Decizia nr. 403 din 31.03.2009

31.03.2009


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A.,
cu sediul în Bucureşti, B-dul Timişoara nr. 26Z, Clădirea Anchor Plaza, _ birou 6A01, corp A, etaj 6, sector 6, C.U.I. 18684823

pentru postul de televiziune KANAL D

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 31 martie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunea „La şuetă cu Bahmu” difuzată în data de 12.03.2009, de postul Kanal D.

Postul de televiziune KANAL D aparţine radiodifuzorului S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 150 din 30.05.2006 şi decizia de autorizare audiovizuală nr. 1239.0 din 30.01.2007).

Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul SC DOGAN MEDIA INTERNAŢIONAL SA a încălcat dispoziţiile art. 27 alin. (1) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 112 alin. (1), art. 117 alin.(1), art. 153 alin.(1) şi art. 154 din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

În fapt, postul de televiziune Kanal D a difuzat pe data de 12.03.2009, de la ora 15.00, emisiunea „La şuetă cu Bahmu” moderată de Dana Săvuică. În emisiune a fost dezbătută problema alimentaţiei sănătoase şi au fost prezentate modalităţi de pierdere a kilogramelor acumulate pe timpul iernii. În cadrul emisiunii au participat, în calitate de invitaţi : biosinergologul Sandu Brânduşă, doctorul Violeta Pârvu, specialist în tratamente naturiste şi Cornelia Marin, dieteticiană, inventatorul făinii care nu îngraşă.

Unul din invitaţii emisiunii, Sandu Brânduşa, a prezentat terapia complementară practicată de dânsul pentru scăderea în greutate, energo-chiropractica, precum şi câteva fotografii ale unor pacienţi înainte şi după aplicarea terapiei.

Redăm din raportul de monitorizare : „Dana Săvuică : Rezultate !
Sandu Brânduşa : Da, rezultate.
Dana Săvuică : Păi şi ce, astea slăbesc, sau...
Sandu Brânduşa : Nu slăbeşti, scazi în greutate.(...)
Sandu Brânduşa : Vreau să spun că vitaminele mele sunt asociate cu modul de viaţă „Brânduşa”, care de la 146 de kilograme poţi să ajungi la 75 de kilograme într-un an şi 3 luni. (prezintă o fotografie cu pacienta înainte şi după scăderea în greutate)”.

Faţă de împrejurarea că în emisiune au fost prezentate produse şi tratamente pentru slăbit, membrii Consiliului au apreciat că au fost încălcate prevederile art. 153 alin. (1) din Codul audiovizualului, potrivit cărora, promovarea sau prezentarea produselor şi tratamentelor pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă, cu o durată de minimum 5 secunde : « Consultaţi medicul înainte de a urma dieta » ; dieta trebuie prezentată sau promovată ca o măsură pe termen scurt.

Prin prezentarea în emisiune a unor fotografii reprezentând persoane înainte şi după urmarea tratamentului, radiodifuzorul a încălcat şi dispoziţiile art. 154. litera c), din Codul audiovizualului, dispoziţii care interzic includerea în publicitatea şi teleshoppingul pentru produse sau tratamente de slăbit a exemplelor în care vorbesc sau apar persoane care ar fi fost obeze înainte de a utiliza produsele ori serviciul cărora li se face publicitate.

Membrii Consiliului au mai constatat că în emisiune au fost prezentate şi promovate vitamine obţinute de Sandu Brânduşa din plante şi au fost aduse la cunoştiinţa publicului adrese de internet unde acesta poate fi contactat (ex : www.brândusasanduterapeut.ro), iar prezentatoarea emisiunii a cerut detalii privind costul tratamentului, promovând practic serviciile acestuia, fapte ce contrain prevederilor legii audiovizualului.

Au fost prezentate, de asemenea, diverse produse naturale pregătite „în restaurantul” invitatei Cornelia Marin şi, pentru mai multe informaţii, a fost prezentată adresa de site a acesteia, www.fibrio.ro.

Consiliul a apreciat că prezentarea adreselor menţionate mai sus a constituit publicitate, care a fost făcută cu încălcarea prevederilor art. 112 alin. (1) din Codul audiovizualului, dispoziţii potrivit cărora este interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât emisiunile de teleshopping, în care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi identificate de public prin marcă, producător ori prin modalităţi de comercializare ; aceste restricţii nu se referă la denumirea companiilor producătoare de bunuri sau prestatoare de servicii.

De asemenea, Consiliul a constatat că au fost încălcate prevederile art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului, potrivit cărora publicitatea televizată şi teleshoppingul se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de alte părţi ale serviciului de programe. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată şi teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.

Conform art. 117 alin. (1) din Codul Audiovizualului, calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor şi vizual, de programele audiovizuale, prin coperte neutre.

În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 90 alin. (3) şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. DOGAN MEDIA INTERNAŢIONAL S.A. pentru postul de televiziune KANAL D şi dispune intrarea de îndată în legalitate. Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul SC Dogan Media Internaţional SRL, pentru postul de televiziune Kanal D, are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul KANAL D cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii „La şuetă cu Bahmu” din data de 12 martie 2009, a difuzat publicitate în favoarea unor servicii şi produse fără a respecta condiţiile legale de difuzare a acesteia. Legea audiovizualului prevede că publicitatea se difuzează grupat şi separat de restul programelor.

În cadrul aceleiaşi emisiuni, promovarea unui tratament pentru slăbit nu a fost însoţită de avertizarea obligatorie, sonoră şi scrisă, prevăzută de Codul audiovizualului, "Consultaţi medicul înainte de a urma dieta”. De asemenea, au fost prezentate fotografii ale unor persoane înainte şi după urmarea tratamentului, fapt interzis de reglementările legale din domeniul audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.