Decizia nr. 223 din 27.03.2008

27.03.2008


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 27 martie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare şi a audiat spoturile publicitare pentru şamponul Foltene difuzate de posturile de radio Kiss FM şi Radio 21, spoturi al căror mesaj verbal este următorul :

Varianta 1 (Radio 21, Kiss FM) Voce 1 : „De când soţul dă pedală, părul meu e mai sănătos ca niciodată. De când bagă vaporul în port, părul meu e mai mătăsos, mai solid ; pierd din ce în ce mai puţine fire de păr de când eu şi soţul meu ducem mai des pionierul la ecluză.

Voce 2 :„Dovedit ştiinţific, la femei sexul e cel mai bun tratament în combaterea căderii părului. Cu cât mai mult, cu-atât mai bine. O campanie inţiată de FOLTENE, celălalt remediu eficient în cazul căderii părului ; îl găsiţi în farmacii”.

Varianta 2 (Radio 21, Kiss FM) Voce 1 : „De când soţul îşi lasă ratonul la veveriţă, părul meu e mai sănătos ca niciodată. De când îşi coboară moşul în beci, părul meu e mai mătăsos, mai solid. Pierd din ce în ce mai puţine fire de păr de când eu şi soţul meu dresăm maimuţa.

Voce 2 :„Dovedit ştiinţific, la femei sexul e cel mai bun tratament în combaterea căderii părului. Cu cât mai mult, cu-atât mai bine. O campanie inţiată de FOLTENE, celălalt remediu eficient în cazul căderii părului ; îl găsiţi în farmacii”.

Audiind cele două spoturi, membrii Consiliului au apreciat că expresiile şi locuţiunile colocviale de sorginte argotică precum : „de când bagă vaporul în port – de când eu şi soţul meu ducem mai des pionierul la ecluză – de când soţul îşi lasă ratonul la veveriţă – de când îşi coboară moşul în beci – de când eu şi soţul meu dresăm maimuţa”, folosite în spoturi pentru a exprima plastic exerciţiul unei vieţi sexuale conjugale fireşti, au evidente conotaţii sexuale.

Aceste expresii, alături de afirmaţia explicită din cea de a doua parte a spoturilor, respectiv „la femei sexul e cel mai bun tratament...cu cât mai mult, cu-atât mai bine”, încadrează spoturile în categoria producţiilor audiovizuale care pot afecta minorii şi care, potrivit normelor audiovizuale, pot fi difuzate numai după ora 22.00.

Având în vedere expresiile folosite şi implicit mesajul verbal al acestor spoturi, difuzate pe parcursul zilei, la ore la care minorii au acces neîngrădit la audierea programelor de radio, membrii Consiliului au constatat că acestea nu respectă dispoziţiile referitoare la regimul difuzării publicităţii în audiovizual şi pe cele privind protecţia minorilor, fiind încălcate prevederile art. 29 alin. (1) lit. a) şi art. 39 alin. (2) din Legea Audiovizualului.

Potrivit art. 29 alin. (1) lit. a), publicitatea nu trebuie să afecteze dezvoltarea fizică, psihică sau morală a minorilor.

Conform art. 39 alin. (2), difuzarea programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare sau datorită mijloacelor tehnice necesare recepţiei, minorii nu au acces audio sau video la programele respective.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa celor două spoturi difuzate de posturile de radio pentru şamponul “Foltene”, în sensul că acestea să fie difuzate după ora 22.00, astfel încât protecţia minorilor să fie asigurată.