Decizia nr. 341 din 30.06.2015

06.07.2015


envoyer l'article par mail title=

 Către,
 S.C. VIOCAN MIXMEDIA SRL
 Cluj-Napoca, Str. Octavian Goga nr. 42, mansardă, jud. Cluj

 pentru postul de radio IMPULS din Cluj-Napoca, jud. Cluj

 Întrunit în şedinţă publică în ziua de 30 iunie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii raportul de monitorizare cu privire la conţinutul unor spoturi publicitare de promovare a unor săli autorizate să desfăşoare jocuri de noroc, spoturi difuzate în data de 21 iulie 2014, de postul de radio IMPULS din Cluj-Napoca.

 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spoturilor :

 1. Spot Monaco Club : spot de 27 sec, difuzat în 21 iulie 2014, 6 difuzări, la orele : 07:36, 10:54, 13:51, 17:47, 20:51, 23:17.
 Transcript spot :
 „Vino în noua locaţie Monaco Club situată lângă Piaţa Zorilor, pe strada Louis Pateur nr. 75, sub Billa şi o să ai parte de o servire ireproşabilă, într-o ambianţă plăcută. La noi primeşti consumaţie complet gratuită la mâncare şi băutură. Dar asta nu e tot, începând din 9 iulie, avem cea mai tare promoţie la Jack Pot-uri din oraş. Vino şi convinge-te ! Acum şi salon de poker ! Yabadabadoo.”

 2. Spot Poker Royal Club : spot de 40 sec., difuzat în 21 iulie 2014, 10 difuzări, la orele : 07:57, 08:57, 10:23, 12:20, 13:19, 15:19, 16:17, 18:19, 19:51, 21:19.
 Transcript spot :
 „8 August, Cluj-Napoca, cel mai tare salon de poker. Poker Royal Club - în 8 august eşti invitat să iei parte la inaugurarea celui mai nou salon de poker din Cluj. Royal Poker Club ! Ţi-am pregătit un bufet suedez, atmosferă cum nu ai mai văzut şi cel mai important, un turneu inaugural cu premii potenţiale de 100.000 de lei. Te poţi înscrie în turneul inaugural cu doar 500 de lei. Royal Poker Club din 8 august în cadrul Galeriilor Ferdinand pe str. Regele Ferdinand nr. 6, et. 1. Ne găseşti şi pe facebook la Royal Poker Club. Accesul permis persoanelor peste 18 ani.”

 3. Spot Gold Bingo : spot de 20 sec, difuzat în 21 iulie 2014, 4 difuzări, la orele : 08:00, 09.00, 11:50, 13:51.
 Transcript spot :
 „S-a strigat linie – Gold Bingo. Distracţie pe cinste, servicii excelente şi atmosferă ce te ţine cu sufletul la gură. Cu toate astea şi multe alte surprize te aşteptăm la Gold Bingo, din Piaţa Mihai Viteazul nr. 17. Gold Bingo !”

 4. Spot Fabrica de Poker Monaco : spot de 29 sec, difuzat în 21 iulie 2014, -5 difuzări, la orele : 09:36, 12:49, 15:52,18:51,21:48.

 Transcript spot :
 „Noul salon de poker din oraş, situat lângă Piaţa Zorilor, pe str. Pasteur nr. 75, sub Billa, vă oferă cel mai mic rake din Transilvania, cele mai avantajoase turnee garantate, închiriere mese, sloturi, consumaţie integral gratuită, confidenţialitate garantată, toate acestea fiind oferite de un personal amabil şi bine pregătit. Pentru detalii accesaţi pagina de facebook „fabricadePokerMonaco”.

 În urma analizării spoturilor publicitare menţionate, difuzate la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere, membrii Consiliului au constatat că informaţiile prezentate sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a minorilor, fiind încălcate astfel prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 şi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
 Potrivit art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective."

 Conform prevederilor invocate din Codul audiovizualului :

  • art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
  • art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
  • (2) - În lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că, prin mesajul transmis la ore accesibile oricărei categorii de public, inclusiv minorilor, trei dintre variantele spoturilor difuzate (respectiv variantele 1, 3 şi 4) au fost de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora.

 Membrii Consiliului consideră că prin mesajele transmise în cadrul celor trei spoturi, difuzate la ore la care copiii au acces neîngrădit la audiere, publicul minor a fost prejudiciat prin faptul că este îndemnat să participe la diferite activităţi de jocuri de noroc organizate în aceste săli, respectiv, la cea mai “tare promoţie la Jack Pot-uri din oraş” şi la salonul de poker, sub pretextul că primesc „consumaţie complet gratuită la mâncare şi băutură”. Or, legislaţia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producţiile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.
 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
 Ţinând cont de faptul că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a copiilor, membrii Consiliului apreciază că, prin difuzarea acestor spoturi la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere, această categorie de public nu a fost protejată.

 Pornind de la premisa că minorii sunt uşor influenţabili comportamental şi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acţiuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă şi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea promovată de radiodifuzor este de natură să-i afecteze şi să le creeze o percepţie greşită asupra modului în care, prin participarea la distracţia organizată în aceste săli de jocuri, mâncarea şi băutura este gratuită.
 Un astfel de îndemn este de natură să afecteze dezvoltarea minorilor având în vedere faptul că simpla acţiune de a participa la un joc într-o sală autorizată, nu presupune automat şi « un câştig », ci, în egală măsură poate conduce şi la pierderi financiare.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spoturilor publicitare pentru săli de jocuri, difuzate de postul de radio IMPULS din Cluj-Napoca, în sensul ca promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale în cadrul serviciilor de programe.