Decizia nr. 237 din 23.05.2013

23.05.2013


envoyer l'article par mail title=

privind somarea a S.C. ANTENA TV GROUP S.A.
BUCUREŞTI, str. Gârlei nr. 1B, Clădirea Grivco Business Center, sector 1 - CUI R 1599030

pentru postul de televiziune ANTENA 1
BUCUREŞTI, Şos. Bucureşti-Ploieşti, nr. 25-27, sector 1

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 23 mai 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunea informativă „Observator”, ediţiile difuzate în zilele de 20 și 21.04.2013, și la emisiunea „Acces direct” difuzată în ziua de 22.05.2013 de postul ANTENA 1.

Postul ANTENA 1 aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 012.3/25.01.1993, decizia de autorizare nr. 025/14.06.1994 şi reautorizare nr. 025-1/14.06.1994).

În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrărilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A. a încălcat prevederile art. 18 lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Conform dispozițiilor invocate :
- art. 18 alin. (1) lit. b) : Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producţii care prezintă :
b) scene de sex, limbaj sau comportament obscen ;

În fapt, postul de televiziune Antena 1 a difuzat în ziua de 20.04.2013 în cadrul emisiunii informative „Observator”, ediția de la ora 19.00 și în ziua de 21.04.2013 în cadrul edițiilor de la orele 06.00, 08.00, 13.00 ale aceleiași emisiuni precum și în emisiunea „Acces direct” difuzată în ziua de 22.05.2013, de la ora 17.00, comentarii și imagini privind petrecerea dată de domnul Cristian Țânțăreanu, la Corbeanca, cu ocazia împlinirii vârstei de 69 de ani.

În urma vizionării înregistrărilor şi a analizării raportului de monitorizare, Consiliul a constatat că, raportat la conţinutul programului, acesta a fost difuzat la o oră nepotrivită, fiind de natură să prejudicieze protecţia minorilor în cadrul serviciilor de programe.

Astfel, Consiliul a constatat că, în edițiile din 20 și 21 aprilie 2013 ale emisiunii informative „Observator”, conţinutul acestora a fost dat de situaţii în care a fost utilizat un limbaj obscen și a fost prezentat un comportament cu conotații sexuale, de natură să afecteze minorii.

Redăm spre exemplificare din raportul de monitorizare – „Observator” - ora 19.00 :
Titlu : ŢÂNŢĂREANU, CHEF LA 69 DE ANI
Menţiune direct.
Prezentatoare : În Paradisul Verde e petrecere mare. Cristian Ţânţăreanu îşi sărbătoreşte ziua de naştere alături de sute de invitaţi. A împlinit 69 de ani. O vârstă pe care nu vrea s-o uite niciodată şi pe care o celebrează în stilul caracteristic : cu băutură, dans şi femei.
Voce : De ziua lui, Cristian Ţânţăreanu dansează cu soţia. Cu soţia lui. O imagine neobişnuită pentru Don Juan-ul de Corbeanca.
Reporter, la faţa locului : Am văzut că aţi dansat cu doamna mai devreme.
Cristian Ţânţăreanu : Trebuie pentru popor, să vadă poporul.
Voce : Poza de familist cuminte nu ţine însă prea mult. La 69 de ani, Ţânţăreanu are tot atatea fantezii.
Reporter : Ce vă doriţi ? Un vis aveţi ?
Cristian Ţânţăreanu : Am vise erotice. Cu poziţia 69, da. Sexul e in floare. Iubirea s-a mai atenuat, e obligat, dar sexul încă merge !
Voce : E secretul tinereţii pe care Ţânţăreanu nu pare să o mai piardă.
Au fost difuzate imagini cu Ţânţăreanu dansând cu soţia.

De asemenea, Consiliul a constatat că și în cadrul emisiunii „Acces direct” au fost redate fragmente care conțineau limbaj obscen, de natură să afecteze minorii.

