Decizia nr. 383 din 18.07.2013

23.07.2013


envoyer l'article par mail title=

 privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. NAŞUL, PRIETENII DE PRETUTINDENI ŞI ASOCIAŢII S.A.
 cu sediul în BUCUREŞTI, str. Paleologu nr. 2, et. 2, ap. 10, cam. 10, sector 2 CUI RO 30151536

 pentru postul de televiziune NAŞUL.TV
 Calea Victoriei nr. 21-23, sector 1 Bucureşti

 Întrunit în şedinţă publică în data de 18 iulie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA sub nr. 5785/17.05.2013 şi 6164/28.05.2013, cu privire la emisiunea „Istoria medicinei” difuzată în zilele de 3 şi 25 mai 2013, de postul NAŞUL.TV.

Postul de televiziune NAŞUL.TV aparţine radiodifuzorului S.C. NAŞUL, PRIETENII DE PRETUTINDENI ŞI ASOCIAŢII S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 291.2/14.12.2011, decizia de autorizare nr. 1815.0/22.03.2012 şi reautorizare nr. 1815.0-1/22.03.2012).

În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării emisiunii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. NAŞUL, PRIETENII DE PRETUTINDENI ŞI ASOCIAŢII S.A. a încălcat prevederile articolelor 3 alin. (2) şi 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale articolelor 101 şi 128 alin. (1) lit. d) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor din Legea audiovizualului :

  • art. 3 alin. (2) : Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
  • art. 29 alin. (1) : Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii :
     a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise ;

Conform prevederilor din Codul audiovizualului :

  • art. 101 : Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.
  • art. 128 alin. (1) lit. d) : Este interzisă menţionarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum : (...)
     d) cancer şi alte boli tumorale ;

În fapt, în zilele de 3 şi 25 mai 2013, cu menţiunea “redifuzare”, postul NAŞUL.TV a difuzat emisiunea “Istoria medicinei” moderată de dl. Paul Alexandru Moraru, care a avut-o ca invitată pe d-na dr. Lidia Lascu, oftalmolog. Pe ecran a fost afişat titlul : “Tumorile şi remediile naturale”.
 Invitata emisiunii a vorbit despre o serie de studii efectuate de un medic german, Johanna Budwig, care ar fi ajuns la concluzia că apariţia tumorilor este cauzată de grăsimile care blochează activitatea la nivelul mitocondriei celulei.

 Cităm din raportul de monitorizare :
 „Lidia Lascu : Aceste margarine blochează mitocondria şi sunt la originea multor tumori care apar la populaţie. O altă grăsime care se întăreşte chimic este maioneza. E vorba de maionezele care se găsesc pe piaţă, în special acelea numite vegetale. Iarăşi, sunt o greşeală să le folosim. (…) Alte grăsimi ar fi uleiurile acelea artificiale, care conţin tot felul de acizi graşi, că noi tot am auzit de acizi graşi trans, poli nesaturaţi, sunt o nenorocire pentru noi.”
 De asemenea, invitata a afirmat că studiile medicului german conduc la concluzia că procesul de transformare a unei celule sănătoase în celulă canceroasă poate fi reversibil dacă se face tratament cu produse naturiste, cum ar fi, quark sau brânza de vaci provenită din laptele de vacă fermentat nepasteurizat.

 Redăm din raportul de monitorizare :
 „Lidia Lascu : E vorba de quark sau de brânza de vaci făcută din lapte de vacă fermentat şi e vorba de laptele de vacă fermentat nepasteurizat, adică netrecut prin foc, nefiert.”
 În timpul discuţiilor invitata emisiunii a recomandat publicului telespectator achiziţionarea unor produse oferite de firma Dacia Plant pentru igienizarea şi detoxifierea tubului digestiv, precum şi pentru întărirea sistemului imunitar ce trebuie să se lupte cu formaţiunile tumorale.
 Moderatorul emisiunii a încurajat precizările invitatei cu privire la metoda de tratament, precum şi cu privire la efectele ei benefice în tratarea unor afecţiuni grave.

