Decizia nr. 374 din 04.07.2013

05.07.2013


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 4 iulie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA sub nr. 5609/13.05.2013 şi 5703/16.05.2013, cu privire la spotul publicitar „Listerine”, difuzat în luna mai de posturile de televiziune Antena 1, Kanal D, Prima TV şi Antena 3, în cadrul grupajelor de publicitate.

Potrivit raportului de monitorizare, spotul are următorul conţinut : „Voce din off : Când e vorba de igiena corporală, nu ai lăsa lucrurile pe jumătate făcute, nu ? Dar igiena orală ? Periajul nu e suficient ; în gură rămân milioane de bacterii. Foloseşte Listerine ! Distruge până la 99% din bacteriile rămase în urma periajului. Periajul şi Listerine : cea mai explozivă curăţenie a gurii tale !

În imagini, spotul ne arată trei personaje : unul, pe jumătate bărbierit, altul, pe jumătate şamponat şi ultimul având o mască cosmetică aplicată pe jumătate din faţă, care îşi perie dantura. Vedem apoi, în prim-plan, interiorul unei cavităţi bucale în care au rămas bacterii în urma periajului. Unul dintre personajele prezentate anterior, având într-o mână o sticlă de Listerine, iar în cealaltă un pahar cu respectiva soluţie, ia o gură de Listerine, aceasta acţionând asemenea unor jeturi puternice şi distrugând, astfel, bacteriile. Secvenţa următoare ni-i arată pe cei trei protagonişti fericiţi, având gura curată. La sfârşit, pe ecran vedem sticla de Listerine, alături de periuţa de dinţi şi de mesajele : cea mai explozivă curăţenie a gurii tale ! ; recomandat de Societatea Română de Stomatologie, fondată în 1923.

Pe parcursul spotului, pe ecran mai apar următoarele mesaje : milioane de bacterii ! ; distruge 99,9% din bacterii* ; *conform testelor de laborator.” În urma vizionării şi analizării spotului publicitar, membrii Consiliului au constatat că acesta a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Conform dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

După analizarea spotului, Consiliul a constatat că între conţinutul informaţiilor puse la dispoziţia publicului prin voce off şi în scris, în cadrul spotului publicitar pentru apa de gură Listerin, există o inadvertenţă de natură să contravină regulilor unei informări corecte.

Astfel, prin vocea din off se afirmă că produsul „Distruge până la 99% din bacteriile rămase în urma periajului”, în timp ce textul afişat pe ecran nu mai conţine o informaţie extinsă, cu acelaşi conţinut, ci una limitată la afirmaţia generală „distruge 99,9% din bacterii”, care conduce la altă concluzie logică. În speţă, expresia „până la” prezentată în afirmaţia făcută oral în cadrul spotului reprezintă o aproximare, o variabilă, ale cărei limite se încadrează între 0 şi 99%, pe când în forma scrisă se prezintă ca o constantă procentul fix de 99,9% de bacterii distruse.

Or, potrivit dispoziţiilor legale, indiferent de forma şi durata materialului de promovare, acesta trebuie să asigure o informare corectă a publicului, aceasta realizându-se şi prin identitatea şi lipsa de echivoc a afirmaţiilor prezentate în conţinutul spotului.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul consideră că, în forma difuzată, spotul publicitar de promovare a produsului „Listerin”, nu asigură o informare corectă a publicului, conformă cu dispoziţiile art. 93 din Codul audiovizualului. Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar „Listerin”, în sensul ca, în viitor, acesta să fie difuzat cu respectarea prevederilor referitoare la publicitate din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.