Decizia nr. 359 din 17.03.2009
17.03.2009
privind somarea S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A.,
pentru postul de radio Europa FM
S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A.
C.U.I. RO 717605
Str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sector 1 BUCUREŞTI
pentru postul de radio Europa FM
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 17 martie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit de Direcţia Monitorizare privind emisiunea „Deşteptarea" difuzată în perioada 11-13.03.2009, de postul de radio Europa FM.
Postul de radio EUROPA FM aparţine radiodifuzorului S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A. (licenţa audiovizuală nr. R 318.2/15.07.1999, decizia de autorizare nr. 359.2/22.07.2008).
Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A. a încălcat prevederile art. 117 alin. (1) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, calupurile publicitare trebuie separate clar, sonor şi vizual, de programele audiovizuale, prin coperte neutre.
În fapt, în perioada 11-13.03.2009, postul Europa FM a difuzat emisiunea „Deşteptarea« , prezentată de Monica Anghel şi Bogdan Miu. Emisiunea a cuprins rubrica „Ponturi de criză », rubrică pusă la dispoziţia radioascultătorilor în scopul difuzării de anunţuri publicitare privind vânzarea de automobile, de imobile sau închirierea acestora.
În cadrul ediţiei din data 11.03.2009, difuzată începând cu ora 8.12, prezentatorul Bogdan Miu a precizat :
Bogdan Miu : „Avem rubrica Ponturi de criză. (...) Dacă aveţi o maşină de vânzare, fie că este una luată în leasing, pe care nu v-o mai permiteţi sau o maşină pe care vreţi să o vindeţi, dar la un super-preţ, de criză, atunci vă aşteptăm mesajele la 0728111222. În mesaj să ne spuneţi, despre ce maşină este vorba, câţi km, cât vreţi pe ea, iar noi vă vom da anunţul la radio, fără numărul de telefon.
Numărul de telefon va fi postat pe blogul nostru, pe deşteptarea.europafm.ro, iar cei care au auzit la radio anunţul şi-i interesează maşina, vor intra pe blog şi vor lua de acolo, numărul de telefon, astfel încât să vă contacteze, ca să cumpere maşina şi repet... repet, doar dacă este super ofertă adică doar dacă o daţi la un preţ foarte bun pe această perioadă de criză.”
La orele 8.36 şi 9.19, prezentatorii emisiunii au anunţat ascultătorii că emisiunea „Deşteptarea” s-a transformat în „Târg auto”, postul Europa FM primind foarte multe mesaje de la ascultătorii interesaţi să-şi vândă autoturismele. În continuare, au fost transmise anunţuri.
„rep 01.17 : Seat Ibiza, din 2007, din iunie, motor de 1.4, 25 de CP, 20.000 de km, full option, 10.000 de euro. Se poate da şi cu predare leasing, în cazul ăsta avansul e de 5000 de euro.
Un ascultător vinde o Skoda Fabia din octombrie 2004, culoare roşie, 1.2 motorul, 64 de CP este primul proprietar, are aproape 40.000 de km, iar preţul de criză este 5600 de euro.
Un BW 525, seria 5, din 1997, este negru, piele, jante aluminiu, CD, inmatriculat, din Timişoara este ascultătorul nostru... preţul este de 3.700 de euro...”
De asemenea, pe parcursul derulării emisiunii, a mai fost precizat faptul că cei interesaţi de aceste anunţuri, pot accesa şi blogul deşteptarea.europafm.ro, unde au posibilitatea să găsească informaţii suplimentare.
Şi în cadrul emisiunii „Deşteptarea« , din data de 12.03.2009, a fost difuzată rubrica „Ponturi de criză », care a conţinut, de asemenea, anunţuri publicitare ale ascultătorilor postului Europa FM, privind vânzarea sau închirierea de imobile.
Exemplificăm din raportul de monitorizare :
„Bogdan Miu : Ponturile de criză se întorc la Europa FM. Dacă ieri am vorbit despre maşini la super ofertă, astăzi vorbim despre case la super ofertă.
Aşa că dacă vreţi să vă vindeţi apartamentul, casa sau un teren şi consideraţi că îl daţi la un preţ foarte bun, vă aşteptăm cu SMS-uri la 0728111222, sau pe blogul nostru deşteptarea.europafm.ro, unde veţi putea să postaţi aceste anunţuri.
Dăm anunţuri imobiliare astăzi în „Deşteptarea” şi procedura va fi aceeaşi ca ieri, anunţurile venite prin SMS vor apărea pe blogul nostru, cu tot cu numărul de telefon, după ora 10:00."