Exemplificăm din raportul de monitorizare :
 „Lidia Lascu : La Dacia Plant există comprimate de detoxifiant, chiar aşa se numesc, sau soluţii alcoolice, pe bază de plante, soluţia respectivă chiar detoxifiant se numeşte şi sunt foarte eficiente, există produse pe bază de spirulină şi de cătină, există biozeolitul care, iarăşi, curăţă foarte bine organismul.” (...)
 „Lidia Lascu : Am mai vorbit despre Interferonat, adică un interferon natural, pe bază de… sunt mai multe plante acolo, în acel interferonat… Paul Alexandru Moraru : Un complex. Lidia Lascu : E un complex de plante care ridică capacitatea imunitară a organismului. Eu am povestit despre acest produs, în special în legătură cu hepatitele cronice şi cu cirozele hepatice, dar se poate folosi în orice situaţie în care trebuie să ridicăm capacitatea de luptă, capacitatea imunitară a organismului. Eu consider că acest produs se poate da în problemele autoimune, astăzi este o recrudescenţă a bolilor autoimune… Paul Alexandru Moraru : Ca niciodată, datorită foarte mult alimentaţiei. Lidia Lascu : Se poate folosi chiar şi în boli autoimune, pentru că, pur şi simplu, modulează, adică însănătoşeşte capacitatea imunitară. Dintr-o imunitate îndreptată către propriul organism, se poate ajunge la o imunitate normală, împotriva a ceea ce este străin organismului uman. Deci se poate face cu acest interferonat. Dar mai există şi citonatul, un alt produs care este compus şi el din multe plante, vreo 10 plante în acest produs, toate de excepţie, alese foarte înţelept de Dacia Plant şi cel care a creat produsul, numai că eu consider citonatul, mai degrabă un produs de excepţie în tratamentul bolilor tumorale şi, în mod secundar, ridică apărarea imunitară. Paul Alexandru Moraru : Să le spunem telespectatorilor că aceste produse nu au efecte secundare pentru că, datorită complexităţii lor ajută la dezvoltarea propriei producţii de interferon din sânge.” La finalul primei părţi a emisiunii, a fost difuzat un grupaj de publicitate în care a fost prezentat un spot pentru firma Dacia Plant, iar în partea a doua a emisiunii discuţia a continuat pe aceeaşi temă. La un moment dat, prin telefon, a intrat în direct un telespectator din Constanţa, care a afirmat că a fost diagnosticat cu carcinom de prostată cu ceva timp în urmă şi s-ar fi vindecat urmând un tratament naturist şi o dietă, în locul unui tratament clasic, efectuat la Institutul Fundeni, de către profesorul Sinescu.
 După această intervenţie telefonică, invitata emisiunii a vorbit despre remediile naturiste în tratarea afecţiunilor reumatismale, recomandând telespectatorilor să-şi cumpere o agendă medicală pentru a vedea câte probleme pot produce antiinflamatoarele nesteroide, precum : Ibuprofenul, Algocalminul, şi unele produse care nici nu se mai folosesc, cum ar fi Nurofenul sau Antinevralgicul. De asemenea, invitata a recomandat telespectatorilor folosirea plantelor cu efect antibiotic, cum sunt tincturile de busuioc, de lavandă sau de leurdă, produse care, potrivit afirmaţiilor sale, nu au efecte secundare.
 „Lidia Lascu : La urma urmei, cred că orice telespectator ar trebui să-şi cumpere o agendă medicală şi să vadă câte probleme pot produce aceste antiinflamatoare nesteroide precum ar fi Ibuprofen, Algocalmin, tocmai ce s-a declanşat scandalul cu Algocalminul, o grămadă de antiinflamatoare, unele nici nu se mai folosesc, cum ar fi Nurofenul, Antinevralgicul… Paul Alexandru Moraru : Nu se mai folosesc în Statele Unite şi în Occident, la noi se folosesc. Lidia Lascu : … au nenumărate efecte secundare şi aceste efecte secundare, la unii, pot apare chiar rapid, dar în majoritatea cazurilor, apar în timp. Au fost atâtea informaţii despre Algocalmin, eu am învăţat în studenţie despre nefropatia balcanică, care se produce la consumul mare de antinevralgic şi tot nu ne-am lecuit. Probabil că trebuia să se spună mai mult la televizor, trebuia să ne ocupăm mai mult de această problemă. (…) Nu se iau antibiotice pentru orice viroză respiratorie. Trebuie să ştie telespectatorii noştri că există plante cu efect antibiotic, cum ar fi tincturile acestea de busuioc sau de lavandă, sau leurdă, care sunt chiar cu capacitate antibiotică, chiar au efect.” În continuare, în studio au avut loc discuţii cu privire la tratamentul pentru hepatita C, cu interferonul natural, „interferonat”, moment în care, pe ecran, au fost afişate numere de telefon la care pot suna telespectatorii, ce vor să afle programele doamnei doctor Lidia Lascu. „Paul Moraru : Avem hepatita C, avem tratamente pentru hepatita C, răspundem telespecta ... Lidia Lascu : Am vorbit deja despre interferonul natural, adică de „interferonat” compus din multe plante. Paul Moraru : 0721/870573 şi celelalte telefoane vă stau la dispoziţie de unde puteţi accesa, de a intra în programele pe care doamna doctor colonel pune în valoare.” În cadrul discuţiei cu un telespectator, diagnosticat cu icter hepatic cauzat de hepatita C, invitata a recomandat produsul “interferonat”.

