Decizia nr. 346 din 30.06.2015
06.07.2015
Către :
S.C. RADIO GALAŢI MEDIA S.R.L.
GALAŢI, Str. Melodiei nr. 8, bl. B8, ap. 53, jud. Galaţi
pentru postul LIDER FM din Galaţi, jud. Galaţi
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 30 iunie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii raportul de monitorizare cu privire la conţinutul spoturilor publicitare pentru promovarea sălilor de joc “Lucky Slots” şi “E-Casino”, spoturi difuzate în perioada 1-7 martie 2015, de către postul de radio LIDER FM din Galaţi.
Redăm din raportul de monitorizare :
Spotul „Lucky Slots” difuzat astfel :
- Luni-Sâmbătă de 4 ori pe zi la orele : 10,10 ; 11,40 ; 15,40 ; 16,10 și Duminică 9,35 ; 10,35 ; 11,35, însumând 27 de difuzări. Redare conținut spot : „Lucky Slots” : S-a deschis cea mai nouă sală de jocuri din Galați : Lucky Slots. Spre norocul tău ai slots machines, jack poturi fabuloase, tombole cu premii în bani și surprize pe măsură. La Popescu la parterul blocurilor PS. Lucky Slots locul în care zeița Fortuna te întâmpină cu brațele deschise. Spotul „E- Casino” difuzat astfel :
- Luni-Sâmbătă de 10 ori pe zi la orele : 8,40 ; 9,40 ; 10,40 15,40 ; 17,40 ; 18,40 ; 19,40, 20,40 ; 23,40 și Duminică 9,10 ; 10,10 ; 11,10, 15,10 ; 18,10, 20,10, însumând 66 de difuzări. Redare conținut spot : „E- Casino” : Now you can bet. Beethoven, only by E-Casino.- în traducere din limba engleză : Acum poți paria. Beethoven, numai la E-Casino.”
În urma analizării spoturilor publicitare menţionate, difuzate la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere, membrii Consiliului au constatat că informaţiile prezentate sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 şi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor art. 39 alin. 2 din Legea audiovizualului, difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
Conform prevederilor invocate din Codul audiovizualului :
- art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
- art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
- (2) - În lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia."
Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, conţinutul spoturilor difuzate a fost de natură să afecteze dezvoltarea morală armonioasă a minorilor.
Legislaţia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producţiile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.
Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
Or, aşa cum rezultă din raportul de monitorizare, spoturile publicitare pentru sălile de joc Lucky Slots şi E-Casino au fost difuzate de postul LIDER FM din Galaţi, în perioada 1-7 martie 2015, la diferite intervale orare în care minorii au avut accesul neîngrădit să le audieze.
Mesajul transmis în aceste spoturi a fost un îndemn la adresa publicului, inclusiv a celui minor, de a participa la tombolele cu premii în bani şi diferite surprize, organizate în aceste săli de joc.
Pornind de la premisa că minorii sunt uşor influenţabili comportamental şi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acţiuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă şi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea analizată este de natură să-i afecteze comportamental şi mental şi să le creeze o percepţie greşită asupra modului în care, prin participarea la distracţia organizată în aceste săli de jocuri, poţi beneficia de tombole cu premii în bani şi diferite surprize.
Un astfel de îndemn este de natură să afecteze dezvoltarea minorilor având în vedere faptul că simpla acţiune de a participa la un joc într-o sală autorizată, nu presupune automat şi « un câştig », ci, în egală măsură poate conduce şi la pierderi financiare.
Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spoturilor publicitare pentru sălile de jocuri “Lucky Slots” şi “E-Casino”, în sensul ca promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale, în cadrul serviciilor de programe.