Decizia nr. 330 din 05.03.2009

05.03.2009


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 05 martie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind spotul publicitar pentru Banca Comercială Română - Banca pentru Locuinţe, difuzat în luna februarie, pe posturile EUROPA FM şi RADIO 21, în cadrul grupajelor de publicitate.

Spotul are următorul conţinut :

“Voce 1 : Bună ziua, mai aveţi parchet alb ca anul trecut ?
Voce 2 : Nu mai avem, da’ avem un maro la ofertă.
Voce 1 : Daţi-mi un metru pătrat acum şi mai cumpăr unul luna viitoare.
Voce off : Vino la BCR Banca pentru Locuinţe, încheie un contract de economisire-creditare şi-ţi faci casa cum vrei tu. Tu pui ceva de-o parte, vine şi statul cu primă anuală de 25 %, iar noi îţi dăm un credit în lei cu dobândă fixă de 5 sau 6 % pe toată perioada. Nu uita, prima de la stat este de 250 euro începând cu 2009, BCR Banca pentru Locuinţe.”

Audiind înregistrarea spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 107, precum şi pe cele ale art. 114 alin. (1) lit. c) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate :

“- art. 107 : Publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării corecte.
- art. 114 alin. (1) lit. c) : Informaţiile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa preţului sau a tarifelor ; acestea vor fi prezentate integral, incluzând taxa pe valoarea adăugată şi toate taxele suplimentare.”

Informaţia oferită publicului telespectator nu este completă şi corectă, întrucât se face referire numai la dobânda fixă aplicată pe toată perioada unui eventual credit, fără a se face vreo menţiune cu privire la DAE (dobânda anuală efectivă).

Membrii Consiliului au constatat că, implicit, spotul nu respectă nici dispoziţiile Legii nr. 289/2004 privind regimul juridic al contractelor de credit pentru consum destinate consumatorilor, persoane fizice (republicată), precum şi pe cele ale Normelor de aplicare a actului normativ invocat, dispoziţii care reglementează modul de difuzare a informaţiilor care privesc contractele de credit, cu referire specială la DAE.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinţa spotul publicitar pentru Banca Comercială Română – Banca pentru Locuinţe derulat pe posturile EUROPA FM şi RADIO 21, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea regulilor unei competiţii corecte şi transparente în materie de publicitate, astfel încât interesele financiare ale publicului să nu fie afectate.