŞTI

pentru postul RADIO 21

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 20 aprilie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunea „Fabrica DeMentă", din 25 martie 2010, transmisă de postul RADIO 21.

Postul RADIO 21 aparţine radiodifuzorului S.C. RADIO XXI S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. R 064.1/07.07.1993 şi decizia de autorizare nr. 023.3/22.07.2008).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.

În fapt, în data de 25 martie 2010, postul RADIO 21 a difuzat emisiunea „Fabrica Dementă" prezentată de Orlando, Blaj şi Bubanu. În cadrul acestei ediţii a emisiunii, prezentatorii au făcut comentarii cu conţinut comercial referitoare la un aparat foto, marca Nikon, ce putea fi comandat accesând site-ul radio21.ro.

Spre exemplificare, redăm un fragment din raportul de monitorizare :

„Blaj : (...) Nu pierde oferta de pe site-ul radio21.ro, fii atent, mai ai timp. Bubanu : Nu e banal !
Blaj : Mai ai la dispoziţie 13 ore şi 16 minute. Da ? Dacă tot vorbim de site-uri
Orlando : Exact, un super aparat, un super aparat foto compact care vă asigură întotdeauna rezultate clare datorită obiectivului cu un unghi larg, cu un zoom de ăsta de mă rog, e un aparat de 12 megapixeli, carcasă ultrasubţire. Îl poţi avea cu 10% reducere. Unde ? Ma como unde, ma dove, ma doar aicea, perche îl comanzi pe radio 21.ro, deci doar aicea acorzi 10% reducerea, grande cadou 10% reducerea.
Blaj : Uite, ăsta e bun pentru Mihaela din Timişoara, pentru că spune : Ghiciţi cine era la Banca Transilvania în Timişoara ieri pe Calea Aradului ? Magda Ciumac cu copilul. Îţi iei aparatul ăsta Magda...
Orlando : Nikon, apropo.
Blaj : Mihaela aşa, Nikon, faci poză şi ne trimiţi la Dementa@radio21.(...)”

Accesând site-ul indicat de prezentatori în emisiune, s-a constatat că pe acesta era prezentată o poză a aparatului de fotografiat Nikon, pe aceeaşi pagină fiind un contor de timp care afişa timpul rămas şi menţiunea „Grăbeşte-te ! Mai poţi beneficia de promoţie”. Accesând tasta „Îl vreau” se putea comanda aparatul foto prezentat.

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au observat că, prin conţinutul său, o parte din această emisiune a fost transformată într-una cu conţinut comercial mascat, în care a fost promovat un model de aparat de fotografiat, marca Nikon, precum şi modalităţile de comercializare ale acestui produs, fapt de natură să încalce dispoziţiile legale referitoare la publicitatea mascată.

În calitate de garant al interesului public, Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. RADIO XXI S.R.L. pentru postul RADIO 21 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul RADIO 21 cu somaţie publică, întrucât, în ediţia emisiunii „Fabrica DeMentă", difuzată în 25 martie 2010, a făcut publicitate mascată în favoarea unui produs, fapt ce contravine dispoziţiilor legale.

Potrivit legii, publicitatea trebuie să poată fi uşor identificată ca atare, comunicările comerciale audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.