Decizia nr. 367 din 30.03.2010

30.03.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. DOBROGEA MEDIA VISION S.R.L.,
pentru postul de televiziune CTV

S.C. DOBROGEA MEDIA VISION S.R.L.
Str. Patriei nr. 4
CONSTANŢA Jud. Constanţa

pentru postul de televiziune CTV
Hotel Parc, etaj 14
Loc. Mamaia Jud. Constanţa

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 30 martie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA sub nr. 3000/04.03.2010, cu privire la respectarea normelor privind regimul difuzării publicităţii în cadrul serviciilor de programe, de către postul de televiziune CTV.

Postul de televiziune CTV aparţine radiodifuzorului S.C. DOBROGEA MEDIA VISION S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. 385.2/23.05.2006 şi decizia de autorizare nr. 1343.0/23.10.2007).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. DOBROGEA MEDIA VISION S.R.L. a încălcat prevederile art. 27 alin. (1) şi art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504//2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor art. 27 alin. (1), publicitatea televizată şi teleshoppingul trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de conţinutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată, teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.

Conform prevederilor art. 29 alin. (1) din aceeaşi lege, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii :

- lit. a) : să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.

În fapt, în data de 03.03.2010, în intervalul orar 19.00-19.50, postul CTV a difuzat, în direct, emisiunea ,,Subiectul zilei’’, moderată de Ionuţ Dulgheriu, invitaţi fiind domnii Romică Ţuciu şi Cornel Palade.

Emisiunea a fost difuzată şi în reluare, în data de 04.03.2010, între orele 11.00-11.50.

Pe parcursul emisiunii, în partea de jos a ecranului a fost afişat titlul : ,,Umorul pe timp de criză’’.

Domnii Romică Ţuciu şi Cornel Palade sunt prezentatorii emisiunii ,,Super Bingo Metropolis’’ în cadrul căreia se desfăşoară un joc, cu aceeaşi denumire, cu premii în bani, emisiunea fiind difuzată pe postul Antena 1.

În cadrul emisiunii ,,Subiectul zilei’’, la care au fost invitaţi, Romică Ţociu şi Cornel Palade au vorbit despre faptul că se află în Constanţa, organizând o caravană de promovare a jocului ,,Super Bingo Metropolis’’, cu scopul convingerii publicului ,,că acest joc este adevărat şi că sunt oameni care câştigă’’.

Redăm din raportul de monitorizare :

- Cornel Palade : Am venit la Constanţa...din punct de vedere Super Bingo Metropolis...(S.B.M.)
- Romică Ţuciu. : Adică Super Bingo Metropolis, cei de la S.B.M. s-au gândit că fiind o perioadă frumoasă de primăvară...şi ăla care a câştigat un milion trei sute de mii de euro... pentru că duminică s-a dat unul dintre cele mai mari premii.
- Ionuţ Dulgheriu (moderator) : ...ca să înţeleg, este o caravană a emisiunii pe care o realizaţi, S.B.M.
- Cornel Palade : Vreau să vadă oamenii şi să convingem lumea că acest joc este adevărat şi că sunt oameni care câştigă.
- Romică Ţuciu : Şi ne-am dat seama că trebuie să mergem prin toate oraşele ţării, şi am început o caravană...

În acest context, invitaţii emisiunii au descris în ce constă acest joc, modalitatea de participare, variantele câştigătoare ale biletului bingo, precum şi sumele mari de bani ce pot fi obţinute de către participanţi, cu o investiţie minimă : ,,...cu bani puţini, cu nişte bani pe care îi rătăciţi prin fundul buzunarului, poţi să te duci sa-ţi iei nişte cartoane şi să joci la Super Bingo Metropolis.’’