Redăm spre exemplificare din raportul de monitorizare – „Acces direct” - ora 19.00 :
Titlu : CA LA 69 DE ANI !
Subtitlu : Cristian Ţânţăreanu înnebunit de gemene ispititoare. Fără nici o menţiune.
Prezentatoare : Are 69 de ani dar petrece ca la 20. Cristian Ţânţăreanu şi-a sărbătorit ziua de naştere în weekend. Cum ? Înconjurat de domnişoare aşa cum ne-a obişnuit. Atenţie ! Urmează imagini interzise cardiacilor.
Voce : Cristian Ţânţăreanu şi-a făcut de cap în weekend. Păi... cum altfel ? Doar o singură dată în viaţă împlineşte 69 de ani. La o aşa vârstă frumoasă milionarul a avut parte de surprize extrem de provocatoare dar şi de un cadou nu tocmai pe placul său.
Dansul unui bărbat căruia nu i-a văzut faţa la început.
Voce : După ce prietenii au reuşit să-l surprindă şi i-au adus un bărbat să-i danseze Cristian Ţânţăreanu a primit şi ce-şi dorea cu adevărat : un dans fierbinte executat ca la carte de cele mai provocatoare gemene. Cu mişcările lor ispititoare, cele două brunete i-au pus sângele în mişcare milionarului.
Voce : Gemenele păcătoase i-au făcut ziua mai frumoasă sărbătoritului.
În timp ce gemenele îi stăteau în braţe Cristian Ţânţăreanu a spus Eu vreau să duc visul până la capăt. Cu amândouă.

Având în vedere intervalul orar de difuzare al edițiilor emisiunii informative „Observator”, respectiv orele 19.00 în data de 20.04.2013 și orele 06.00, 08.00 și 13.00 în data de 21.04.2013, precum și al emisiunii „Acces direct” difuzată în data de 22.04.2013, prezentată de radiodifuzor ca fiind un program de divertisment ce poate fi vizionat de copii cu acordul familiei, membrii Consiliului au constatat că transmiterea la intervalele orare sus menționate s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor Codului audiovizualului, care prevăd că în intervalul orar 6,00 - 23,00, nu pot fi difuzate producţii care prezintă violenţă de limbaj, în mod repetat, limbaj și comportament obscen.

Membrii Consiliului au apreciat că difuzarea pe post a unor expresii și scene cu conținut obscen, a fost cu atât mai gravă cu cât materialul era unul înregistrat şi care putea fi procesat la montaj.

Consiliul a considerat că un conţinut ca cel difuzat de radiodifuzor în cadrul emisiunii “Acces direct” nu poate reprezenta un model în dezvoltarea armonioasă a minorului, ştiut fiind că educaţia este o dimensiune importantă a personalităţii copilului, iar conduita morală prezintă un factor deosebit în educare pentru că încorporează modul de adaptare la cerinţele şi relaţiile sociale.

Faţă de toate aceste aspecte, constatând că difuzarea emisiunilor sus menționate a fost de natură să afecteze minorii, care datorită orelor de difuzare a acestora au avut acces neîngrădit la vizionarea lor, Consiliul a propus sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie.

Supusă la vot, propunerea de sancţionare cu somaţie a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de individualizare a sancțiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum și a celor de legalitate prevăzute de art. 15 din același act normativ.

În temeiul art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A., titular al licenţei audiovizuale nr. TV 012.3/25.01.1993, al deciziei de autorizare nr. 025/14.06.1994 şi reautorizare nr. 025-1/14.06.1994, pentru postul de televiziune ANTENA 1, se sancţionează cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor art. 18 lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual cu modificările și completările ulterioare.

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ANTENA 1 cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor legale referitoare la protecţia copiilor, întrucât în cadrul emisiunii informative „Observator”, ediţiile din 20 și 21 aprilie 2013, precum și a emisiunii „Acces direct” ediția din 22 aprilie 2013, a difuzat un material audiovizual în care a fost utilizat în mod repetat un limbaj obscen, precum și imagini cu conținut erotic, fapt de natură a afecta dezvoltarea mentală şi morală a minorilor care, raportat la ora de difuzare a emisiunilor, aveau acces la vizionarea acestora.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.