Decizia nr. 346 din 30.06.2015

06.07.2015


envoyer l'article par mail title=

 Către :
 S.C. RADIO GALAÅ¢I MEDIA S.R.L.
 GALAÅ¢I, Str. Melodiei nr. 8, bl. B8, ap. 53, jud. GalaÅ£i

 pentru postul LIDER FM din GalaÅ£i, jud. GalaÅ£i

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 30 iunie 2015, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a supus dezbaterii raportul de monitorizare cu privire la conÅ£inutul spoturilor publicitare pentru promovarea sălilor de joc “Lucky Slots” ÅŸi “E-Casino”, spoturi difuzate în perioada 1-7 martie 2015, de către postul de radio LIDER FM din GalaÅ£i.

 Redăm din raportul de monitorizare :

 Spotul „Lucky Slots” difuzat astfel :

  • Luni-Sâmbătă de 4 ori pe zi la orele : 10,10 ; 11,40 ; 15,40 ; 16,10 È™i Duminică 9,35 ; 10,35 ; 11,35, însumând 27 de difuzări. Redare conÈ›inut spot : „Lucky Slots” : S-a deschis cea mai nouă sală de jocuri din GalaÈ›i : Lucky Slots. Spre norocul tău ai slots machines, jack poturi fabuloase, tombole cu premii în bani È™i surprize pe măsură. La Popescu la parterul blocurilor PS. Lucky Slots locul în care zeiÈ›a Fortuna te întâmpină cu braÈ›ele deschise. Spotul „E- Casino” difuzat astfel :
  • Luni-Sâmbătă de 10 ori pe zi la orele : 8,40 ; 9,40 ; 10,40 15,40 ; 17,40 ; 18,40 ; 19,40, 20,40 ; 23,40 È™i Duminică 9,10 ; 10,10 ; 11,10, 15,10 ; 18,10, 20,10, însumând 66 de difuzări. Redare conÈ›inut spot : „E- Casino” : Now you can bet. Beethoven, only by E-Casino.- în traducere din limba engleză : Acum poÈ›i paria. Beethoven, numai la E-Casino.”

 ÃŽn urma analizării spoturilor publicitare menÅ£ionate, difuzate la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere, membrii Consiliului au constatat că informaÅ£iile prezentate sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 ÅŸi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziÅ£iilor art. 39 alin. 2 din Legea audiovizualului, difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

 Conform prevederilor invocate din Codul audiovizualului :

  • art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.
  • art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricÅ£ionată printr-un sistem de acces condiÅ£ionat.
  • (2) - ÃŽn lipsa unui sistem de acces condiÅ£ionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcÅ£ie de conÅ£inutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, conÅ£inutul spoturilor difuzate a fost de natură să afecteze dezvoltarea morală armonioasă a minorilor.
 LegislaÅ£ia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producÅ£iile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.
 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
 Or, aÅŸa cum rezultă din raportul de monitorizare, spoturile publicitare pentru sălile de joc Lucky Slots ÅŸi E-Casino au fost difuzate de postul LIDER FM din GalaÅ£i, în perioada 1-7 martie 2015, la diferite intervale orare în care minorii au avut accesul neîngrădit să le audieze.

 Mesajul transmis în aceste spoturi a fost un îndemn la adresa publicului, inclusiv a celui minor, de a participa la tombolele cu premii în bani ÅŸi diferite surprize, organizate în aceste săli de joc. Pornind de la premisa că minorii sunt uÅŸor influenÅ£abili comportamental ÅŸi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acÅ£iuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă ÅŸi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea analizată este de natură să-i afecteze comportamental ÅŸi mental ÅŸi să le creeze o percepÅ£ie greÅŸită asupra modului în care, prin participarea la distracÅ£ia organizată în aceste săli de jocuri, poÅ£i beneficia de tombole cu premii în bani ÅŸi diferite surprize.
 Un astfel de îndemn este de natură să afecteze dezvoltarea minorilor având în vedere faptul că simpla acÅ£iune de a participa la un joc într-o sală autorizată, nu presupune automat ÅŸi « un câştig », ci, în egală măsură poate conduce ÅŸi la pierderi financiare.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spoturilor publicitare pentru sălile de jocuri “Lucky Slots” ÅŸi “E-Casino”, în sensul ca promovarea să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale, în cadrul serviciilor de programe.