Ascultătorii au fost invitaţi să trimită SMS-uri, care să conţină cât mai multe detalii, în continuare fiind difuzate anunţuri publicitare. De exemplu :
„Ora 09:34 : (rep.00.31) : Vând garsonieră full options, spune un ascultător, în Ovidiu, Constanţa, cu 70.000 de euro. De exemplu, oricât de full option ar fi o garsonieră, 70.000 de euro este un preţ foarte mare chiar şi pentru Bucureşti în momentul de faţă, aşa că bănuiesc că în Constanţa situaţia este asemănătoare.
Eugen are un teren de 280 de mp în zona de munte la 29 de km de Sinaia, în judeţul Dâmboviţa este ideal pentru o casă de vacanţă spune el şi vrea să dea terenul cu 10.000 de euro.
În Iaşi, în zona Palatul Beldiman, 625 mp la preţ de criză, 25.000 de euro negociabili.
În Bucureşti, în cartierul Militari, un apartament cu trei camere, 70 mp, decomandat, confort unu, etaj trei din patru, fără imbunătăţiri, la preţul de 70.000 de euro."
De asemenea, postul Europa FM a difuzat astfel de anunţuri şi în cadrul rubricii „Ponturi de criză", din data de 13.03.2009.
„Bogdan Miu (ora 07:53) : Ne ocupăm de criză şi dăm ponturi de criză. La fel vom face şi astăzi, pentru că la 0728111222 şi pe blogul nostru”deşteptarea.europafm.ro”, o să ne ocupăm astăzi de chiriile pe timpul crizei. (...) Aşa că dacă vreţi să închiriaţi un spaţiu, fie că vorbim despre o garsonieră, de un apartament, poate de un spaţiu comercial, pentru o sumă de criză atunci, vă aşteptăm anunţurile la 0728111222.
În curând tema va apărea pe blogul nostru. (...)
Foarte mulţi ascultători s-au înghesuit pe site-ul nostru, să-şi publice anunţurile, aşa că dacă intraţi pe adresa noastră şi aveaţi în plan să cumpăraţi ceva în domeniul imobiliar, s-ar putea să găsiţi nişte super-oferte, printre anunţurile postate de cei care ne-au scris acolo."
Redăm din raportul de monitorizare câteva exemple de anunţuri, transmise la ora 09.10, în cadrul emisiunii respective :
„Angela, spune că închiriază un apartament mobilat dotat cu toată aparatura, 120 mp zonă super, 500 de euro pe lună, însă nu spune unde este, în ce oraş, aşa că aşteptăm să ne lămurească puţin.
Un apartament în bloc nou pe şoseaua Băneasa Străuleşti, 3 camere, mobilat, cu garaj, 1000 de euro pe lună...
În Cisnădie o casă se închiriază cu 500 de euro, iar altcineva, în Piatra Neamţ, Mihaela, închiriază un apartament cu 3 camere la 150 de euro."
Analizând raportul de monitorizare şi audiind înregistrarea emisiunii „Deşteptarea", difuzată în perioada 11-13 martie 2009, membrii Consiliului au constatat că aceasta fost transformată, practic, în publicitate, care însă nu a respectat condiţiile legale în care aceasta poate fi difuzată.
Legislaţia audiovizuală prevede că publicitatea se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat prin marcaje corespunzătoare şi trebuie să fie separată de alte părţi ale serviciului de programe prin coperte neutre şi semnale optice şi acustice.
Or, anunţurile difuzate în cadrul rubricii „Ponturi de criză" nu au fost separate în niciun mod de restul programului, prin semnale acustice şi coperte neutre, astfel cum radiodifuzorul avea obligaţia legală.
Având în vedere modalitatea în care au fost transmise respectivele anunţuri publicitare, membrii Consiliului au constatat că emisiunea „Deşteptarea" s-a desfăşurat cu încălcarea prevederilor legale privind regimul difuzării publicităţii, în sensul că nu au fost respectate prevederile art. 117 alin. (1) din Codul audiovizualului.
Pentru toate aceste aspecte, membrii Consiliului au propus şi votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A. pentru postul de radio EUROPA FM şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A., pentru postul de radio EUROPA FM, are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00 - 14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de radio EUROPA FM cu somaţie publică, întrucât în mai multe ediţii ale emisiunii „Deşteptarea« , rubrica „Ponturi de criză » a fost transformată în publicitate, prin transmiterea de anunţuri privind vânzarea sau închirierea unor bunuri. Publicitatea difuzată în astfel de condiţii nu a respectat cerinţele legale de difuzare prevăzute de art. 117 din Codul audiovizualului.
Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea trebuie difuzată grupat, separată clar de alte părţi ale programelor audiovizuale, prin coperte neutre şi semnale acustice."
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.