Decizia nr. 352 din 16.03.2010

16.03.2010


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. NEW IMAGE S.R.L.,
cu sediul în Satu Mare, str. Dinu Golescu nr. 14, ap.10, jud. Satu Mare

pentru postul de televiziune TV 1 SATU MARE

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 16 martie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspectie cu privire la spectacolul „Brigada 2 pe trei”, difuzat de postul de televiziune TV 1 SATU MARE, în data de 6 şi 7 martie 2010, de la ora 15.38, respectiv de la 20.28.

Postul de televiziune TV 1 SATU MARE aparţine radiodifuzorului S.C. NEW IMAGE S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 429.1/21.10.2008 şi decizia de autorizare nr. 1531.0-1/06.11.2008).

În urma analizării raportului întocmit de Serviciul Inspectie, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. NEW IMAGE S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit prevederilor invocate, difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

De asemenea, Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, prevede la art. 16 alin. (3) o serie de criterii în funcţie de care se apreciază producţiile difuzate în serviciile de programe şi care au drept scop asigurarea protecţiei copilului şi informarea publicului cu privire la conţinutul acestora, criterii dintre care menţionăm :

" b) utilizarea violenţei şi rolul acesteia în rezolvarea problemelor ;
e) numărul şi natura scenelor de nuditate, reprezentarea actului sexual ;
f) psihologia personajelor şi reperele morale pe care le oferă copiilor sau adolescenţilor."

În fapt, în data de 06.03.2010, de la ora 15.38, postul de televiziune TV 1 SATU MARE a difuzat un spectacol de „stand up comedy” cu grupul „Brigada 2 pe trei”, desfăşurat într-un club din Satu Mare în data de 27.02.2010. Programul difuzat a avut o durată de 1 oră, 32 de minute şi 18 secunde.

Înaintea difuzării acestui program nu a existat nici o atenţionare acustică sau grafică. De asemenea, pe toată durata programului nu a fost prezent nici un simbol vizual de avertizare.

Pe durata difuzării programului unele cuvinte sau expresii au fost înlocuite cu ”bip” sonor, dar au existat situaţii în care limbajul vulgar sau licenţios a fost difuzat clar, iar anumite gesturi obscene au fost difuzate fără a fi blurate :

„1. Min. 03:08- gest obscen (simulare masturbare) şi limbaj vulgar (,,labagiul dracului’’)
2. Min. 04:40- gest obscen (simulare masturbare) şi limbaj vulgar (,,lăbar’’, ,,muie’’)
3. Min. 08:50- gest obscen (masare în zona penisului)
4. Min. 09:16- limbaj vulgar (,,poate să-şi facă laba în continuare’’)
5. Min. 11:36- limbaj licenţios (,,în caz că vrea să se pişe’’)
6. Min. 23:41- limbaj vulgar (,,ăia au timp de o labă acolo’’), gest obscen (simulare masturbare)
7. Min. 26:30- limbaj vulgar (,,asta i-o sugea în timpul mersului’’)
8. Min. 28:25- limbaj vulgar (,,să-mi bag pula’’, ,,pot s-o fut io ?’’, ,,am venit să te fut’’)
9. Min. 50:40- gest obscen (mimare aplicare prezervativ pe penis)
10. Min. 57:25- limbaj obscen ( ,, dă-ţi o labă’’)
11. Min. 01:09:44- limbaj obscen ( ,,eşti futut’’)
12. Min. 01:14:40- limbaj obscen ( ,,băga-mi-aş la tine în gură fraiere’’)”.

Primele 40 de minute ale programului (care au inclus situaţiile 1-8) au fost difuzate în reluare, în aceleaşi condiţii, duminică 07.03.2010 începând cu ora 20:28.

Membrii Consiliului au constatat că producţia audiovizuală menţionată a fost transmisă într-un interval orar necorespunzător în raport de conţinutul său, ceea ce a avut drept consecinţă nerespectarea măsurilor de protecţie a copiilor în cadrul serviciilor de programe, prevăzute de legislaţia audiovizuală.

Difuzarea unui spectacol în care a fost utilizat un limbaj vulgar, însoţit de gesturi obscene, la o oră la care copiii au acces neîngrădit la vizionarea programelor audiovizuale poate fi deosebit de nocivă pentru aceştia, ştiut fiind că discernământul lor este redus şi că aceştia au tendinţa de a imita cu uşurinţă comportamentul adulţilor.

În calitatea sa de garant al interesului public, Consiliul consideră că nerespectarea de către radiodifuzor a prevederilor legale în materia protecţiei copiilor este de natură să afecteze dezvoltarea fizică, mentală şi morală a acestora.

În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute la art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. NEW IMAGE S.R.L. pentru postul de televiziune TV 1 SATU MARE şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, următorul text :

,,Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TV 1 SATU MARE cu somaţie publică, întrucât, în 6 martie 2010 şi în reluare a doua zi, difuzarea unui spectacol în care a fost utilizat un limbaj vulgar, însoţit de gesturi obscene, s-a făcut într-un interval orar necorespunzător, fapt ce contravine dispoziţiilor legale din domeniul audiovizualului.

Potrivit acestor norme, difuzarea programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, se asigură faptul că minorii nu pot vedea emisiunile respective.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.