Decizia nr. 343 din 30.06.2015

06.07.2015


envoyer l'article par mail title=

 Către :
 S.C. RADIO XXI SRL
 BucureÅŸti, Str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sector 1

 pentru postul RADIO XXI din Cluj-Napoca, jud. Cluj

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 30 iunie 2015, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a supus dezbaterii raportul de monitorizare cu privire la conÅ£inutul unui spot publicitar pentru promovarea clubului Monaco, care are ca activitate ÅŸi jocuri de noroc, spot difuzat în ziua de 28 februarie 2015 de postul Radio XXI din Cluj-Napoca, jud. Cluj.

 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spotului :

 Spot Monaco Club : 20 sec, total 7 difuzări, sâmbătă, 28 februarie 2015 la orele : 08:24, 09:24, 10:52, 14:24, 15:27, 16:53, 17:30.

 Transcript spot Monaco Club :
 â€žDoar la Monaco Club banii tăi au valoare ! Vino în sălile noastre unde o să ai parte de divertisment, confort ÅŸi servicii excepÅ£ionale indiferent de bugetul tău. Am pregătit pentru tine tombole, evenimente speciale, consumaÅ£ie integral gratuită, Happy Hour, câştiguri suplimentare ÅŸi o sumedenie de surprize ÅŸi promoÅ£ii. Alege originalul ! Monaco e în frunte !”

 ÃŽn urma analizării spotului publicitar menÅ£ionat, difuzat la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere, membrii Consiliului au constatat că informaÅ£iile prezentate sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 ÅŸi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziÅ£iilor art. 39 alin. 2 din Legea audiovizualului, difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

 Conform prevederilor invocate din Codul audiovizualului :

  • art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.
  • art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricÅ£ionată printr-un sistem de acces condiÅ£ionat.
  • (2) - ÃŽn lipsa unui sistem de acces condiÅ£ionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcÅ£ie de conÅ£inutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, conÅ£inutul spotului difuzat a fost de natură să afecteze dezvoltarea armonioasă a minorilor.
 LegislaÅ£ia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producÅ£iile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.
 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

 Or, aÅŸa cum rezultă din raportul de monitorizare, spotul pentru clubul Monaco a fost difuzat de postul RADIO 21 din Cluj Napoca, pe parcursul zilei de 28 februarie 2015, la diferite intervale orare, minorii având posibilitatea neîngrădită de a le audia. Mesajul transmis de acesta a fost un îndemn de a participa la “tombole, evenimente speciale, consumaÅ£ie integral gratuită, Happy Hour, câştiguri suplimentare ÅŸi o sumedenie de surprize ÅŸi promoÅ£ii, acÅ£iuni ce urmau să se desfăşoare în incinta acestui club. Sloganul explicit al spotului a fost : “Alege originalul ! Monaco e în frunte !”

 Pornind de la premisa că minorii sunt uÅŸor influenÅ£abili comportamental ÅŸi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acÅ£iuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă ÅŸi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea analizată este de natură să-i afecteze comportamental ÅŸi mental ÅŸi să le creeze o percepÅ£ie greÅŸită asupra modului în care, prin participarea la distracÅ£ia organizată în această sală de jocuri, pot beneficia de câştiguri suplimentare, consumaÅ£ie integral gratuită ÅŸi multe surprize ÅŸi promoÅ£ii.
 Un astfel de îndemn este de natură să afecteze dezvoltarea minorilor având în vedere faptul că simpla acÅ£iune de a participa la un joc într-o sală autorizată, nu presupune automat ÅŸi « un câştig », ci, în egală măsură poate conduce ÅŸi la pierderi financiare.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar pentru sălile de jocuri Monaco Club, în sensul ca promovarea să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale, în cadrul serviciilor de programe.