 Redăm din raport :
 „Lidia Lascu : Este un produs „interferonat” care este pe bază de plante făcut.”
 În acest context au fost indicate numerele de telefon la care pot suna telespectatorii care vor s-o contacteze pe invitata emisiunii, moment în care moderatorul a afirmat că tratamentul recomandat de invitata emisiunii poate fi trimis şi prin colet poştal.
 „Paul Moraru : Aveţi acele telefoane, luaţi telefoanele pentru d-na doctor şi vi se trimite tratamentul şi prin colet poştal.” De asemenea, invitata a recomandat telespectatorilor şi tratamentul pentru cancer cap de pancreas cu produse ca „citonat” şi „interferonatul”. „Paul Moraru : Avem tratamente pentru cancer cap de pancreas, pentru că mulţi din punctul ăsta de vedere vor să afle tratamentele. Lidia Lascu : Da, tratamentele pentru cap de pancreas sau corp de pancreas iarăşi sunt produse cu multe plante cum ar fi acel „citonat” de care v-am spus şi pe care-l pot alterna lunar cu „interferonatul” dar pe lângă aşa ceva adaug câteva tincturi şi produse gen tonic digestiv.”
 În continuare, moderatorul Paul Moraru a prezentat o carte despre mafia farmaceutică şi agroalimentară şi apoi a adus în discuţie tratamentul pentru cancer pulmonar şi cancer renal.

 Redăm din raport : „Paul Moraru : Eram datori pentru telespecta ... cancer pulmonar. Pentru cancer pulmonar avem tratamente ? Lidia Lascu : Tumorile neplăcute, dar există tratamente şi chiar cu efecte spectaculoase. Paul Moraru : Cancerul renal, avem ? Lidia Lascu : Sigur că da.”
 În timp ce pe ecran era afişat un număr de telefon, moderatorul i-a îndemnat pe telespectatori să sune la acel număr, funcţional non-stop, precum şi la celelalte afişate anterior, pentru a o suna pe invitata emisiunii şi a-i cere informaţii cu privire la aspectele prezentate. „Paul Moraru : Şi nu uitaţi acel celular care este afişat pe ecran 0721/870573 vă stă non-stop la dispoziţie şi acele telefoane la fel, accesaţi şi luaţi informaţii de unde o găsiţi pe doamna doctor de la Constanţa, doamna doctor colonel.”
 În raport de conţinutul prezentat, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a asigurat o informare corectă a publicului şi nu a respectat prevederile legale privind regimul juridic al publicităţii. Astfel, membrii Consiliului consideră că radiodifuzorul nu a asigurat o informare obiectivă a publicului, prin prezentarea corectă a faptelor, întrucât, prin informaţiile prezentate, a indus ideea publicului că produsele naturiste quark sau brânza de vaci provenită din laptele de vacă fermentat nepasteurizat, au proprietăţi de vindecare a bolilor tumorale şi ar putea înlocui un tratament prescris de medic.
 Or, o astfel de afirmaţie nu este obiectivă şi de natură a favoriza libera formare a opiniilor, astfel cum prevăd dispoziţiile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului.

