Decizia nr. 225 din 16.05.2013

16.05.2013


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L.
Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 2-4, et. 3, biroul nr. 7, sector 1
C.U.I. RO 27759259

pentru postul de televiziune B1 TV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 16 mai 2013, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportele întocmite de Direcţia Monitorizare, cu privire la emisiunea informativă „Știrile B1” difuzată în ziua de 19.04.2013, edițiile de la orele 00.45, 07.00, 08.00 și 09.00, transmise de postul B1 TV. Postul de televiziune B1 TV aparţine radiodifuzorului S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 26.3/15.06.2000, decizia de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizare nr. 468.0-3/27.09.2011). În urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare și a vizionării imaginilor, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L. a încălcat prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor din Legea audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii :
a) să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise ;

În fapt, în ediţiile din 19.04.2013 a emisiunii informative „Știrile B1” , a fost prezentat un reportaj ce conținea imagini de la un nou centru SPA deschis în București, putându-se vedea majoritatea facilităților puse la dispoziția clienților. Președintele „Premier Palace Hotel&SPA”, Marian Dumitru, a fost intervievat având pe fundal logo-ul și însemnele hotelului.

La începutul știrii, prezentatoarea acesteia a descris dotările și facilitățile centrului „Premier Palace Hotel&SPA”. În cadrul reportajului, a fost difuzat interviul luat directorului acestui centru de relaxare și înfrumusețare, care a prezentat dotările, materialele folosite la amenajarea interioară, clienții cărora li se adresează, precum și structura centrului și tratamentele efectuate în cadrul acestuia. În interviul luat unui kinoterapeut din cadrul centrului, acesta a prezentat serviciile oferite clienților și efectele benefice ale tratamentelor ce sunt efectuate în cadrul centrului. De asemenea, o clientă intervievată a prezentat laudativ piscina și clădirea acestuia, precum și calitatea echipamentelor.

Redăm din raportul de monitorizare :
Prezentatoare : Cine caută calmul și relaxarea după o zi extrem de agitată, le poate găsi în cel mai mare centru SPA deschis în Capitală. Aici sunt 20 de cabinete de tratament, piscine și saune care sunt menite să satisfacă cerințele celui mai exigent client. Inclusiv terapiile în cuplu au locul lor special. Tot ce trebuie să faceți este să vă lăsați pe mâinile specialiștilor Premier Palace SPA din cartierul Ghencea.
Marian Dumitru, președinte Premier Palace Hotel&SPA : … mă întrebau ce determină clientul să vină aici, în Ghencea, nu în centru, nu în nordul Capitalei. Și atunci, am gândit un SPA ce nu are nimeni, un SPA care să deservească clienții, atât români, cât și cei din străinătate. Ne putem adresa tuturor cerințelor unei clientele și de lux, dar și de mediu. Tot ce înseamnă SPA este numai și numai concepție, materiale Italia. El e structurat pe 3 etaje : piscină, jacuzzi, termarium, 6 saloane de saună, saloane de înfrumusețare, wellness, deci avem douăzeci și una de cabinete cu peste 120 de tratamente. De asemeni, ne putem mândri și cu partea medicală : avem colonoscopie, avem tratamente cu nămolul de Techirghiol, ceva atractiv pentru turiștii străini…
Gheorghe Ciubăr, kinetoterapeut : … este camera de storm experience, seamănă foarte mult cu o ploaie caldă de vară, cu aceleași sunete ca și când te prinde pe câmp o ploaie de vară. Mai avem și camera de thalasso, cu săruri din Munții Himalaya. Se spune că 20 de minute petrecute acolo, în cameră, echivalează cu un week-end petrecut la mare. Lângă camera thalasso, avem fântâna de gheață. E foarte bine când ieșim dintr-o saună să mergem și să încercăm, pur și simplu, să dăm cu puțină apă rece de acolo, din fântână sau cu gheață, pur și simplu, creează un efect ce stimulează circulația.
Clientă : Am admirat foarte mult piscina și nu numai piscina în sine, dar și clădirea toată în care e piscina, foarte frumos, iar varietatea și calitatea echipamentelor este, într-adevăr, la superlativ.

Vizionând înregistrarea reportajului difuzat în cadrul celor patru ediţii informative „Știrile B1”, membrii Consiliului au apreciat că, prin modalitatea de prezentarea a serviciilor, produselor precum și a tratamentelor din cadrul centrului SPA situat în București, radiodifuzorul a făcut publicitate mascată în favoarea acestuia.

Consiliul consideră că promovarea acestui centru de relaxare și înfrumusețare în mod repetat, în cadrul a patru ediții informative, s-a făcut în scop publicitar nedeclarat, fapt ce poate induce în eroare publicul cu privire la natura acestei comunicări comerciale audiovizuale.

Legea audiovizualului definește la art. 1, alin. (1), pct. 16 comunicarea audiovizuală cu conținut comercial mascat ca fiind reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, mărcii ori activităţilor unui producător de bunuri sau furnizor de servicii în cadrul programelor, în cazul în care o astfel de reprezentare este destinată de către furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate şi poate induce în eroare publicul cu privire la natura sa.

Potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să poată fi uşor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conţinut comercial mascat fiind interzise.

Faţă de aceste considerente, ţinând cont de criteriile de individualizare prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.

În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. B1 TV CHANNEL S.R.L., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 26.3/15.06.2000, al deciziei de autorizare nr. 468.0/30.05.2002 şi reautorizuare nr. 468.0-3/27.09.2011 pentru postul de televiziune B1 TV, se sancţionează cu somaţie publică pentru încălcarea dispoziţiilor art. 29 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

Art. 3. Potrivit dispoziţiilor art. 93^1 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala ediție de știri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul B1 TV cu somaţie publică pentru încălcarea prevederilor art. 29 din Legea audiovizualului, întrucât în cadrul unor ediții ale emisiunii informative „Știrile B1” difuzate în data de 19 aprilie 2013, a fost făcută publicitate mascată unui centru SPA din București, fapt interzis de dispozițiile invocate.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.