Redăm din raportul de monitorizare :

- Romică Ţociu : ...să înţeleagă omul ce înseamnă jocul ăsta, care este un joc foarte simplu : sistemul bingo, este un carton, care are nişte pătrăţele, acolo sunt nişte numere, dacă-ţi ies de pe oricare cele trei coloane, îţi iese o linie, se numeşte linie, dacă-ţi ies toate cincisprezece se numeşte bingo.
- Cornel Palade : Dar ce este important, cu un singur carton, fii atent câte şanse de câştig ai : şapte şanse de câştig : ai premiu de linie, premiu de bingo, premiu de superlinie, premiu de superbingo, premiu de linie acumulată, premiu de bingo acumulat, iar toate cartoanele necâştigătoare merg săptămâna următoare la cartoane necâştigătoare şi mai ai încă o şansă, să câştigi la cartonul necâştigător...zi-mi şi mie unde, în ce sistem de joc se întâmplă, nu se întâmplă în nici un sistem, numai aicea la S.B.M....ce mai vreau eu să subliniez aici : oamenii trebuie să înţeleagă că S.B.M. nu este un mod de existenţă, nu este un mod de a trăi ; S.B.M. este o şansă să-ţi rotunjeşti venitul, să câştigi nişte bani...este un joc de noroc clar...dar avantajul care este, cartoanele sunt foarte ieftine, sunt bani puţini, cu nişte bani pe care îi ai rătăciţi prin fundul buzunarului, poţi să te duci să-ţi iei nişte cartoane şi să joci la S.B.M.

De asemenea, pe parcursul emisiunii, invitaţii au vorbit şi despre posibilitatea achiziţionării de bilete bingo on-line, indicând în acest sens adresa de site respectivă, cităm : ,,...tot pe wwwsuperbingo.ro poţi să intri liniştit, de acasă, fără să ieşi pe stradă, şi-ţi iei carton on-line toată săptămâna...s-a făcut o urnă separată pentru jucătorii şi pentru cartoanele on-line.’’

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că emisiunea ,,Subiectul zilei’’, ediţia din data de 3 martie 2010 (difuzată în reluare în 4 martie) a depăşit subiectul referitor la divertisment, constituind, în fapt, publicitate la jocul de noroc Super Bingo Metropolis, joc ce se desfăşoară şi se transmite într-o emisiune cu aceeaşi denumire, pe postul Antena 1.

Având în vedere modalitatea în care s-a desfăşurat emisiunea, în care au fost oferite detalii cu privire la condiţiile de participare la joc şi premiile oferite potenţialilor câştigători, emisiunea a dobândit caracter publicitar, fără a fi încadrată ca atare de radiodifuzor, fapt ce contravine prevederilor din domeniul audiovizualului.

Procedând astfel, radiodifuzorul nu a respectat cadrul general de difuzare a publicităţii, respectiv prevederile art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului, potrivit cărora publicitatea trebuie difuzată grupat, să fie uşor de identificat prin marcaje corespunzătoare şi separată de alte părţi ale serviciului de programe prin semnale optice şi acustice.

Mai mult decât atât, una dintre condiţiile pe care furnizorul de servicii media trebuie să o respecte constă în obligaţia ca orice comunicare audiovizuală să poată fi uşor de identificat ca atare, legiuitorul intezicând difuzarea comunicărilor audiovizuale cu conţinut comercial mascat.

Astfel, în emisiunea ,,Subiectul zilei’’, din 3 martie 2010, prin oferirea unor informaţii detaliate a fost promovat un joc de noroc, fapt de natură a atribui acestei emisiuni un caracter publicitar, cu conţinut comercial mascat.

În aceste condiţii, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a difuzat o comunicare audiovizuală comercială cu conţinut mascat, fapt ce contravine prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului. Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că emisiunea ,,Subiectul zilei’’, difuzată, în direct, în data de 3 martie 2010, reluată în 4 martie, a fost transmisă cu încălcarea prevederilor legale privind regimul difuzării publicităţii în domeniul audiovizualului.

Pentru aceste considerente, în temeiul prevederilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. DOBROGEA MEDIA VISION S.R.L. pentru postul CTV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

,,Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune CTV cu somaţie publică, întrucât în emisiunea ,,Subiectul zilei’’, din 3 martie 2010, au fost prezentate informaţii detaliate despre un joc de noroc, fapt de natură a atribui acestei emisiuni un caracter publicitar cu conţinut comercial mascat.

Acest fapt contravine legislaţiei audiovizuale, care prevede că publicitatea trebuie să fie uşor de identificat şi separată, prin mijloace optice şi acustice, de conţinutul editorial, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.’’

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.