 De asemenea, Consiliul a apreciat că prin modul de prezentare a produselor oferite de firma Dacia Plant, fără respectarea dispoziţiilor legale privind regimul juridic al publicităţii, radiodifuzorul a făcut publicitate mascată în favoarea acesteia, firmă care a fost promovată, în mod legal, şi în calupul publicitar difuzat în timpul emisiunii. Astfel, membrii Consiliului consideră că recomandarea făcută de invitata emisiunii pentru achiziţionarea de către public a unor produse oferite de Dacia Plant pentru igienizarea şi detoxifierea tubului digestiv, constituie publicitate mascată, în sensul prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, care dispun că, astfel de comunicări comerciale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, legiuitorul interzicând difuzarea comunicărilor audiovizuale cu conţinut comercial mascat.

Or, reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mărcii ori activităţilor unui producător de bunuri sau servicii în cadrul programelor, în cazul în care o astfel de reprezentare este destinată de către furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura sa, reprezintă o comunicare audiovizuală cu conţinut comercial mascat, astfel cum aceasta este definită la art. 1 pct. 16 din Legea audiovizualului.

Consiliul Naţional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaţii către publicul telespectator trebuie să se facă în mod obiectiv şi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare comercială audiovizuală, fără transformarea acesteia într-una cu conţinut comercial mascat pentru un produs, o marcă, firmă sau un prestator de servicii.

Consiliul consideră că emisiunea a fost difuzată şi cu încălcarea prevederilor art. 101 din Codul audiovizualului, întrucât prin promovarea produselor recomandate de invitata emisiunii, s-a sugerat publicului să renunţe la alte produse similare, cum ar fi antiinflamatoarele nesteroide, Ibuprofenul sau Algocalminul care, potrivit afirmaţiilor moderatorului nu se mai folosesc în Statele Unite şi în Occident, ci numai în România.

Or, potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile.

De asemenea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat şi prevederile art. 128 alin. (1) lit. d) din Codul audiovizualului, întrucât pe întreg parcursul emisiunii, invitata a recomandat publicului telespectator achiziţionarea de produse pentru întărirea sistemului imunitar, precum interferonatul şi citonatul, produs de excepţie în tratamentul bolilor tumorale, precum şi pentru tratarea cancerului cap de pancreas, a cancerului pulmonar, a cancerului renal sau a hepatitei de tip C.

Or, potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă menţionarea în publicitate a unor indicaţii terapeutice referitoare la boli precum, cancerul şi alte boli tumorale.
 Membrii Consiliului consideră că fapta radiodifuzorului este una gravă, având în vedere că acesta a îndemnat telespectatorii să o contacteze pe invitată, la numele de telefon afişate pe ecran, pentru a le trimite tratamentul prin colet poştal. Or, o astfel de informaţie este de natură a induce ideea publicului că folosirea produselor recomandate de invitata emisiunii pentru tratarea bolilor tumorale se poate face fără ca pacienţii să se prezinte la medic pentru o investigaţie a acestor afecţiuni grave. Faţă de toate aceste aspecte, ţinând cont de criteriile legale de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis sancţionarea radiodifuzorului S.C. NAŞUL, PRIETENII DE PRETUTINDENI ŞI ASOCIAŢII cu amendă de 10.000 lei, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi h) şi alin. (2) şi ale prevederilor art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

 Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE :

 Art. 1. Radiodifuzorul S.C. NAŞUL, PRIETENII DE PRETUTINDENI ŞI ASOCIAŢII S.A., având licenţa audiovizuală nr. S-TV 291.2/14.12.2011, decizia de autorizare nr. 1815.0/22.03.2012 şi reautorizare nr. 1815.0-1/22.03.2012, pentru postul de televiziune NAŞUL.TV, se sancţionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor articolelor 3 alin. (2) şi 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru cele ale articolelor 101 şi 128 alin. (1) lit. d) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

 Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

 Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text :

 „Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul NAŞUL.TV cu amendă de 10.000 lei, întrucât în cadrul emisiunii „Istoria medicinei” difuzată în zilele de 3 şi 25 mai 2013 nu a asigurat o informare obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor, inducând ideea că unele produse naturiste au proprietăţi de vindecare a bolilor tumorale şi ar putea înlocui un tratament prescris de medic, fapt ce contravine prevederilor art. 3 din Lege audiovizualului. De asemenea, în cadrul aceleiaşi emisiuni, postul NAŞUL.TV a făcut publicitate mascată în favoarea unei firme, fapt interzis de prevederile art. 29 din aceeaşi lege.”

 Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.