Decizia nr. 345 din 30.06.2015

06.07.2015


envoyer l'article par mail title=

 Către :
 S.C. GRUPUL MEDIA CAMINA (G.M.G.) SRL
 Bucureşti, Bd. Ficusului nr. 44A, corp B, et. 4, sector 1

 pentru postul RADIO ZU din Cluj-Napoca, jud. Cluj

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 30 iunie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii raportul de monitorizare cu privire la conţinutul unui spot publicitar pentru promovarea localului “Infinity Games”, care are ca activitate şi jocuri de noroc, spot difuzat în zilele de 26 şi 27 februarie 2015 de către postul RADIO ZU din Cluj-Napoca, jud. Cluj.

 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spotului :

 Transcript spot „Infinity Games”, 20 sec, total 5 difuzări :

 Joi 26 februarie 2015, la orele : 15:22, 17:45, 19:39.
 Vineri 27 februarie 2015, la orele : 11:40, 13:37.

 „Voce bărbat 1 : Dane, vii să bem o bere ? Voce bărbat 2 : Vin, dar nu mai am lovele. Voce bărbat 1 : Hai că am eu 10 lei. Ne ajung de patru beri. Voce bărbat 2 : Nu rimează... Voce bărbat 1 : Mai contează ?
 Ai fi surpins să vezi câtă distracţie încape în 10 lei la Infinity Games. Vino pe Calea Dorobanţilor la subsolul parkingului din Mărăşti sau în celelalte locaţii ale noastre ! Ai 10 lei ?”

 În urma analizării spotului publicitar menţionat, difuzat la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere, membrii Consiliului au constatat că informaţiile prezentate în cadrul spotului sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 şi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziţiilor art. 39 alin. 2 din Legea audiovizualului, difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

 Conform prevederilor invocate din Codul audiovizualului :

  • art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
  • art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
  • (2) - În lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, conţinutul spotului difuzat a fost de natură să afecteze dezvoltarea morală armonioasă a minorilor.
 Legislaţia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producţiile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.
 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

 Or, aşa cum rezultă din raportul de monitorizare, spotul pentru localul “Infinity Games” a fost difuzat de postul RADIO ZU din Cluj Napoca, pe parcursul zilelor de 26 şi 27 februarie 2015, la diferite intervale orare, minorii având posibilitatea neîngrădită de a le audia. Mesajul transmis de acesta a fost un îndemn de a participa la distracţie, cu 10 lei, în incinta locaţiilor Infinity Games din Cluj-Napoca.

 Pornind de la premisa că minorii sunt uşor influenţabili comportamental şi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acţiuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă şi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea analizată este de natură să-i afecteze comportamental şi mental, prin crearea unei percepţii greşite asupra modalităţii în care, prin participarea la distracţia organizată în această sală de jocuri, poţi beneficia de patru beri la preţul de numai 10 lei.
 Un astfel de îndemn este de natură să afecteze dezvoltarea minorilor având în vedere faptul că simpla acţiune de a participa la un joc într-o sală autorizată, nu presupune automat şi « un câştig », ci, în egală măsură poate conduce şi la pierderi financiare.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar pentru sălile de jocuri “Infinity Games”, în sensul ca promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale, în cadrul serviciilor de programe.