Decizia nr. 276 din 04.06.2013

04.06.2013


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 4 iunie 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţia nr. 3399/18.03.2013, raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spotul publicitar „Nivea Aqua Effect” difuzat de postul de televiziune PRO TV, precum şi punctul de vedere comunicat de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC).

Potrivit raportului de monitorizare, spotul are următorul conţinut : "Text : Nou de la Nivea – crema de zi Aqua Effect. Orice tip de ten iubește hidratarea. De aceea, noua cremă de zi Aqua Effect hidratează până și cele mai profunde straturi ale pielii. Nou, Nivea Aqua Effect cu formula inovatoare HidrIQ, alegerea ideală pentru un ten profund hidratat.

Imagini : Este prezentat recipientul care conține produsul și imagini care sugerează efectul de hidratare – un lichid care penetrează în profunzime straturi succesive ale pielii, apa care stopește fața unei femei. Aceasta, apoi, folosește produsul, aplicându-l pe față."

În urma vizionării şi analizării spotului publicitar „Nivea Aqua Effect”, membrii Consiliului au constatat că unele dintre informaţiile prezentate în spot nu sunt de natură să asigure o informare corectă a publicului, ceea ce contravine dispoziţiilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit prevederilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

În raport de prevederile legale menţionate şi având în vedere opiniile exprimate de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), membrii Consiliului au constatat că spotul de promovare a cremei de zi Aqua Effect conţine afirmaţii de natură să inducă în eroare publicul, în calitatea lui de consumator, cu privire la veridicitatea informaţiilor prezentate şi caracteristicile produsului comercializat.

Astfel, afirmaţia „noua cremă de zi Aqua Effect hidratează până la cele mai profunde straturi ale pielii”, precum şi imaginile cu prezentarea lichidului care penetrează în profunzime straturi succesive ale pielii sunt de natură să creeze confuzie asupra caracteristicilor reale ale compoziţiei cremei promovate, în condiţiile în care, potrivit opiniei specialiştilor, o cremă nu poate ajunge decat la un nivel superficial al pielii, respectiv Stratum Corneum, care este un strat al epidermei.

Membrii Consiliului au apreciat că spotul poate sugera consumatorului că produsul hidratează toate straturile pielii, fără a face diferența între acele straturi ale pielii care permit hidratarea și cele care nu posedă această caracteristică, informație care este posibil să fie peste nivelul de cunoștințe caracteristic unui consumator mediu.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul a considerat că, în lipsa unei informări corecte şi complete a publicului telespectator referitoare la caracteristicile produsului promovat, comportamentul şi interesele economice ale acestuia pot fi prejudiciate.

Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura, pe de o parte, o informare corectă și completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiție loială între diferiții furnizori care promovează produse similare pe posturile de televiziune.

Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar „Nivea Aqua Effect”, în sensul ca, în situaţia reluării dfiuzării lui, promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.